Hoofdmenu

Dutchavifauna

Gestart door wumizusume, augustus 22, 2012, 22:34:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Halff

Citaat van: Steven Wytema op augustus 26, 2012, 10:12:10 AM
Bart, Norman e.a.,

Er zijn inderdaad plannen, en de eerste contacten met SOVON, om ook Avifauna2 te implementeren.
Daarmee hopen we een meer volledig beeld te geven van de Nederlandse Avifauna.

@Rob:
Het kan kloppen dat er meerdere foto's een matige kwaliteit hebben.
Wij hebben de foto's van Dutch Birding als basis gebruikt.
Daarvanuit is ook de nadrukkelijke oproep aan iedereen als je betere foto's hebt, of mensen kent die betere foto's hebben, dan horen we dat heel graag!

Net zoals dat het opzetten van de website niet zonder vrijwilligers tot stand was gekomen, kunnen wij niet zonder de hulp van jullie!

Als de foto's van Dutch Birding zijn gebruikt dan is er iets goed fout gegaan met copieren of het zou kunnen dat het met de resolutie te maken heeft of iets dergelijks. Als je namelijk op de DB site bij de zoekmachine Noordse Waterlijster of Taigastrandloper is tikt dan komen er wel degelijk hele mooie scherpe foto's tevoorschijn. Totaal andere dan de onscherpe, belabberde foto's van o.a. deze twee soorten die momenteel op de Dutch Avifauna website staan.

Rob Gordijn

Citaat van: Rob Halff op augustus 26, 2012, 21:06:56 PM
Als de foto's van Dutch Birding zijn gebruikt dan is er iets goed fout gegaan met copieren of het zou kunnen dat het met de resolutie te maken heeft of iets dergelijks. Als je namelijk op de DB site bij de zoekmachine Noordse Waterlijster of Taigastrandloper is tikt dan komen er wel degelijk hele mooie scherpe foto's tevoorschijn. Totaal andere dan de onscherpe, belabberde foto's van o.a. deze twee soorten die momenteel op de Dutch Avifauna website staan.
Steven bedoelde hierbij in eerste instantie het blad en niet de website (als grootste bron voor foto's die we hebben gebruikt om een beetje dekkend beeld te krijgen). Maar je hebt een punt en ik heb het aangepast.
Welke foto's nog meer moeten worden toegevoegd horen we graag voorstellen (mag ook via de mail, hoeft niet via het forum, het liefst met de instemming van de fotograaf).

groeten
Rob

Rob Gordijn

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 25, 2012, 22:19:02 PM
* m.i. pas (onder)delen / onderdeeltjes online zetten als ze compleet & af & gecontroleerd zijn.
De basis (de data over de gevallen) zijn af en gecontroleerd. Alleen al dit overzicht heeft voor ons voldoende waarde om mee live te gaan. Het heeft al heel veel werk gekost om tot dit te komen en naar onze mening was het product nu volwassen genoeg om op zich te staan en voldoende kapstop te bieden om met de wisdom of the crowds verder te bouwen. Het is inderdaad nog niet perfect, maar wel het best beschikbare op dit moment.

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 25, 2012, 22:19:02 PM
De tekst 'Deze soorten zijn voormalige beoordeelsoorten.' is onlogisch. Komt dit soort info er t.z.t. ook nog in? Zo ja, nu alvast aangeven dat het t.z.t. ook beschikbaar is.
Heb je helemaal gelijk in, schrijf ik op en gaan we aanpassen, komt er t.z.t. ook nog in en gaan we beter opschrijven.

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 25, 2012, 22:19:02 PM
Eigenlijk denk ik dat je de foto's pas online moet zetten als het onderschrift compleet is (naam, plaats, datum, fotograaf). Ik vind het minder belangrijk om de naam van de fotograaf te weten dan niet te weten waar/wanneer de foto is gemaakt. Bv 'Baltische Mantelmeeuw Larus fuscus fuscus Theo Muusse 07-10-2009'
Hebben we geprobeerd in zoveel mogelijk gevallen te doen (plaats is gekoppeld aan geval), datum van een foto is soms niet tot op de dag bekend (dit hebben we als zodanig ingevoerd maar wordt nu niet goed weergegeven).
Geef specifieke vraagtekens vooral door via de mail zodat we dat kunnen verbeteren.

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 25, 2012, 22:19:02 PM
Veel oudere gevallen (pré 1979) zullen in Limosa / Ardea zijn gepubliceerd. Ardea staat helemaal online, Limosa grotendeels (beide gratis); zou goed zijn om deze artikelen ook stap voor stap te vermelden (via link / gewoon als PDF). PDF moet geen probleem zijn (CDNA is ook deels NOU). Ruud Vlek heeft allerlei oude krantenartikelen van -zeer oude- gevallen op waarneming.nl staan; zou mooi zijn als dit ook aan elkaar wordt gelinkt.
Staat op het lijstje van een van de mogelijkheden, maar als iemand hier ons bij zou willen helpen, heel graag! Bijvoorbeeld het invoeren van voormalig indiengevallen staat ook hoog op de prioriteitenlijst!


Overige zaken heb ik deels opgeschreven/ deels reeds opgelost.
Bedankt
Rob

Rob Gordijn

Citaat van: Justin Jansen op augustus 25, 2012, 22:28:53 PM
En is er een mogelijkheid om een bron toe te voegen indien een bepaald geval gepubliceerd is, krant, regionaal tijdschrift of internationaal tijdschrift (bijvoorbeeld veel fotos van zeldzaamheden staan in Birding World bijvoorbeeld). Of verwijzingen naar websites waar gevallen op staan? Dit om het e.e.a. compleet te houden.
Is allemaal mogelijk!

Rob Gordijn

Citaat van: Norman op augustus 26, 2012, 13:15:42 PM
Nog mooier als Avifauna 2 ook word toegevoerd. Wat ik mij nog afvroeg. Waarom een aparte website en niet als onderdeel van de DBA.
We willen graag samen met andere partijen ook het avifauna 2 deel invullen.
Wat betreft de aparte website, we wilden graag volledige vrijheid om na te denken over ontwerp en navigatie, vandaar een frisse start met een nieuw domein. We denken natuurlijk wel na over een betere integratie tussen www.dutchbirding.nl  www.dutchbirdalerts.nl en www.dutchavifauna.nl.
groeten
Rob

hiskodevries

Rob, Steven e.a.
Niet om jullie te ontmoedigen, uiteraard zal een eigen domein zeker helpen om meer bezoekers te trekken, maar deze pagina http://waarneming.nl/cdna_revisie.php trok de afgelopen maand 98 unieke bezoekers.
Wat je voor een internetpagina rustig als erg slecht mag noemen.
Wat erg jammer is dat die administratie van (niet) aanvaarde gevallen nu op minstens twee lokaties plaats vindt, wat zonde is van de tijd.
http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/317?code=4&all=0
http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/317?code=2
Kleine moeite om dat centraal te regelen zodat de waarnemers daar direct profijt van hebben en onze en da vrijwilligers geen dubbel werk zitten te doen.
Ondanks dat ik dit al eerder heb gemeld nog geen enkel contact gehad over hoe dat opgezet wordt, idem voor een meldformulier van nieuwe gevallen.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Steven Wytema

Hisko, ik heb al wel eerder gereageerd, al kan het natuurlijk aan jouw aandacht zijn ontsnapt.
Dutch Birding redeneert vanuit de documentatie en beleving van de vogel, niet vanuit de waarnemer.
Wij (projectteam digitale avifauna) zijn er dan ook om een zo volledig mogelijk overzicht te genereren van alle beoordeelde gevallen.
Als je de database van waarneming.nl bekijkt zitten daar nog steeds hiaten in; om een voorbeeld te noemen:
Als binnen de datumgrenzen van een geval een ander geval in Nederland zat, staan die waarnemingen (incl foto's) daar gewoon tussen.
("accepteren" is overigens iets anders dan "aanvaarden", maar dat terzijde)


Om een lang verhaal kort te maken:
Wij hebben als uitgangspunt genomen om de Avifauna van Nederland (1999,2001) te digitaliseren, actualiseren en uit te breiden.
Dit als toekomstig referentiekader voor alle (te beoordelen) gevallen/soorten van Nederland.
Als daar dan enig dubbel werk aan zit (heeft gezeten), is spijtig, maar ons inziens overkomelijk.


Wat betreft indienformulier: daar zijn we mee bezig (heb ik dacht ik ook al eerder gezegd).



Steven Wytema


Rob Olivier

Mijn dank is groot en gaat uit naar iedereen die aan de ontwikkeling van deze geweldige site heeft meegewerkt! Hij is al mooi en hij zal alleen nog maar mooier worden.

Steven Wytema

Aangezien het Dutch Birding jaarverslag 2011 onlangs is verschenen, zijn alle hierin genoemde gevallen verwerkt in de Dutch Avifauna (http://www.dutchavifauna.nl/news/22).
Er is echter (in de overgangsfase naar volledig digitaal werken)  nog nauwelijks fotomateriaal aanwezig!
De inbox van dutchavifauna@dutchbirding.nl is ook helemaal opgeschoond dus we wachten vol smart op een hele lading foto's!


En laat nou net de kerstvakantie voor de deur staan met een heleboel vrije uurtjes ;)
Steven Wytema


jvdlaan

Citaat van: Rob Gordijn op augustus 26, 2012, 22:45:32 PM
Citaat van: Rob Halff op augustus 26, 2012, 21:06:56 PM
Als de foto's van Dutch Birding zijn gebruikt dan is er iets goed fout gegaan met copieren of het zou kunnen dat het met de resolutie te maken heeft of iets dergelijks. Als je namelijk op de DB site bij de zoekmachine Noordse Waterlijster of Taigastrandloper is tikt dan komen er wel degelijk hele mooie scherpe foto's tevoorschijn. Totaal andere dan de onscherpe, belabberde foto's van o.a. deze twee soorten die momenteel op de Dutch Avifauna website staan.
Steven bedoelde hierbij in eerste instantie het blad en niet de website (als grootste bron voor foto's die we hebben gebruikt om een beetje dekkend beeld te krijgen). Maar je hebt een punt en ik heb het aangepast.
Welke foto's nog meer moeten worden toegevoegd horen we graag voorstellen (mag ook via de mail, hoeft niet via het forum, het liefst met de instemming van de fotograaf).

groeten
Rob

Je hebt ook vaak met copyrights te maken.
Ik heb bijvoorbeeld van vrijwel alle balgen of skeletten van voor 1980 van beoordeelsoorten foto's gemaakt, maar er zit copyright op van de betreffende instanties als Naturalis. Daarnaast heb ik op twee na van elke nieuwe soort die ik sinds 1987 zag een foto kunnen bemachtigen (Dwergooruil uit 1998 en Kleinst Waterhoen uit 1987).
Maar ook daar geldt weer copyright. Ik zal eens een lijt maken van gevallen waar ik een foto van heb en waar de waarnemer nog in leven is.

HJDT

Citaat van: Steven Wytema op december 20, 2012, 11:56:01 AM
Aangezien het Dutch Birding jaarverslag 2011 onlangs is verschenen, zijn alle hierin genoemde gevallen verwerkt in de Dutch Avifauna (http://www.dutchavifauna.nl/news/22).
Er is echter (in de overgangsfase naar volledig digitaal werken)  nog nauwelijks fotomateriaal aanwezig!
De inbox van dutchavifauna@dutchbirding.nl is ook helemaal opgeschoond dus we wachten vol smart op een hele lading foto's!


En laat nou net de kerstvakantie voor de deur staan met een heleboel vrije uurtjes ;)

Wordt er eigenlijk gewerkt aan een mogelijkheid om gebruikers zelf foto's te laten toevoegen? Heb wel wat plaatjes van 2011 maar zou die er liever zelf op zetten namelijk.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Steven Wytema

Michel,

er wordt aan een heleboel gewerkt! Het is alleen allemaal 100% vrijwilligerswerk en Jeroen is maar in zn eentje.
Elke hulp is daarbij welkom! Dus aan eenieder die zijn handen uit de mouwen wil steken: graag! :)
Om op je vraag in te gaan: dat hebben we de eerste tijd afgehouden omdat we graag zelf in de hand houden welke foto's toegevoegd werden.
Aangezien dit redelijk binnen de perken blijft komt die mogelijkheid waarschijnlijk binnenkort.
We gaan eerst zorgen dat de module om soorten in te dienen bij de CDNA goed werkt: live per 1 januari!
Steven Wytema


ealblas

Het enige aanvaarde geval van Lammergier in Nederland is na herroulatie afgewezen en de soort kan van Dutchavifauna afgevoerd worden. Het afwijzen van dit geval en het verdwijnen van de soort voor de Nederlandse avifauna wordt nog niet vermeld in het jaaroverzicht 2011, overigens wel voor Bulwers Stormvogel.
De herbeoordeling van de gevallen van Jufferkraanvogel en 'Aziatische' Roodborsttapuiten voor Nederland zal hopelijk in de loop van volgend jaar plaatsvinden. Vergeet in 2013 ook je DNA-kit in het veld niet voor soorten als Stejgeners Roodborsttapuit en Siberische Braamsluiper. Tsja, soms win je wat en soms verlies je wat ...
Eric Jan Alblas

Steven Wytema

Voor wie het nog niet was opgevallen:
Per 1 januari is het mogelijk om een beoordeelsoort online in te dienen op http://www.dutchavifauna.nl/.
(http://www.dutchavifauna.nl/recordform)
De CDNA zal ook alle gevallen hier verzamelen en het overzicht van gevallen in roulatie zal in de loop van 2013 verplaatsen van dutchbirding naar dutchavifauna.


In de afgelopen Dutch Birding is er al een klein stukje aan gewijd, en ook op de SOVONdag in november, en waarschijnlijk ook op de DB dag in februari zal dit ter sprake komen.
De eerste gevallen zijn reeds ingediend, en we hopen natuurlijk dat er vele zullen volgen! (zie http://www.dutchavifauna.nl/records/1)
Mochten jullie vragen/opmerkingen hebben, graag!
We zijn hard bezig de website op poten te zetten dus hij is nog lang niet perfect :)
Steven Wytema


hiskodevries

De optie "Indienen bij Comissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna" in het detailscherm van een waarneming van een vogelsoort die onder de CDNA valt zal het nieuwe Dutchavifauna formulier openen met zoveel mogelijk informatie overgenomen vanuit Waarneming.nl.
In sommige gevallen, waar de CSNA afwijkt van de IOC taxonomie, zal je zelf de soort even moeten selecteren.
B.v. bij de Steppeklapekster - Lanius pallidirostris maar dit zal verder niet vaak optreden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Een hele leuke funktie vind ik de eerder ontdekt op deze dag, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld lauwersmeer.com krijg ik het niet voor elkaar op de volgende of vorige dag te bekijken. Doe ik iets fout of is dit niet mogelijk? En indien niet mogelijk zou dit toegevoegd kunnen worden?

Ter verduidelijking. Ik zou graag vandaag bijvoorbeeld zien wat er allemaal gevonden is op 20 februari
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

#47
Citaat van: rnbflavour op januari 09, 2013, 15:46:45 PM
Een hele leuke funktie vind ik de eerder ontdekt op deze dag, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld lauwersmeer.com krijg ik het niet voor elkaar op de volgende of vorige dag te bekijken. Doe ik iets fout of is dit niet mogelijk? En indien niet mogelijk zou dit toegevoegd kunnen worden?

Ter verduidelijking. Ik zou graag vandaag bijvoorbeeld zien wat er allemaal gevonden is op 20 februari

Denk dat je dan even bij Dutchavifauna zelf moet aanbellen, die zitten niet elk forum af te pluizen of er misschien ergens een verzoekje gedaan wordt, ook al zijn ze vaak zo vriendelijk!  ;)
Wietze Janse

Folkert Jan

Citaat van: snwja3 op januari 09, 2013, 16:03:41 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 09, 2013, 15:46:45 PM
Een hele leuke funktie vind ik de eerder ontdekt op deze dag, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld lauwersmeer.com krijg ik het niet voor elkaar op de volgende of vorige dag te bekijken. Doe ik iets fout of is dit niet mogelijk? En indien niet mogelijk zou dit toegevoegd kunnen worden?

Ter verduidelijking. Ik zou graag vandaag bijvoorbeeld zien wat er allemaal gevonden is op 20 februari

Denk dat je daan even bij Duitchavifauna zelf moet aanbellen, die zitten niet elk forum af te pluizen of er misschien ergens een verzoekje gedaan wordt, ook al zijn ze vaak zo vriendelijk!  ;)

Hee Wietze, aangezien Steven hier reageert in dit topic leek me dit wel een goede plek. Ook kunnen anderen zien dat mijn "suggestie" al is aangedragen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Dat je het hier ook neerzet is geen probleem, kan men meekijken.
Maar als je een issue hebt met KPN, ga je toch ook niet posten op het forum van Vodafone, omdat ze daar meelezen en wel eens posten!?
Ofwel als je resultaat wilt zien en antwoord wil hebben, richt je je aan de bron. Andere redenaties zijn krom.  8)
Wietze Janse

Folkert Jan

Tja ik zie waarneming.nl niet als concurent van dutch birding waar ik dat bij KPN en Vodafone wel zie.
Ik hou liever alles over vogeldiscussie op een centraal punt (utopie ik weet het). Mocht dat niet het gewenste resultaat leveren zal ik persoonlijk contact zoeken.

Ik geef je gelijk, maar blijf eigenwijs doen wat ik doe  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Citaat van: rnbflavour op januari 09, 2013, 15:46:45 PM
Een hele leuke funktie vind ik de eerder ontdekt op deze dag, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld lauwersmeer.com krijg ik het niet voor elkaar op de volgende of vorige dag te bekijken. Doe ik iets fout of is dit niet mogelijk? En indien niet mogelijk zou dit toegevoegd kunnen worden?

Ter verduidelijking. Ik zou graag vandaag bijvoorbeeld zien wat er allemaal gevonden is op 20 februari

Nog niet mogelijk, staat op wensenlijstje.

Citaat van: rnbflavour op januari 09, 2013, 15:56:33 PM
Hee Rommert!
[...]
daarnaast mis ik ook de leuke funktie van de oude site waar je kon zien wat er in eerdere jaren op die dag was gemeld. Zou dat er ook weer bij kunnen?
Zoals je hebt gemerkt zijn wij niet de enige die daar 'last' van hebben.
Steven Wytema


hiskodevries

De samenwerking tussen dutchavifauna / CDNA & Waarneming.nl wordt steeds meer gedigitaliseerd
Het indienen is nog nooit zo makkelijk geweest (gewoon vanuit het het waarnemingen detailscherm op de optie 'Indienen bij de CDNA' drukken en het gros van de gegevens is al bekend bij de CDNA.
We hebben voor de admins inmiddels ook een check knop om te kijken of een 'geval' al bekend is.
Deze 'knop' is nog nieuw dus nog niet in het openbare gedeelte maar leef je uit via deze link http://waarneming.nl/cdna_check_db.php?id=47529407
achter id=  geeft je het id van de waarneming op zoals die in je browser staat http://waarneming.nl/waarneming/view/47529407
voor het getoonde voorbeeld
Soms krijg je een http 500 error, dat komt nog wel eens goed.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0