Gele knolamaniet?

Gestart door adinda, augustus 21, 2012, 16:47:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Twee exemplaren gevonden waarvan ik die van foto-2 heb meegenomen om de groeifase te kunnen bestuderen. Door de warmte is dat waarschijnlijk mislukt om tot volledige wasdom te komen want hij begon te schimmelen.
Wat mij opviel wat de lichtbruine ring en de lichtbruine lamellen bij een witte steel. Men kan duidelijk zien dat de ring in het midden van de steel is losgerukt van de knol bij de groei van het exemplaar. De steel is in feit compleet bedekt met de gevoerde laag waardoor uiteindelijk de ring ontstaat bij het losscheuren van de knol en er een tweede "ring" is gevormd bij de knol. Na doorsnijden en een dag in de koeling verkleurde het vlees van de knol geelachtig (foto-7) en was ook een geelachtige verkleuring te zien op het papier.
Geen basidia en sporen gevonden waarschijnlijk te jong. Velum op de hoed bestond uit bolvormige cellen, de ring bestond uit langwerpige cellen.
Microscopische gegevens van foto-1 geven 4-sporige basidia en ronde tot licht elliptische sporen met een vrij brede apiculus (laatste 3 foto's), sporen bevatten allemaal één grote oliedruppel.
Met vriendelijke groeten,

Joop

lucknijnsberg


Melchior van Tweel

Wat een gekke. Zal ook wel last gehad hebben van de hitte.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

Had hem ook nog niet zo gezien Melchior maar microscopisch kwam ik niet uit op een andere amaniet. En er stonden wel meer van deze exemplaren.
Met vriendelijke groeten,

Joop