Roesten onbekend

Gestart door wouterbosgra, augustus 21, 2012, 10:02:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,
Ik zie dat we versterking hebben gekregen van een roestenkenner, fantastisch  :duim: Ik leg dan ook graag een antal onopgeloste gevallen voor. Ben nog geen  :micro: -held, dus daar heb ik me niet aan gewaagd, maar misschien valt er zo vanaf fot nog iets aan te beginnen?

Alvast veel dank!



wouterbosgra

...en op gele lis

wouterbosgra

En op kornoelje valt uberhaupt niks te  vinden in het roestenboek?

xenion

Volgens mij heb je op de 2e en 3e foto vliegenpoepjes staan :)
Groeten,
Martin

wouterbosgra

haha dat zou een boel verklaren.

roesten

Wouter, helaas in geen van de gevallen herken ik een roestschimmel.
Op Vogelwikke zou ik geneigd zijn te denken is het een mineerder; of de roeststructuren zouden aan de onderkant van de bladeren moeten zitten.
Op eik: ik zou denken dit is te geel voor een roest. Bovendien zou ik op Eik alleen bruine sporenhoopjes verwachten (bovendien, roest op Eik is in NL nog niet gevonden, en ik vraag me af of die ooit gevonden zou worden gezien de beperkte verspreiding elders).
Op Zwarte els, dit is ook zeker geen roest.
Op Gele lis en Cornus: dit zijn beide microscopische plantenpathogenen die niet zomaar zijn te determineren. Wellicht is het mogelijk met microscoop, wellicht is zelfs kweken nodig. In elk geval zijn het geen roestschimmels. In beide gevallen zie je duidelijk dat het necroses zijn die een reactie zijn op schimmelinfectie. Bij roestschimmels ontstaan nooit zulke plaatselijke necroses, wat je bij roesten ziet zijn feitelijk sporenhoopjes. Zulke sporenhoopjes hebben nooit een zwarte rand (zoals bij Gele lis). Bij Cornus zie ik wel iets van zwarte puntjes, dat zullen de sporeproducerende structuren zijn.
Groet, Aad Termorshuizen

hdeheer

Hallo allen,
Op internet zie ik Grootsporig lispuntkogeltje, Iris leafspot fungus als de verwekker van getoonde vlekken op Gele lis.
Kan dit kloppen?

roesten

Grootsporig lispuntkogeltje: ik zou het niet kunnen zeggen van de foto. Zo gezien lijken er alleen zwarte vlekken op te zitten; ik zie geen vruchtlichamen (die zou ik dan moeten zien als zwarte stipjes). Dus, in die vlekken zit hoogstwaarschijnlijk wel een schimmel maar het valt echt niet te zeggen welke soort.
Groet, Aad Termorshuizen