Juveniele stern

Gestart door Zizou, augustus 22, 2012, 14:53:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zizou

Dacht zelf aan een juv. visdief, maar zou het ook een noordse stern kunnen zijn?
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Dirk van Opheusden

Ik denk dat het een visdief in winterkleed is. Visdief vanwege de lange snavel en de vleugelpunten die voorbij de staart uitsteken, geen juveniel omdat de snavel donker is en geen oranje basis heeft; verder zou ik voor een juveniel wat meer contrast op de vleugels verwachten.
Dirk van Opheusden

adriaens

Hoi,
de slechts zwak aanwezige donkere vleugelboeg, het ronde kopje, uitgebreid zwart masker rond en tot ver onder het oog, en de korte pootjes wijzen hier op een prima Noordse Stern volgens mij. Toch echt wel een juveniele vogel (zie bv. de donkere subterminale tekening op tertials en vleugeldekveren).

Dirk van Opheusden

Citeerde slechts zwak aanwezige donkere vleugelboeg, het ronde kopje, uitgebreid zwart masker rond en tot ver onder het oog, en de korte pootjes wijzen hier op een prima Noordse Stern volgens mij. Toch echt wel een juveniele vogel (zie bv. de donkere subterminale tekening op tertials en vleugeldekveren).

Die zwak aanwezige donkere vleugelboeg zie ik ook, maar de donkere subterminale tekening op tertials en vleugeldekveren mis ik juist. Er zit wel iets, maar veel is het niet; voor een juveniele noordse stern zou ik zwaardere tekening verwachten. Volgens mij kan het zwart op de kop variabel zijn. En de snavel vind ik ook fors voor een noordse stern. Maar: ik heb weinig ervaring met winterse / juveniele visdieven en noordse sterns, dus ik laat me graag overtuigen  :blink:
Dirk van Opheusden

pwolf

Citaat van: Dirk van Opheusden op augustus 28, 2012, 21:23:47 PM
[Maar: ik heb weinig ervaring met winterse / juveniele visdieven en noordse sterns, dus ik laat me graag overtuigen  :)

Daarvoor zijn alleen de argumenten van Peter echt genoeg.

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Dirk van Opheusden

OK.  Ik zat er dus echt finaal naast...  :-\
Wel leuk om zo de juiste kenmerken te leren.
Dirk van Opheusden

Zizou

#6
als ik het goed begrijp, is het toch een noordse stern? nr. 98 op mn levenslijst O0
Is het niet een ideetje om een topic te openen met verschillen tussen noordse stern en visdief? net zoiets als matkop/glanskop of sperwer/havik
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106