Macro ringlicht voor op de DSLR

Gestart door bas waanders, augustus 23, 2012, 16:05:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

We wisten natuurlijk allang van het bestaan van ringflitsers , met dezelfde "flitsende" prijzen . Ik was persoonlijk snel uitgekeken , ben niet van plan daar een slordige 4-5 honderd euro voor neer te tellen . Dus wilde ik eens creatief doen : zelf bouwen . Met een print (constante stroombron) en een leger LED's moet dat een peuleschil zijn nietwaar ? Maar ik liep vooral tegen mechanische zaakjes aan , het moet er wel professioneel uitzien . Dus maar weer eens het internet napluizen .
Iedereen die er oren naar heeft : er is een Duitse firma die op dit moment een ringverlichting aanbied : zie http://www.spectra-shop.de/main/main_bigware_34.php?pName=ringlicht-led-72t-ringleuchte&cName=beleuchtung-ledhalogen
Om kort te gaan :
72 LED's
kleurtemp 6300K
op 10 cm afstand 30000 lux
metalen behuizing
binnendiameter 60mm / buitendiameter 98mm
regelbare lichtsterkte van 10-100%
sektorbelichting
adaptor 220V
En het geheel voor 129 euro . Ik heb het apparaatje besteld , de filtermaat voor mijn Canon EF100mm macro is 58mm , dus zou het mooi moeten passen . Let wel : bij dit bedrag komen natuurlijk de verzendkosten !
Het voordeel wat er nog bij komt : je kunt de unit gewoon aan laten , dat is fijn voor het focussen . Een goede belichting verkort doorgaans ook de sluitertijd en je kunt het diafragma mooi klein maken voor een grotere scherptediepte . Ik ben benieuwd en laat het weten zodra het spul binnen is . M.vr.gr. , Bas

gko

#1
eerst testen, dan aanraden lijkt me beter, ik ben wel benieuwd,
voorlopig blijf ik nog mijn al weer tweede Canon me-14 ringflits tot
tevredenheid gebruiken, de kwaliteit van het licht is ook belangrijk,
kortom ik wil eerst resultaten zien, de insecten kunnen denk ik wel schrikken
en wegvliegen als je met een reeds brandende lamp aan komt zetten,
mijn eerste ringflits heeft minimaal 40 tot 50000 maal geflitst, dus dan staat de
prijs weer in een ander licht
met vr gr gkoopman

bas waanders

Aanraden is een groot woord : ik wilde iedere belangstellende er op wijzen  :blink:
Zodra ik de unit binnen heb zal ik er verder op ingaan . Ik ben natuurlijk wel hartstikke benieuwd , maar wat ik zag beviel me wel . Dus begint nu voor mij het grote wachten  :rolleyes:
m.vr.gr. , Bas

jwj1976

Ik heb zelf een hele goedkope Ebay LED ringflitser gekocht (±35E). Werkt goed genoeg voor nachtvlinderen, omdat je kan scherpstellen bij het licht van de vlinderlamp.
En tot 50 cm is er genoeg lichtopbrengst om een nette belichting te krijgen.

Verder niet voor veel doeleinden bruikbaar.
Groeten Wim

bas waanders

Tot 50 cm is ook ruim voldoende , en voor die prijs kun je nooit een buil vallen  :duim:
Zodra ik mn ringlicht binnen heb ( komende week ) zal ik hem voorstellen en de resultaten laten zien , m.vr.gr. Bas

jwj1976

Ik benieuwd naar de resultaten van je flitser, aangezien ik nog steeds geen 500 euro ga neerleggen voor wat extra licht  ;)
Overigens heb ik ook een zelfbouw experimentje gedaan met glasvezelkabels die het licht van de inbouwflitser naar een ring aan de voorkant leiden. Helaas werd het erg lastig om de 32 kabeltjes in het gareel te houden. (erg stug)
Daarnaast had ik problemen om de diffusie van de 32 bronnetjes mooi te krijgen, zonder veel licht te verliezen.
Misschien dat ik van de winter het nog eens opnieuw ga proberen te maken als er buiten niks meer te zien valt  :lol:
Groeten Wim

bas waanders

Zo , daar is ie dan : het ringlicht !
eerste indruk : een mooi solide stukje optiek . Metalen behuizing met transparante plexiglas voorzijde . Vier toetsen aan de achterzijde : feller/zwakker , aan/uit , mode . Mode wil zeggen dat de ringverlichting ook sectionaal in te stellen is , elke keer als je deze toets bedient word een kwart van de ring bijgeschakeld . De LED's (72) zijn ook iets naar binnen gericht : de verlichting concentreerd zich op 1 vlak ca 10-20 cm vóór het objectief . Ideaal voor dit doel .

Maar er zijn wel issues . Eerstens is deze unit gedacht voor microskopie . De interne maat is ca 59mm . Bij de Canon550D heb ik een filtermaat van 58mm . Maar de drie schroeven om de unit te bevestigen hebben niet veel grip op 1 filtertje . Dus heb ik bij twee andere (overbodige) filters het glas eruit gedraaid en nu heeft de ring mooi grip rond het objectief en zit stevig vast .
Ander punt : er is een netvoedig bijgeleverd . Om met een verlengsnoer het veld in te gaan is niet zo praktisch :-)  . Nu kun je batterijhoudertjes samenstellen en het geheel voeden uit penlites of duoblocs , maar hoe lang gaan deze mee voordat je de boel moet vervangen ( of langdurig herladen? ) ? Ik heb gekozen voor een kleine 12V accu die net in een heuptasje past , met 2 meter snoer . Klemmen aansluiten , plug eraan solderen en klaar was Bas .De levensduur van deze accu is uuuuren , en dat is wel zo comfortabel .

Dat waren de mechanische dingetjes . Alles bij elkaar kostte het geheel met alles erop en eraan ongeveer 150-160 euro , met accu en elektrisch kleinspul ( klemmetjes , snoer en plugje ) . De accu kan ik met een acculader opladen . Het ziet er mooi en professioneel uit .

First light : Ik heb gewoon een voorwerp op tafel gefotografeerd . Kwam ik zonder ringlicht uit op een belichtingstijd van 1/10 seconde bij f18 ( diafragma ver dicht ) en ISO3200 , met ringlicht schoot de belichtingstijd omhoog naar 1/1600 seconde bij dezelfde diafragma waarde !!!!!

Hét grote voordeel is dat je de scherptediepte kunt vergroten en een snelle sluitertijd kan behouden . Het voorwerp word mooi uitgelicht . Nu nog insecten , maar helaas is het weer té slecht om er buiten mee te gaan spelen nu .

Mening : ach , gezien de prijzen voor ringflitsers e.d. van de "grote" merken durf ik te beweren dat ik nagenoeg hetzelfde bereik met een veel lager budget , en eerlijk gezegd ziet het er mooi en stabiel uit . Mooi product en waar voor z'n geld !

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

bas waanders

Ik heb een voorbeeld gezet op http://macro4all.wordpress.com . Een kwartsgeode , met f/2.8 en f22 , mét en zonder licht . De sluitertijden veranderden dramatisch . Kleurtemperatuur is wel iets anders . Ik ben in ieder geval tevreden , nu nog het veldwerk ! Kijk ernaar uit :-)

gko

leuk om te lezen. je hebt hem nog maar net,  misschien is dat de oorzaak maar de insectenfoto's
hebben erg weinig contrast, dat kan nog wel beter. als de problemen opgelost zijn heb je voor weinig geld
een werkbare oplossing
met vr gr gkoopman

maartenimmerzeel

Citaat van: gko op augustus 31, 2012, 14:26:14 PM
leuk om te lezen. je hebt hem nog maar net,  misschien is dat de oorzaak maar de insectenfoto's
hebben erg weinig contrast, dat kan nog wel beter. als de problemen opgelost zijn heb je voor weinig geld
een werkbare oplossing

Volgens mij staan er alleen maar foto's van een kristal met de ringflitser en moet Bas het ding nog in het veld uitproberen.

Ik ben benieuwd naar de resultaten daarvan!
Groet Maarten Immerzeel


gko

Citaat van: maartenimmerzeel op augustus 31, 2012, 15:20:14 PM

Volgens mij staan er alleen maar foto's van een kristal met de ringflitser en moet Bas het ding nog in het veld uitproberen.

Ik ben benieuwd naar de resultaten daarvan!

dat verandert de zaak natuurlijk
met vr gr gkoopman

bas waanders

Hahahahaha , het weer was er gewoon niet naar om buiten op vlinderjacht te gaan :p . Maar ik ga em uitproberen , tuurlijk en laat het weten zodra er resultaten geboekt zijn . M.vr.gr. Bas

gevonny

Sinds begin dit jaar een Nissin Ringflitser aangeschaft, 260€ meen ik te herinneren.  Kon hem eerst uitproberen.. en kan volmondig zeggen dat deze flitser zijn geld meer dan waard is. Gebruik er een powerpack bij, want flits telkens met f22 met max. sluitersyngronisatie.


groet,


Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

Mimino

Even voor de duidelijkheid....
We hebben het hier niet over een ringflits, toch?
Dit is een veredelde zaklantaarn die om het objektief gebogen is.
En die flitst niet.
Dat betekent langere sluitertijden en dus statief...
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

gevonny

Peter, weet niet op wie je vraag betrekking heeft, doch die flitser waar ik nu mee werk is de Nissin MF18 ringflitser met Powerpack PS300.


Groetjes,

Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

Mimino

Gé,

Lijkt me toch duidelijk...
Bas ( die dit topic opende ) heeft het over een ringlicht met LED's.
Dat is dus geen ringflits.
De reakties hier gaan voornamelijk over ringflitsen, maar aan de hand van de technische gegevens van Bas ( lange sluitertijden, statief e.d. ) ga ik er van uit dat hij het heeft over een soort ringlamp met een konstante lichtopbrengst.
Dit in verband met een ander topic waar we het hadden over het bevriezen van beweging met behulp van een flitser.
Dat gaat dus met dit instrument niet lukken.
( maar is ook waarschijnlijk in dit geval ook niet de bedoeling )
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

gevonny

Het "bevriezen" van een (zeer snelle) beweging overdag is zelfs met een electronenflitser niet mogelijk, tenzij je zodanig diafragmeert dat het beeld met de camerainstellingen (diafragma & Sluitersynchronisatie) totaal duister zou zijn geworden zonder die flits.
Werk dus zelf met de Nikon D3, die een synchronisatie heeft van 1/250e sec., doch heb al verschijdene malen meegemaakt dat de beelden totaal onscherp waren door bewegingsonscherpte!

Kan me dus heel goed voorstellen dat zo'n ringlicht in bepaalde situaties beter zal werken dan een flitser overdag, daar dan de sluitertijd van de camera korter kan worden en dus het beeld beter "bevroren" wordt.

Bijgaand een opname van een Argusvlinder, gefotografeerd op het moment dat deze gewoon op de grond zat. Op het moment dat ik afdrukte en de flits afging reageerde deze al en vloog weg, en wel in de tijdsspanne van de flits en het moment dat de sluiter dichtging van de camera!

Resultaat; een bewogen opname!
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

Mimino

"dat zo'n ringlicht in bepaalde situaties beter zal werken dan een flitser overdag"
Ik denk niet dat zo'n ringlicht - met bijbehorende beperkte lichtopbrengst -  erg veel zal doen overdag.
Hooguit voor makrofotografie, waarvoor Bas 'm dan ook heeft aangeschaft.
Maar voor dit doeleinde kan een flitser een ook prima oplossing zijn en die kun je dan ook nog - met een kabeltje - los van  de kamera gebruiken.
Plus dat een flitser dezelfde kleurtemperatuur oplevert als zonlicht ( ongeveer tenminste ).
Een LED-ringlicht is en blijft kunstlicht en is warmer, wat problemen kan opleveren bij het uitbalanceren.
Zelf ben ik geen voorstander van ringflits c.q. ringlicht vanwege het onnatuurlijk platte karakter.
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php