Gaasvlieg larve met huisje op rug

Gestart door maartenimmerzeel, augustus 23, 2012, 22:26:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Geen idee of het een keverlarve is, maar ik begin hier maar eens. Iemand een idee wat het is? Vrij massaal aanwezig in het Savelsbos in Z-Limburg, eerder nog nooit gezien.
Groet Maarten Immerzeel


harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

maartenimmerzeel

Groet Maarten Immerzeel


Arp

Hoi Maarten,

Voor zover de vindplaats bij jou in de buurt is en voor zover je aan "dat soort dingen" meedoet mag je mij er met alle plezier een stuk of wat opsturen (levend) zodat ik proberen kan ze uit te kweken.

Is je opgevallen aan wat voor soort bomen ze zaten?

In dit berichtje vind je wat links naar info over dergelijke larven. Vooral de Gepp (1983) is tof, maar van deze foto's vrij hachelijk toepasbaar.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

maartenimmerzeel

Het was anderhalf uur rijden, maar kom ongetwijfeld nog wel eens daar, zal er wat meenemen.

Ze zaten volgens mij allemaal op iep.
Groet Maarten Immerzeel


Arp

Bedankt Maarten, als ze er bij een volgend bezoek nog zijn houd ik me aanbevolen :)

Het zal met behoorlijke waarschijnlijkheid Chrysotropia ciliata zijn (loofboom, massaal aanwezig, larve grotendeels/helemaal bedekt met klein materiaal), maar ik durf zonder blik op de tuberkels de diverse Dichochrysa van loofbomen niet helemaal uit te sluiten. Onzekere Chrysotropia ciliata ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

maartenimmerzeel

Ik zal ze een volgende keer meenemen.

Kwam via de sleutel inderdaad ook uit op chrysotropia ciliata, maar de dichochrysa-soorten staan daar niet bij geloof ik. Ik zal hem als onzekere chrysotropia ciliata invoeren. Moet ie nog wel even toegevoegd worden...
Groet Maarten Immerzeel


henkjanvdkolk

Hoi Arp,

Ik heb er wel eentje meegenomen vanuit zuid Limburg. Het is er maar één (leeft nog wel) dus laat maar weten als je er wat aan hebt en hoe ik hem dan moet opsturen.

Anders is het wachten tot een volgende gelegenheid.

Grt Henk-Jan
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Arp

Hallo allemaal,

@Maarten: De Dichochrysa staan in de sleutel van Gepp nog als Anisochrysa ;)

De Chrysotropia vind je op wrn als Chrysopidia ciliata - er moet nog het 'e'en en ander worden rechtgezet ...

@Henk-Jan: Ik zou het graag proberen - zonder garanties, want ze zijn niet helemaal zo makkelijk als andere beesten die ik heb uitgekweekt. Ik stuur je dadelijk een PBtje met details :)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)