Natuurgebied de Onlanden?

Gestart door Zizou, augustus 23, 2012, 11:57:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zizou

In het Friese veen in Drenthe (waar ik gister bijna niks gezien heb  :angry:) kwam ik een aardige boswachter tegen, die vroeg of ik wel eens in de Onlanden was geweest. Een gebied op de grens van Groningen en Drenthe. Ik heb wel wat op internet gelezen, maar heel veel kan ik er niet over vinden. Het schijnt net nieuw te zijn. Is er iemand die er wel is geweest? en zo ja, hoe beviel het?
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Botervlieg

Hallo Matthijs,

Voor natuurgebieden hebben we hier een speciaal board. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=186.0

Ik zie dat jij hier nog niet zolang bent, het geeft niet dat je het niet wist. Ik noem het ook even omdat veel leden het nog niet weten.

Je hoeft je bericht daar niet opnieuw te plaatsen, want een admin kan/zal dit topic verplaatsen voor je.

Groetjes, Marleen

Vincent Hart

Hoi Matthijs, ben je vooral geinteresseerd in waarnemingen van vogels, of ook van andere soortgroepen. Als je het vooral om vogels gaat, kunnen we je bericht wellicht het best naar het algemene deel van het forumonderdeel Vogels verplaatsen. Ben er zelf nooit geweest, maar qua soorten ziet het er leuk uit! http://waarneming.nl/gebied/species_list/138121
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Zizou

Bedankt, morgen ga ik ernaartoe, en we zullen wel zien.
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Zizou

Ben er net van terug, en het gebied zelf is echt schitterend. Het pad loopt langs een bosrand, dus links dicht bos en rechts open weide. Een uitkijktoren en een vogelkijkhut zijn er geplaatst. Een aantal (voor mij dan) leuke soorten gezien, zoals dodaars, grote zilverreiger en een sperwer. Ik ben benieuwd hoe het in het voorjaar eruit ziet   :blink:
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

pia zz

woon er vlakbij, vroeger waren het de Peizermaden, ook een gedeelte bij Roderwolde en het gebied achter Leutingewolde ( de Bolmert )  behoort nu bij de onlanden, het is eigenlijk een waterberging om in geval van veel regenval overtollig water te kunnen bergen. Door al dat water is er al een grote diversiteit ontstaan aan oa vogels, zo is er de zwarte ibis, de grote zilverreiger, blauwe en bruine kiek te zien, het mooiste is om er met de fiets doorheen te gaan, op vele stukken kun je er niet met de auto komen. Maar zeker een pracht gebied, zowel in winter als in voorjaar of zomer. De waterbergingen zijn nog maar net gereed, dus er zal in de toekomst nog veel gebeuren op vogelgebied. :duim:
  groet Pia.

Folkert Jan

Citaat van: Zizou op augustus 24, 2012, 17:24:42 PM
Ben er net van terug, en het gebied zelf is echt schitterend. Het pad loopt langs een bosrand, dus links dicht bos en rechts open weide. Een uitkijktoren en een vogelkijkhut zijn er geplaatst. Een aantal (voor mij dan) leuke soorten gezien, zoals dodaars, grote zilverreiger en een sperwer. Ik ben benieuwd hoe het in het voorjaar eruit ziet   :)


Klinkt alsof je bij de Lettelberter petten bent geweest. Dit is niet de onlanden en dus niet het nieuwe waterbergingsgebied. De onlanden is eigenlijk het hele gebied tussen leek, roden, paterswolde, groningen en de snelweg A7.
Een heel mooi stuk is de weg die vanaf roderwolde naar het noorden loopt. Vanuit roderwolde heet het de hoofdweg en het gaat over in de matsloot.
Ook vanaf knosse (camping en haventje aan de westkant van het leekstermeer) is er ook een mooi stuk richting het zuiden en dan richting het oosten. Met de fiets is het gebied het beste te doen.


En Pia, zwarte ibis?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Zizou

Citaat van: rnbflavour op september 05, 2012, 22:54:22 PM
Citaat van: Zizou op augustus 24, 2012, 17:24:42 PM
Ben er net van terug, en het gebied zelf is echt schitterend. Het pad loopt langs een bosrand, dus links dicht bos en rechts open weide. Een uitkijktoren en een vogelkijkhut zijn er geplaatst. Een aantal (voor mij dan) leuke soorten gezien, zoals dodaars, grote zilverreiger en een sperwer. Ik ben benieuwd hoe het in het voorjaar eruit ziet   :)


Klinkt alsof je bij de Lettelberter petten bent geweest. Dit is niet de onlanden en dus niet het nieuwe waterbergingsgebied. De onlanden is eigenlijk het hele gebied tussen leek, roden, paterswolde, groningen en de snelweg A7.
Een heel mooi stuk is de weg die vanaf roderwolde naar het noorden loopt. Vanuit roderwolde heet het de hoofdweg en het gaat over in de matsloot.
Ook vanaf knosse (camping en haventje aan de westkant van het leekstermeer) is er ook een mooi stuk richting het zuiden en dan richting het oosten. Met de fiets is het gebied het beste te doen.


En Pia, zwarte ibis?

Het waren idd de lettelberter petten, ik dacht dat het een deel van de Onlanden was, maarja... bedankt voor de tip  :duim:
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106