Hoofdmenu

woelmuis spec

Gestart door Gerrian, augustus 22, 2012, 22:16:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Is hier meer van te maken dan woelmuis spec? Toen hij naar het hol toe rende, viel me op dat het een vrij fors beest was, groter dan een rosse woelmuis. Hij bleef in de ingang van dit hol zitten en leek niet erg schuw.
Fors beest, kleine oortjes; misschien een aardmuis?
Of fors beest, niet schuw; jonge woelrat?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/70735818
Woelmuis spec. - Microtidae spec. gezien op 2012-08-21 Kootwijk - Kootwijkerveen
Foto's:


maurice.lahaye

Ha Gerrian,

Toch gewoon een rosse woelmuis. Nu eens keer niet in een braakbal, maar gewoon loslopend in het veld  ;) .

Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Gerrian

In een braakbal zijn ze wel veel gemakkelijker te determineren, dan kun je tenminste bekijken hoe de kiezen eruit zien. Op grond van wat voor kenmerken kom je tot de conclusie rosse woelmuis?
Ik zal in ieder geval de waarneming even aanpassen. Bedankt voor je reactie.

Rob Koelman

Citaat van: Gerrian op augustus 22, 2012, 22:41:51 PMOp grond van wat voor kenmerken kom je tot de conclusie rosse woelmuis?


Zie het topic op: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=181946.0

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Gerrian

#5
Interessant en leerzaam allemaal, maar het verschil tussen ware muizen en woelmuizen weet ik wel. Het gaat mij om de subtiele verschillen tussen de woelmuissoorten, dus het onderscheid tussen rosse woelmuis, aardmuis, veldmuis en jonge woelrat. Als ze uit een braakbal komen heb ik er weinig moeite mee, maar zolang het velletje er nog omheen zit, weet ik het niet zo goed. Is daar ook ergens een topic over te vinden?
Of speelt het kenmerk dagactief hier ook een grote rol?




Rob Koelman

Citaat van: Gerrian op augustus 22, 2012, 23:10:34 PMInteressant en leerzaam allemaal, maar het verschil tussen ware muizen en woelmuizen weet ik wel. Het gaat mij om de subtiele verschillen tussen de woelmuissoorten, dus het onderscheid tussen rosse woelmuis, aardmuis, veldmuis en jonge woelrat. Als ze uit een braakbal komen heb ik er weinig moeite mee, maar zolang het velletje er nog omheen zit, weet ik het niet zo goed. Is daar ook ergens een topic over te vinden? Of speelt het kenmerk dagactief hier ook een grote rol?


Woelmuizen vormen een lastige groep qua herkenning. Er is de nodige veldervaring nodig om woelmuizen goed te kunnen determineren. Dat leer je niet zomaar via een forum (hoewel hier wel nuttige tips gegeven kunnen worden). De rosse woelmuis is overigens nou net een van de beter herkenbare soorten...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging


Met vriendelijke groet, Rob

Gerrian

#7
Je houdt de spanning er wel in, Rob. Ik verwacht niet dat ik het determineren van woelmuizen via het forum kan leren, maar ben wel benieuwd naar de nuttige tips waar je het over hebt. Rosse woelmuis is een van de beter herkenbare soorten en is blijkbaar te determineren aan de hand van deze niet al te duidelijke foto. Waaraan zie je dat dan? Vachtkleur? Dagactief beest?
Ik heb wel eens met behulp van een zoekkaart een rosse woelmuis in een lifetrap gedetermineerd, maar dan kwam ik al vrij snel bij de relatief lange, tweekleurige staart uit en dat kenmerk is in ieder geval niet te zien op de foto.
Dus kun je een tipje van de sluier oplichten?

Rob Koelman

Rosse woelmuis:

- dagactief (maar dat is bijvoorbeeld veldmuis ook)
- komt voor in bossen, houtwallen en droge, verruigde rietvelden
- duidelijk zichtbare oren en relatief spitse snuit, waardoor de vorm van de kop iets van die van een 'ware muis' (bijvoorbeeld  bosmuis) wegheeft
- voor een woelmuis zeer lange staart (maar veel korter dan bij ware muizen)
- vacht adulte dieren boven op de rug met duidelijk 'rossige' gloed (vandaar de naam)
- soort klimt graag in struiken en/of bomen


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Gerrian

Ja, dat zijn tips waar ik wat aan heb. Dankjewel.