Ringelrob is hoax

Gestart door maurice.lahaye, augustus 22, 2012, 22:09:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

De gemelde ringelrob bij Texel blijkt een hoax. Navraag leert dat de kapitein van Het Sop van niets weet. Ook kenners geven aan géén ringelrob te zien op de foto's. De waarneming staat 'in behandeling' en zal tzt gewijzigd (moeten) worden in gewone zeehond. Jammer voor de twitchers (ja, er zijn ook zoogdier-twitchers tegenwoordig).

Maurice
admin


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Norman

#1
Maurice,

Weet de kapitein het verschil tussen gewone en ringel? Weet de kapitein het verschil tussen gewone en grijze?

Als ik de foto's bekijk zie ik een duidelijk kleinere zeehond bij de grijze. Ik kan onvoldoende details zien om er een zekere ringel van te maken.

Hoax vind ik ongepast in deze. Daarmee impliceer je dat de waarnemer bewust de boel belazert. Dat is volgens mij niet aan de orde.

Je kunt wellicht twisten over de juistheid en/of zekerheid van de determinatie.

willy ramaekers

#2
Ringelrob is hoax,
Dit staat op het forum.Wie heeft alle mensen gehoord die op de boot op deze tijd zaten? Ik heb naar waarheid deze melding gedaan.Voor mij waren het allemaal zeehonden,maar de kapitein heeft DUIDELIJK die ene als KLEINE ZEEHOND vermeld.Dus dan ben ik het slachtoffer van valse voorlichting. Maar ik heb meerdere foto,s geplaatst .Bedankt Norman, voor Uw spontane reactie. Het is gemakkelijk om zo te reageren,maar ik heb deze melding niet gemaakt om de boel te belazeren.

Groeten Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

maurice.lahaye

Hallo Willy (en Norman),

Mijn excuus als je je beledigd voelt door het gebruik van de term 'hoax', dat was geenzins de bedoeling. Ik heb absoluut niemand willen beschuldigen (of de suggestie willen wekken) dat de waarneming bewust foutief is ingevoerd of dat er sprake is van valse voorlichting.

Blijft over het kale feit dat niemand de 'zeehond-achtige' op de foto herkend als een Ringelrob. Het zou het meest zuiver zijn om de waarneming (dus) te wijzigen in zeehond spec.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Norman

Citaat van: maurice.lahaye op augustus 23, 2012, 08:10:27 AM
Het zou het meest zuiver zijn om de waarneming (dus) te wijzigen in zeehond spec.

Maurice
admin

Lijkt me een passende conclusie.

willy ramaekers

hallo

ik was die dag ook op texel en de kapitein van de Sop zei tegen onze groep ook duidelijk dat het grijze en kleine zeehonden waren.
In ieder geval eentje dacht ik.

tonny
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

willy ramaekers

Volgens de kapitein was het verschil ook duidelijk te zien.Ook het verschil in gewicht was groot.Maar waarom dan deze benaming? Zo iemand moet toch weten wat hij tegen zijn gasten zegt.Waarom hij zegt van niets te weten is voor mij een raadsel.Hij gaf duidelijk tekst en uitleg over de zeehonden.Er kwam zelfs een grijze zeehond naar de boot Het Sop gezwommen,en werd dan beloond met een vis.

GR.Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.


Rob Koelman

Lijkt op een gevalletje van spraakverwarring. Een kleine zeehond kan zowel een klein (lees: jong) exemplaar van een gewone zeehond zijn als een ringelrob. Vermoedelijk bedoelde de kapitein het eerste...

Zo heb je ook 'grote bosmuizen' die niets anders zijn dan grote exemplaren van de gewone bosmuis (Apodemus sylvaticus) en grote bosmuizen die echt behoren tot de soort grote bosmuis (A. flavicollis).


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

willy ramaekers

Hij zij duidelijk (de kapitein) dat de kleine zeehond ongeveer 100kg en de grijze zeehond ongeveer 200kg kon wegen.Hij wees nog speciaal naar een jong van de grijze zeehond van ongeveer 4 maanden oud. Dus van een misverstand is hier geen sprake.

GR.Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Norman

#10
Voorzichtig wil ik dan stellen dat er sprake is onkunde van de kapitein. Op de foto's zie ik Gewone en Grijze Zeehonden.
Ik blijf wel benieuwd naar het kleine exemplaar. Voor mij is het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het een jong exemplaar van de Gewone Zeehond betreft.

willy ramaekers

Zijn dan alle zeehonden dan geen grijze,die ik op de foto,s heb staan? Ik heb nog een foto erbij gezet van de grijze zeehond die gevoerd werd met een vis.

GR. Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Norman

Willy ik ben er uit. De foto's kritisch bekeken.

De grote zeehonden zijn merendeels Grijze. De kleine en enkele van de grote zijn Gewone.



willy ramaekers

Bedankt voor alle reactie,s.!!!!!


Gr. Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.