rondhangende zwaluwen ineens weg

Gestart door Gerben Mensink, augustus 26, 2012, 14:08:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben Mensink

Jullie kennen het vast wel. Er hangt er een groep zwaluwen rond je telpost. Ze vliegen een tijd rond, al dan niet foeragerend langs een bomenrij of boven een weiland. Dat gaat een hele tijd zo door. Je let even niet op en ze zijn vertrokken  8)
Gisteren hadden wij zo'n situatie bij onze spiksplinternieuwe telpost Harculo (Zwolle-Zuid). Zo'n 60 Boerenzwaluwen waren aan het foerageren boven de uiterwaard. Hierbij kwamen na een uurtje nog eens flink wat Huiszwaluwen. Een passerende Torenvalk bracht nog een hele meute alarmerende zwaluwen mee, zodat we een groep van wel 450 zwaluwen hadden (grofweg fifty-fifty boer en huis). Dat bleef allemaal nog wat rondhangen maar een half uur later waren ze vrijwel allemaal weg.

Het zijn naar mijn idee zonder meer trekkende vogels. Maar wat schrijven jullie in dit geval op?
groet,
Gerben Mensink

Maarten Sluijter

Inderdaad heel erg herkenbaar Gerben, maar soms ook erg frustrerend!
Ik schrijf toch enkel de (groepen) zwaluwen op die ik echt door zie trekken, want je weet nooit zeker of ze echt 'door' zijn als je het zelf niet gezien hebt..
.

Gerben Mensink

Ik ben het met je eens hoor. Alleen schrijven wat je echt 'door' ziet gaan. Maar wel balen dat je zo'n grote groep zwaluwen dan feitelijk in telpoststatistieken moet missen.
groet,
Gerben Mensink