Libelle op Sardinie

Gestart door bfriso, augustus 26, 2012, 13:56:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

bfriso

Welke libel is dit?

Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/70805502
onzeker Libel spec. - Anisoptera spec. gezien op 2010-07-26 Italy -Alghero (comuni)
Foto's:

Bart Friso
Met vriendelijke groet,
Bart Friso

Johannes Klapwijk

Ik denk beekoeverlibel, maar de vrouwtjes beekoever en zuidelijke over zijn vervelend lastig uit elkaar te houden.

nick w

je kunt de cellen onder het pterostigma checken... er is een topic dat zegt hoeveel het er moeten zijn bij welke soort  ;) :)  maar heeft Zuidelijke die lichte schouderstrepen en lijn tussen de schouders?

Groet,
Nick W

bfriso

Dat van die cellen onder het pterostigma kon ik niet vinden, maar de enkele rij cellen boven Rspl (voor zover ik kan zien), de twee lichte strepen op het borststuk pleiten wel voor Beekoeverlibel.

Bart Friso
Met vriendelijke groet,
Bart Friso

Johannes Klapwijk

Citaat van: nick w op augustus 26, 2012, 17:23:05 PM
je kunt de cellen onder het pterostigma checken... er is een topic dat zegt hoeveel het er moeten zijn bij welke soort  ;) :)  maar heeft Zuidelijke die lichte schouderstrepen en lijn tussen de schouders?

Ik ben benieuwd hoeveel cellen jij telt op deze foto ;)

Voor zover ik weet wijzen de lichte strepen ook op beekoever, maar is het geen hard kenmerk en heb je er in feite dus weinig aan...

nick w

Citaat van: Johannes Klapwijk op augustus 26, 2012, 21:21:57 PM

Ik ben benieuwd hoeveel cellen jij telt op deze foto ;) 
drie..

Groet,
Nick W

Johannes Klapwijk

ik denk er al een stuk of 5 te kunnen zien met enige onzekerheid omdat het niet echt in de scherpte valt?  :-X

Op de voorste vleugel dan, die achterste heeft idd duidelijk 3...

nick w

ff het contrast omhoog en het licht wat minder?

Groet,
Nick W

Anne Hueber †

De cellen zijn prima te zien en goed voor Beekoever.

frankneijts

Zuidelijke Oever vrouw heeft witter, minder 'vuil' gezicht, duidelijk breder/forser lijf en duidelijk smallere/kortere pterostigma's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'