twee mooie boomstammen

Gestart door ans, maart 05, 2007, 13:45:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

ans

In hetzelfde loofbos fotografeerde ik deze boomstammen, die ik wel decoratief vind.
Mogelijk hoort de vraag niet thuis bij de paddestoelen;
Ik zou graag weten wat op deze stammen te zien is.
Wie weet het ?
gr. Ans.


Foto 1:

ans

Foto 2:

xenion

De eerste zou de Oranje Aderzwam kunnen zijn, maar om daar zeker van te zijn zou ik graag wat meer detail willen zien. De tweede durf ik niks over te zeggen, lijkt mij iets wat al redelijk vergaan is.
Groeten,
Martin

ans

Ik kan helaas niets meer vertellen over beide foto's.
Ik weet niet om welke bomen het gaat, dat is moeilijk bij dode/ afgezaagde stammen.
Als ik er nog eens in de buurt kom, ga ik nog eens poolshoogte nemen;
ik dacht dat de laatste keer dat ik er was de tekening van stam nr 1 niet meer zo mooi was.
Bedankt voor de reaktie,
gr. Ans.

wim veraghtert

De tweede lijken me rhizomorfen (=myceliumstrengen) van honingzwammen.
Dat zijn die veterdikke zwarte draden die je vaak onder schors van gevallen bomen aantreft.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

CiteerAls ik er nog eens in de buurt kom, ga ik nog eens poolshoogte nemen
Maak dan even een kras over de zwam. Dan weten we in ieder geval of deze verkleurt. Het is trouwens altijd verstandig om onbekende soorten een weinig te beschadigen daar er soms kleurreacties optreden die iets over de zwam vertellen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ans

M.b.t. antwoord Wim:
zouden er dan ook honingzwammen in de buurt moeten zijn ( geweest) ?
Ans.

wim veraghtert

Dat betekent dat er tenminste in het verleden honingzwammen op die boom gestaan hebben.
(Voor de duidelijkheid: een zwam bestaat uit twee 'delen': een zwamvlok die het hele jaar aanwezig is en die we meestal niet zien (zit onder de grond, onder schors of in het hout) en een vruchtlichaam dat we (gedurende een korte periode) wel zien (d.i. wat wij een paddenstoel noemen).)
Bij honingzwam zijn die zwamvlokdraden zo stevig dat je ze wel kan zien, indien je een aangetaste boom ontschorst. Je kan die dus het hele jaar door vinden.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

ans