Kikker op 5-3-'07

Gestart door Gert Kremer, maart 05, 2007, 15:04:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo.
Deze kikker kwam ik vanmorgen tegen op een zandpad in een heideveld.
Ik heb zelf geen verstand van kikkers.
Maar volgens mijn ANWB gids kan dit een Heide kikker of een Bruine kikker wezen, ook een Springkikker lijkt er wel op.
Het is wel een mooi kikkertje.
Nu de naam nog?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 58
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 61
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rudmer Zwerver

#3
Ik vind hem lastig.

Springkikker is uitgesloten, die komt in NL niet voor.

Blijven over Hei- en Bruine kikker.

Omdat het een slank, contrastrijk kikkertje (op de hei) is zou je zeggen Heikikker.

Maar vanwege de (mijn inziens) stompe neus en het ontbreken van een rugstreep ga ik toch voor Bruine kikker.

Het beste kenmerk is de grootte van de graafknobbel (onder de achtervoet) in verhouding tot de eerste teen. Knobbel groter dan 1/2 van lengte teen is Heikikker.

Dan kun je daar de volgende keer een foto van maken.
Rudmer

Gert Kremer

Hallo Rana,
Het beste kenmerk is de grootte van de graafknobbel (onder de achtervoet) in verhouding tot de eerste teen. Knobbel groter dan 1/2 van lengte teen is Heikikker.

Is daar een foto of een takening van te zien?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rudmer Zwerver

Uhm,

Ik heb wel boekjes waar het in staat.

Ga wel effe surfen
Rudmer

Gert Kremer

Kijk morgen wel even weer.
Als het me dan duidelijk is maak ook foto's van de onderkant  ;)  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rudmer Zwerver

#7
Foto graafknobbel Heikikker

Deze had ik zelf nog.

A = de graafknobbel
B = de eerste teen

2*A>B = Heikikker (haalt het net op deze foto)

2*A<B = Bruine kikker
Rudmer

Gert Kremer

CiteerFoto graafknobbel Heikikker

Deze had ik zelf nog.

A = de graafknobbel
B = de eerste teen

2*A>B = Heikikker (haalt het net op deze foto)

2*A<B = Bruine kikker
Snel hoor :D
duidelijk :huh:
Maar ik begrijp het, dus meten is weten.
Bedankt.

Ik maak er morgen een bruine kikker van.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tekenaar

Ik twijfel vanwege het algemene voorkomen en de donkere vlekken op de flanken en de neus is wel heel erg lang voor een vrouwtje. Ik denk dat het toch wel eens een heikikker zou kunnen zijn. Maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik denk dat je het beste de determinatie op "onzeker" kunt zetten. De waarneming is dan wel gewoon zichtbaar voor iedereen maar komt niet op het kaartje te staan. Het vraagteken-symbooltje laat de waarneming wat meer opvallen waardoor je mogelijk nog een second (third, fourth) opinion krijgt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

Nog maar eens gekeken, de lange neus, gehele voorkomen, en kleurpatroon: 95% zeker een jong vrouwtje heikikker. Dat verandert niets aan mijn vorige opmerking, overigens... Voor het laatste beetje zekerheid zou die knobbel wel verrekte handig zijn..  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Gert Kremer

#11
Hallo,
Ik had nog een foto van de voorkant, dacht deze nog even laten zien.

Welke foto zal ik op in mijn map zetten?
Het is een mooi kikkertje op de foto.

Foto 60a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rudmer Zwerver

Zal idd wel een Heikikker zijn.

Mooie kikkertjes zijn meestal Heikikkers.

Die zwarte en witte lijnen die op de neus bij elkaar komen zijn ook wel typisch voor Heikikker.

Ik denk dat ik me heb laten verleiden door de ontbrekende rugstreep, ben dat zelf namelijk nog nooit tegengekomen, Heikikkers zonder rugstreep.
Rudmer

Gert Kremer

#13
Bedankt maar weer.

in mijn map met ? gezet
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.