nieuwe verrekijker

Gestart door Zizou, augustus 25, 2012, 11:31:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zizou

Deze week ben ik er vaak op uit geweest naar verschillende gebieden, en het viel me op dat ik met mijn verrekijker niet zoveel meer kon zien. Ik beschik over een van de vogelbescherming, de Stern 8x25. Mijn vraag is: is bijv. een 10x25 of 10x42 echt verschillend van de 8x25? Zit ook al te denken aan een telescoop, de target 70 van bynolyt. iemand ervaring mee?
Alvast bedankt!
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Norman

Een x40 kijker kijkt doorgaans veel prettiger dan een x25 kijker.
Overigens zou ik eerst investeren in een hele goede kijker dan een middelmatige kijker (á 175€) én telescoop (á 249€) voor 424€ samen.

Ik zou eens kijken naar deze advertentie. Echt een super goede kijker voor relatief weinig geld. En met deze kijker is het echt veel makkelijk determineren op grote afstand dan met de genoemde scope door de veeeeeeel betere optische kwaliteit.

Audubons zijn geweldige kijkers, vooral dit ED model.


Zizou

Het probleem is ook wel dat ik niet ver genoeg kan kijken. Helpt een betere vergroting dan niet?
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

HPM

Citaat van: MattieBird op augustus 25, 2012, 12:52:02 PM
Het probleem is ook wel dat ik niet ver genoeg kan kijken. Helpt een betere vergroting dan niet?

Dat helpt natuurtlijk wel, maar tussen 8x en 10 keer zit niiet zo heel erg verschil.
Zeker bij telescopen is naast de vergroting ook de lichtsterkte van belang.
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: MattieBird op augustus 25, 2012, 12:52:02 PM
Het probleem is ook wel dat ik niet ver genoeg kan kijken. Helpt een betere vergroting dan niet?

Dat is een probleem dat je ook met een scope niet oplost. Er zijn altijd vogels die te ver zitten.

De optische kwaliteit van een goede verrekijker geeft je al veel meer detail dan een slechte of middelmatige scope op een gelijke afstand.

Vandaar dat het verstandiger is om eerst een goede kijker te kopen, die gebruik je immers veel meer dan een scope en dan later pas eens gaan sparen voor een (redelijk) goede scope (> € 1.000,00).

Normaal gesproken moet je met een goede kijker rekening houden met een bedrag van > € 500,00.
De audubon kijker waarnaar ik linkte is echt een hele fraaie kijker. En € 279,00 (ca. 50% van de nieuwprijs) is echt een koopje. Dankzij de vakantietijd is deze kijker nog niet verkocht, maar anders was deze al weggeweest voor zo'n bedrag.

M. Hoogteijling

Allereerst welkom op het forum! Inderdaad beter om eerst met een goede verrekijker te beginnen én om door te sparen voor iets goeds. Ook altijd zelf door een verrekijker kijken (heb je een bril etc...), bij een goede scope speelt dat minder.

Vergeet ook niet om de de enthousiaste recensies van de EDEN XP in dit topic te lezen. Voor hetzelfde geld heb je dan een nieuwe kijker met jaren garantie. Bij fotorooijmans.nl staat die Swift (volgens alle recensies inderdaad een heerlijk ding) overigens nieuw te koop voor € 70 meer en de ED-versie (beter glas) voor € 150 meer..... Onder de € 500 is veel goeds te koop qua verrekijkers maar ook veel prut. De Nikon Monarchs DFC's zijn ook prima (zie de tests op www.tvwg.nl) voor ca € 250. 8x vergroting is normaliter voldoende en kijkt rustig. 10x vergroting geeft mogelijk iets meer detail.

Qua telescopen nóg voorzichtiger zijn met goedkope apparatuur. Hoe verleidelijk ook, met een kwalitatief onvoldoende scoop koop je meer ergernis dan plezier. Ik begrijp dat sparen lang duurt maar voor ca € 1000 heb je uitstekend spul, 2e hands én nieuw! (bij kamera-express staat de Nikon ED82A voor minder dan € 800 te koop! 30x WA oculair erbij en je hebt een werkelijk uitstekende combi. Ik vrees dat je met de Bynolyt Target helaas meer ergernis dan plezier in huis haalt en doorverkopen levert dan niets op.

In het veld mag je meestal wel door iemands scope kijken, een goeie verrekijker lenen gaat een stuk moeizamer   ;)

Ben benieuwd wat je straks besluit en hoe die bevalt.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Zizou

#6
Tja, ik vrees dat ik dan ook aan een bijbaantje zal moeten. Zelf verdienen bevredigt toch meer en alle beetjes helpen. Bedankt voor de reacties (tot nu toe). Ik wou ook al een spiegelreflexcamera maar dat moet dan maar even wachten.

PS: ik heb mijn naam even veranderd in Zizou, dat ik een stuk leuker vindt dan Mattiebird
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Norman

#7
Ik zou eens praten met Timo, misschien kan je nog een beetje praten over de prijs.
Geloof me, beter iets niet kopen dan iets kopen waar je spoedig spijt van zult hebben.

Ik heb al een kijker sinds ik een beetje kan lopen, maar heb mijn eerste scope pas gekocht toen ik 25 was.
En nog gebruik ik hem niet heel frequent, de meeste vogels kan ik uitstekend op naam brengen met mijn 7x kijker.
De optische kwaliteit van mijn kijker is wel uitstekend, waardoor ik mijn 7x kijker vaak beter op naam kan brengen dan andere mensen met een middelmatige 10x kijker.

KorHaan

#8
Een heel goede 10x kijker is de 10x42 Nikon Monarch 7, voor € 499,-
Gezichtsveld van ruim 117m/1000m, mooi helder en rustig beeld, uitstekende centrale scherpte met grote "sweet spot". Ik heb hem op de Dutch Bird Fair rechtstreeks kunnen vergelijken met de gewone Nikon Monarch (zonder 7) 12x42, en ik kon consequent meer details zien met de 10x42 Monarch 7.

Niet echt goedkoop, maar een aanrader, deze 10x42 Monarch 7. Voor mij sprong hij eruit als één van de highlights op de DBF.


Voor mijn eigen kijker, de Eden XP 8x42, verwijs ik naar het desbetreffende topic dat ik over deze kijker ben gestart. Ik ben er nog steeds erg tevreden mee, nu ik hem met zo'n beetje alle aanwezige optiek heb kunnen vergelijken op de Dutch Bird Fair. Mocht ik hem verruilen voor een duidelijk betere kijker, dan komt alleen de naam Swarovski naar voren. De EL Swarovisions zijn van een aparte klasse.



Overigens ben ik het niet geheel eens met de opvatting dat een goede verrekijker meer details laat zien dan een middelmatige, of zelfs slechte, telescoop op dezelfde afstand. Een verschil van 8x of 30x zie je heus wel, en dat levert meer details op. Of het prettig kijkt door een slechte scoop, is vers twee, maar je ziet toch echt meer dan door een kijker.

Zeker als je nooit eerder een telescoop hebt bezeten, zul je zelfs een middelmatige scoop waarderen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Zizou

Bedankt Ronald, maar het is al opgelost. Ik heb inmiddels een hele mooie aanschaf gedaan  :duim:.
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Norman

Citaat van: Zizou op augustus 27, 2012, 11:43:10 AM
Bedankt Ronald, maar het is al opgelost. Ik heb inmiddels een hele mooie aanschaf gedaan  :duim: .

En? Wat is het geworden?

Zizou

De advertentie van Timo  ;D. Helaas moet ik volgens mij nog even wachten met betalen, omdat ik niet kan inloggen bij ING door een virus... :huh:
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Norman


KorHaan

Matthijs,

Goeie keus!  :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo