Odin's Hühnchen(kippetje van Odin) oftewel: grauwe franjepoot?

Gestart door monika, augustus 26, 2012, 12:53:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 27, 2012, 22:43:17 PM
(wellicht?)
Precies: wellicht? Dat is net wat ik me afvroeg: maakt dat verschil met noord Duitsland?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

pwolf

#31
Citaat van: frankneijts op augustus 27, 2012, 19:46:01 PM
De Amerikaanse vogel die ik hierboven aanhaalde, laat zien dat ook daar de nodige variatie in zit: is immers begin oktober nog grotendeels in juveniel kleed.

De NL vogel lijkt inderdaad wel op de US vogel van 3 oktober 2009. Ik zou er echter niet 1-2-3 van uit gaan dat die US determinatie correct is. Dat de vogel in het boek van Paulson er op lijkt is waar, maar die foto is wel in het broedgebied van de soort genomen (Barrow, Alaska). In ieder geval is dat geen beest dat al aan een lange afstandstrek begonnen is.

Jonge Rosse Franjepoten zijn notoire vroege ruiers, vandaar ook dat we met juvenielen van die soort helemaal geen ervaring hebben opgebouwd. Ik denk dat bij zowel de NL als de US vogel de oorstreekvlek en wenkbrauwstreep te scherp afgesneden zijn voor Rosse. Voor zover ik me kan herinneren van een balgje of wat (jaaaaren geleden) loopt de witte wenkbrauw bij juveniele Grauwe rond de oorvlek terwijl de wenkbrauw bij echte juveniele Rosse minder lang is en rond de achterrand van de oorvlek niet wit is. Je krijgt daardoor een meer geisoleerde helderwitte wenkrauw.

Het enige dat niet lekker zit voor Grauwe is de dikte van de snavel, het kleed is prima voor die soort. Die dikte van de snavel vertrouw ik niet helemaal. Als ik naar de juveniele Zwarte Ruiter op een van de eerste foto's kijk heeft die ook een wat dikkere snavel dan ik zou verwachten. De snavel lijkt echter wel kort voor Grauwe...

groeten, Pim

edit, enkele minder duidelijke passages aangepast...
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Citaat van: frankneijts op augustus 27, 2012, 13:14:45 PM
En wat betreft het "ontbreken van een lichte snavelbasis" zegt Paulson over Red (Amerikaans!) Phalarope juvenile plumage: "..bill entirely black". En dat dit sowieso, ongeacht de leeftijd, een wat variabel kenmerk zou zijn, blijkt uit de opmerking m.b.t. "adult non-breeding" naast plaat 63 in 'Shorebirds' van Hayman et al. (1986): "Bill sometimes all-black".

Bij 1kj Rosse in NL is bij een deel van de vogels tot eind september in ieder geval geheel zwart, later in het najaar zit er wel geel aan de basis maar soms is dat zo weinig dat je bijzonder goed moet kijken. Dat we het op de foto's en video niet zien maakt dus (helaas) niets uit.

P.
Pim Wolf, Vlissingen

adriaens

#33
Het helpt niet echt dat één van de foto's waarop we de vogel moeten beoordelen eigenlijk een Bosruiter toont i.p.v. franjepoot (deze) en dat we een foto van Grauwe Franjepoot gaan gebruiken als voorbeeld van hoe een juveniel Rosse eruit ziet (deze)...

Naast de koptekening die Pim al aanhaalde, zijn er nog voldoende redenen om aan te nemen dat de vogel van Monika een Grauwe Franjepoot is:

       
  • Bij mijn weten zijn er nog geen waarnemingen in West-Europa van Rosse Franjepoten in volledig juveniel kleed.
  • Beide soorten hebben in juveniel kleed weliswaar bleke lengtestrepen op bovendelen, maar het patroon verschilt duidelijk: bij juv. Grauwe zijn die lengtestrepen opvallend breed en zijn de tussenliggende mantel- en schouderveren relatief effen zwart. Bij juv. Rosse zijn de lengtestrepen smal en hebben zowat alle mantelveren ook opvallend goudgele randen. Simpeler gezegd: bij juv. Grauwe zie je zwarte bovendelen met twee opvallende, brede 'snipstrepen'; bij juv. Rosse zie je eerder een volledig gestreepte mantel, met weinig of geen "snip-effect". De vogel van Monika toont een heel opvallend 'snip-patroon' op de bovendelen, als Grauwe Franjepoot.
  • Het patroon op onderdelen varieert, maar de bijna zwartachtige zijborst en de groezelige vlekking op flank passen beter op Grauwe Franjepoot. Juv. Rosse heeft, zoals al gezegd in deze discussie, meestal wat warmere tinten op onderdelen, met weinig vlekking op flank, en vaak met licht oranje tint op keel en rond oorstreek. Die oranje tint wordt vaak zelfs in eerste winterkleed nog behouden.
  • De kruin (het 'petje') lijkt hier effen zwart. Bij juv. Rosse zijn daar meestal gele vlekjes in te zien.
  • Rosse heeft een nogal bol, compact lichaam met korte, brede hals en nogal dikke kop. De video van Monika geeft een redelijk beeld van de bouw van de vogel: de hals is er duidelijk lang, de kop lijkt me wat te smal voor Rosse en het lichaam is langgerekt.
  • Wellicht als gevolg van de langere hals is Grauwe Franjepoot al eens geneigd om in vlucht de kop duidelijk omhoog te houden (zoals op deze foto). Eén van de foto's van Monika (nl. deze) toont net die opvallende houding. Rosse heb ik dit nog niet zien doen en ik vind een dergelijke houding ook niet op foto's terug.
De snavel van Grauwe Franjepoot is niet altijd even dun. De jongen zijn al vliegvlug terwijl de snavel nog moet groeien (check) maar ook later in het jaar zit er nog wat variatie op (juli; zelfs september). In elk geval lijkt me op de video van Monika niks mis met de snavel voor een Grauwe Franjepoot?
Tot slot nog enkele foto's van Rosse Franjepoten in grotendeels juveniel kleed. Let op patroon van de mantel, kleur van keel, borst en flanken, patroon van kruin en breedte van de hals:
http://www.arkive.org/red-phalarope/phalaropus-fulicarius/image-G93256.html
http://www.flickr.com/photos/gary-faulkner/6183079530/
http://ashsbirdblog.blogspot.be/2008/09/grey-phalarope-phalaropus-fulicarius.html

monika

Ik ben zwaar onder de indruk.
Hartelijk bedankt een ieder voor het meedenken, uitzoeken, nakijken, uitleggen en verwoorden van een ingewikkeld vraagstuk.
Dat is mij in elk geval duidelijk geworden. Excuses nog voor de misleidende foto, ik kan wel zeggen dat dat was om jullie te testen, maar moet eerlijk toegeven, dat ik in aller ijl gewoon niet goed heb opgelet.

Op naar het volgende raadsel :-)

Monika
mijn foto's staan op: www.monikawolters.wix.com/foto

pwolf

met dank aan Yann Kolbeinsson een plaatje van juveniele van beide soorten naast elkaar. Let ook op de dikte van de snavel van de Grauwe Franjepoot (de linker vogel). IJsland, 25 juli 2012.
Pim Wolf, Vlissingen

JohanvantBosch

Dank!
Ik zag hem al op facebook vandaag. Mooie illustratieve foto.  :duim:

BramtK

Pfff, interessante kwestie. Ik zie nu ook een Grauwe franjepoot.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Natuurlijk heeft Peter de zaak (weer) uitermate kundig en begrijpelijk op een rijtje gezet maar met die IJslandse foto als voorbeeld is het denk ik toch maar goed dat Rosse in dit kleed nauwelijks tot ons komt en het geen indiensoorten zijn......... 8) (al is hier fraai die "nogal dikke kop" van Rosse te zien)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'