Onfortuinlijke Duizendpoot?

Gestart door MarjoSmeets, augustus 21, 2012, 09:04:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Bungelend aan één draad. Dan weer dacht ik dat het voorbij was, dan zat de spin er bovenop en even later viel hij/zij met alle kracht die er nog in zat, weer uit naar de spin en vluchtte de spin weg. De foto waar hij uitgestrekt hangt is van de dag erna, maar zelfs toen zat er nog leven in! Ik vraag me trouwens af hoe dat beest daarboven in een hoek, zeker 10 cam van alle kanten af, aan één draad is komen te bungelen?!
Kan iemand me ook vertellen welke spin dit is, of moet ik de foto's ook nog bij de spinnen plaatsen?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/70699072
onzeker Grote Aardkruiper - Stigmatogaster subterraneus gezien op 2012-08-17 Germany - Heinsberg (Landkreis)
Foto's:








bij voorbaat dank Marjo Smeets
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Marjo,

Ik neem aan dat dit ergens in huis was? Geophilus carpophagus zou een mooie kandidaat zijn - heb je het beest zien oplichten tijdens het vechten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Dag Marjo,

Arp zit goed: Geophilus carpophagus. Een redelijk algemene soort in huis. Leuke foto's!

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

MarjoSmeets

Bedankt heren! Dit tafereeltje was inderdaad binnenshuis en nee, ik heb het beest niet zien oplichten. Ik heb wel vol verwondering naar het gevecht staan kijken. Het ene moment hing de Aardkruiper geheel passief en zat de spin boven op hem en het volgende moment had ie de kracht om een felle aanval naar de spin te doen. Hij hing vast aan een draad op ca 1/3 van zijn achterkant. Daar zal dus een geweldige kracht voor nodig zijn om op die manier nog omhoog te kunnen komen voor een aanval. Ik heb sterk de neiging gehad om het beest los te maken, maar omdat ik er geen idee van had of hij misschien toch al te ver "heen" was om te kunnen overleven en de spin toch ook moet eten, heb ik de natuur zijn gang maar laten gaan.
Wat die spin betreft. Het lijkt mij inderdaad, qua uitzien, wel een trilspin te zijn, maar de grootte van 7-10mm die ze voor de Grote trilspin aangeven, haalt deze denk ik niet. Ik schat deze op zo'n 5 mm echt op z'n grootst op 7, maar ik denk niet dat hij dat haalt. Maar misschien zijn er andere kenmerken die hem wel een Grote trilspin maken?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

als hij deze verorbert heeft is tie wel een cm....  :angel:
FF zonder gekheid, ik zou het aan de spinnen expert vragen er zijn ook kleinere soorten van deze spinnen b.v. Steatoda.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Citaat van: mberg op augustus 21, 2012, 20:57:18 PM
Een redelijk algemene soort in huis.

Bij Observado staat hij als zeldzaam te boek???? :rolleye:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo