Petitie Partij voor de dieren

Gestart door leo12345, mei 20, 2005, 00:35:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

leo12345

Hier een petitie van de Partij van de dieren om het witte zwijntje te redden van de jagers:

Amsterdam, 19 mei 2005

Beste dierenvriend(in),
In de aanloop naar het referendum over de Europese grondwet, heeft een andere vorm van onrecht jegens dieren ons pad gekruist. Sneeuwvlokje, het witte zwijntje dat in de bossen van Vierhouten geboren is en inmiddels landelijke bekendheid geniet, wordt met de dood bedreigd. Staatsbosbeheer en de jagers lijken van mening dat het bos “van vreemde smetten vrij” moet blijven. De jagers willen Sneeuwvlokje, zoals het dier gedoopt is door de grote aantallen bezoekers die avond aan avond samendrommen bij het observatiescherm aan de Pasopweg te Vierhouten om een glimp van het witte diertje op te vangen, zo snel mogelijk afschieten “om de kleur van het ras zuiver te houden”. En Staatsbosbeheer laat weten geen individuele dieren te willen beschermen, vrij spel voor de jagers dus, in hun merkwaardige zuiver-rassendenken.

Omdat Sneeuwvlokje uitgroeit tot een symbool van wat mensen dieren aan kunnen doen vanuit overwegingen die louter betrekking hebben op hun hobbyjacht en trofeeën-denken, kunnen we zeggen dat het dier model staat voor de ruim 2 miljoen dieren die elk jaar sterven voor de lol van een handjevol jagers. Daarom vragen we uw hulp bij een grote e-mailactie die we vandaag starten om Staatsbosbeheer wakker te schudden en die ertoe moet leiden dat  Sneeuwvlokje niet het slachtoffer van z’n uiterlijk kan worden.
Mogen we op u rekenen? Klik hier http://www.partijvoordedieren.nl/index.php...w&type=zwijntje
Groetjes
Leo Bongers

BAVB

Sorry maar ik wil even commentaar geven,

Ten eerste: de negatieve manier waarop er over jagers gepraat wordt, daar ben ik het niet mee eens. Jagers zijn zwaar bevooroordeeld. De goeden lijden onder de slechten. Dat is jammer. Ik zeg hier niet mee dat er  niks is aan te merken op veel jagers.

Ten tweede: Er worden elk jaar zoveel(?) varkens afgeschoten. Waarom zouden ze die witte dan laten lopen. In een 100% natuurlijke situatie zou zo'n beest opvallen door z'n kleur en door een predator als eerste gepakt worden. Wat dat betreft vind ik dat jagers hiermee juist een goede keus maken(maar dat is uiteraard persoonlijl!!!!!).

Ik heb zelf een aantal jaren in die omgeving gewerkt en heb gezien hoe enorm veel varkens daar voorkomen. 's Avonds kan je daar amper autorijden door de varkens daar. Iig gebeuren er jaarlijks een aantal ongelukken. Als je helemaal geen varkens af zou schieten zal het ZEKER een plaag worden. Het is voor een beest beter dat hij afgeschoten wordt dan dat het door voedselconcurrentie of als verkeersslachtoffer(met soms urenlang lijden) aan z'n eind komt. Ook kunnen ze enorme ravages aanrichten. Dit is nou typisch een diersoort die in toom gehouden moet worden(door afschot). Wat is er nou een meer natuurlijke manier van jagen dan de beesten er uit te schieten die anders gepredeerd woreden!?!?

Uiteraard jaagt een jager voor de lol. Stel je voor dat ie zit te janken omdat hij iets moet afschieten. Laat iemand er plezier in hebben.
Stuur anders eens een mailtje naar de knjv en vraag of zij duidelijk uitleg over hoe en wat kunnen geven.

Groeten Bart

Jan-Pieter

Ben het in zoverre eens met de laatste spreker dat ik de drukte om 1 afwijkend varkentje erg overdreven vind als er jaarlijks veel meer worden neergelegt.
Moet de moeder en de vader ook dood dan omdat deze twee er voor hebben gezorgt dat er een afwijking in het kleurpatroon is onstaan, het is tenslotte erfelijk?
En als laatste zag ik vanavond op tv dat het varkentje gered gaat worden en naar een speciale plaats gaat met meerdere varkens.

JP

Pim

Bart ben je al erelid van de KNJV?

Wat moeten al die jagers toch compenseren in hun dagelijkse leven? Waarschijnlijk een te klein..... :censored:

Er plezier in hebben een dier te doden is ziekelijk.

Een wild zwijn die een enorme ravage aanricht, laat me niet lachen, ja in een stadspark in Nijmegen wellicht, maar de natuur (o.a. Veluwe) is geen aangeharkt parkje.

Ik ben van mening dat er in Nederland een speciale dienst moet komen die de beheersjacht onder zijn hoede neemt onder toezicht van een team van biologen e.d. (om belangenverstrengeling te voorkomen). Die plezierjacht moeten ze dan meteen opdoeken.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BAVB

#4
Wilde zwijnen komen ook voor in gebieden waar dorpen liggen. Ik heb ze zelf in een woonwijk zien lopen(Ermelo). Lekker als die beesten tam worden en er lopen kinderen buiten te spelen of je gaat 's avonds je hond uitlaten. Ze kunnen als ze tam worden gevaarlijk worden(jammer dat er zo makkelijk over gedacht word). Ook denk ik dat er zo hier en daar boeren zijn die weleens door een paar wilde varkens bezocht worden. Leuk als ze dan een ravage aanrichten. Word in veel gevallen wel vergoed maar je schiet er niks mee op.

De veluwe is dus geen aangeharkt tuintje?!?! Dat is helemaal nieuw voor me. Bedankt dat je het even zei.

Ere-lid ben ik nog niet. Nog niet genoeg varkens voor de auto gehad denk ik. Ik kan het wel worden want ik doe (als niet-jager) toch goed mn best voor de jagers!

De jacht word al geregeld dmv faunabeheer-veluwe oid enz.

Jij vind het ziekelijk. Dat is een mening. Dat al die heckrunderen en Edelherten daar in de OVP doodvallen is tenminste niet zielig. Het is veel zieliger als dit voorkomen word door een stuk lood waar ze naar verhouding weinig last van hebben.
Hier houd ik het bij.

Ik wil ook graag weten hoe ik me af kan melden bij waarneming.nl want ik word er weleens ....ziek van. :blink:  :ph34r:  :wacko:  :censored:  :hehe:  :gun:

Bram Rijksen

Ha die Bart,

Inmiddels heb je zo'n 30 postings besteedt aan het uiteenzetten van je standpunten tav 'de jacht'. Welnu; dat is inmiddels wel aardig gelukt... Aan alle 'vooroordelen' die er over jagers bestaan kan ik er eentje toevoegen: ze zijn niet erg creatief in het vinden van nieuwe argumenten om hun hobby te rechtvaardigen, en ze spreken zichzelf steeds gruwelijk tegen. Je hebt inmiddels verschillende reden genoemd om dieren dood te schieten: ze veroorzaken 'overlast', ze eten andere -minder algemene- dieren op, de 'zuiverheid van het ras' (jaja...) wordt bedreigt, ze veroorzaken ongelukken, ze lijden onnodig etc. Tja, dat kan zo allemaal niet, toch?

Maar uiteindelijk komt het toch allemaal hier op neer, hè.. en dat weet jij en dat weet ik en dat weet iedereen die een beetje nadenkt: al je argumenten die je aangedragen hebt werden in één pakkend zinnende door jou samengevat:

"Uiteraard jaagt een jager voor de lol. Stel je voor dat ie zit te janken omdat hij iets moet afschieten. Laat iemand er plezier in hebben."

"Stuur anders eens een mailtje naar de knjv en vraag of zij duidelijk uitleg over hoe en wat kunnen geven." Da's dus niet meer echt nodig nu; je hebt de meest duidelijke uitleg over het 'hoe en wat' zelf gegeven: ze doen het voor de lol!!
'Ziekelijk' is hierbij de juist gekozen benaming voor mensen die -zoals je zelf schrijft- voor de lol (maar onder het mom van 'natuurbeheer'), een beest kapot knallen en hier blijkbaar plezier in hebben. Vreemd vind ik het dat jij als vogelaar en natuurliefhebber deze ziekelijke gewoonte verdedigt.

Geert-Jan Kroon

Dit lijkt mij een oneindige discussie, maar ik zal ook even zeggen wat ik er van vind.
In Nederland is geen echte natuur meer te vinden. Vrijwel alle natuur is door mensen tot stand gebracht of moet zwaar beschermd worden om te blijven bestaan. Ook is het de schuld van de mens dat in sommige gebieden de natuurlijke vijanden van dieren ontbreken. Voor zover ik weet zijn er tenminste geen vijanden meer voor de wilde zwijnen. Dan lijkt het mij geen probleem als de mens de plaats van die natuurlijke vijand inneemt. Natuurlijk moet het wel verantwoord blijven, en niet voor de lol dieren neergeschoten worden. Het is echt wel nodig dat er voor een gezonde populatie te veel of te zwakke dieren moeten verdwijnen, dat gebeurd tenminste ook in een gewone situatie, maar die hebben wij niet meer in Nederland.

Groet,

Geert-Jan Kroon

BAVB

Beetje kortzichtig zeg maar!!!!! Van mij mogen ze er plezier in  hebben als ze het maar niet PUUR VOOR DE LOL doen. Snap je?

P.S. Ik heb al vaak genoeg gezegd dat ik ook mijn bedenkingen bij jacht heb(maar niet bij alles wat met jacht te maken heeft). Ik heb er zelf tussen gezeten dus ik weet echt wel een klein beetje waar ik over praat. Maar goed... Ik denk er zo over en jullie weer anders. Maar goed dat er verschillende meningen bestaan, dan blijft het forum een beetje levendig ;) .

BAVB

Mn laatste reactie was voor Bram Rijksen(voor de duidelijkheid>

BAVB

CiteerDit lijkt mij een oneindige discussie, maar ik zal ook even zeggen wat ik er van vind.
In Nederland is geen echte natuur meer te vinden. Vrijwel alle natuur is door mensen tot stand gebracht of moet zwaar beschermd worden om te blijven bestaan. Ook is het de schuld van de mens dat in sommige gebieden de natuurlijke vijanden van dieren ontbreken. Voor zover ik weet zijn er tenminste geen vijanden meer voor de wilde zwijnen. Dan lijkt het mij geen probleem als de mens de plaats van die natuurlijke vijand inneemt. Natuurlijk moet het wel verantwoord blijven, en niet voor de lol dieren neergeschoten worden. Het is echt wel nodig dat er voor een gezonde populatie te veel of te zwakke dieren moeten verdwijnen, dat gebeurd tenminste ook in een gewone situatie, maar die hebben wij niet meer in Nederland.

Hoi Geert-Jan,

Ik denk dat je hiermee duidelijk heb gemaakt wat ik bedoel.Ik zal het misschien weleens wat minder duidelijk opschrijven. Inderdaad is het een eindeloze discussie maar ik kan het soms niet laten. Eerlijk gezegd ben ik ook altijd weer benieuwd hoe anderen reageren. Ik blijf verder bij mijn standpunt. Zeker beheersjacht is verantwoord in mijn ogen. Het  vervelende is dat mensen die er geen verstand van hebben of er ver vanaf staan er altijd iets over te zeggen willen hebben. Maar goed, daarvoor wonen we in Nederland.....

De groeten maar weer

Jan-Pieter

BAVD je voert aan dat er in de OVP beesten dood neervallen doodvallen. Dat is inderdaad waar maar er vallen ook zwijnen dood neer op de Veluwen. Als er in de OVP een beest zwaar gewond is of iets dergelijks wordt er wel degelijk een stuk lood uitgedeeld zoals jij dat zo mooi kan uitdrukken. Maar..........in de OVP voeren ze tenminste niet bij zodat er lekekr veel dieren komen en dat doen ze op de Veluwen wel. Het zal wel, dat wordt het al, ontkent worden maar steeds dezelfde zwijnen op de zelfde plek dat kan niet. Op een gegeven moment is het voedsel op tenzij er elke dag weer iets nieuws wordt neergelegd. Zo creeer je een overschot wat uiteindelijk leid tot afschot. Niet bijvoeren dus geen overschot dus in iedergeval veeel minder afschot.
En afmelden bij waarneming.nl? Dat kan vast en zeker een van de admini's wil je daar vast wel bij helpen als je er zelf niet uitkomt en anders is er nog een oplossing. Uitloggen en deze site gewoon niet meer bezoeken. Deze discussie is eindeloos en zal dat altijd blijven tenzij de jacht op zo'n manier wordt geregeld dat het afschot echt te rechtvaardigen is en dat is de KNJV nog niet gelukt te doen.

JP

leo12345

Ik vind in  ieder geal dat zo'n klein wit varkentje, dat nog pas op deze aarde rond loopt in ieder geval het recht heeft om wat langer van het leven te mogen genieten en in ieder geval volwassen mag worden, ook als hij wit van kleur is.
Gelukkig zijn er meerdere mensen die zich over de papieren heen kunnen buigen en dit individuele dier niet als nummer zien of als een genetisch produkt, maar als een dier dat gevoel heeft en pijn kent en zich happy kan voelen, en het daarmee nog een leven gunnen.
Laten we hopen dat er nooit van outer-space een wezen hier op aarde neerdaalt en alle mensen op afwijkingen gaat beoordelen.

Wat de jacht betreft: ik denk zeker dat de mens overpopulatie van wilde zwijnen moet tegengaan. Alleen dat het jagers moeten zijn die dat doen, nee. Dat is een net van primitief verwijderde methode, waarbij het dier vaak genoeg enkel verwond wordt. Laat ze dan een aantal dieren bij elkaar drijven, verdoven en dan netjes inslapen door dierenartsen. Een net van primitief verwijderde methode waarbij dieren gewond worden ipv gedood; ik durf te wedden als deze neo-neanderthalers ze met knuppels te lijf gingen (tegen de overpopulatie natuurlijk zullen ze aanvoeren) dan stond heel beschaafd nederland op z'n achterpoten.

Maar goed dat o.a. Balkenende, die zo voor de Europese grondwet is waarbij vanwege culturele en traditionele gronden dierenmishandeling gelegaliseerd wordt, geen vette europese post in de acht kan slepen met het doodknuppelen van dieren, anders was het allang wettelijk toegestaan en geregeld. W.A. van Buuren met zijn knuppeltje voorop.  
Groetjes
Leo Bongers

Jan-Pieter

Zoals ik al eerder zei: Waarom maken mensen zich druk om een afwijkend varkentje terwijl zijn broers en zussen het zelfde lot te gemoet zien?

JP

jennifer88

:duim:  bram

ik ben het helemaal met die post eens. kan er niets aan toevoegen.
ga ik ook niet doen, want dan wordt alles zo dubbel.

no offence BAVB, maar dit is mijn PERSOONLIJKE mening
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

thijs

CiteerVan mij mogen ze er plezier in hebben als ze het maar niet PUUR VOOR DE LOL doen. Snap je?
Eigenlijk niet...
Ik weet niet wat jouw relatie met jagers is (zo te lezen is die er wel), maar ik vind het (en dat woord is al vaak gevallen) nogal ziekelijk.
Wat is de lol van een beest afknallen :wacko:
Enneh, als je dan zo nodig moet schieten (vreemde verslaving ofzo), doe dat dan als ze overlast veroorzaken, niet als ze op de Veluwe lopen te eten.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

Kijk, Bart heeft op één punt natuurlijk volkomen gelijk: JAGERS DOEN HET VOOR DE LOL. Stel dat de KNJV binnenkort tegen haar leden zegt:

"Komaan natuurvrienden en -beheerders. Genoeg geknald nu. Onze schietgeweertjes en andere verlengstukken van onze mannelijkheid aan de kant. Vanaf nu gaan we enkel nog maar op een humane manier de overlast veroozakende dieren do.. eeh.. beheren! Op aanwijzen van biologen drijven we op de aangewezen plekken de dieren bijeen, en laten deze vervolgens pijnloos het rijk der levenden verlaten. Efficient, snel en pijnloos. De tijd die jullie overhouden kunnen jullie mooi gebruiken om je kennis van flora en fauna 's een beetje op te krikken. Wie weet schuilt er in één van jullie wel een potentiele terreinbeheerder met écht verstand van zaken en kunnen jullie als gids excursies gaan begeleiden; in de OVP bijvoorbeeld! Hoe dan ook: schieten doen we niet meer, maar dat zal voor jullie geen probleem zijn omdat het ons allen toch vooral te doen is om het instand houden van een evenwichtige en natuurlijke situatie. En of dat nu met behulp van een geweer of met behulp van de nieuw aangekondigde maatregel moet, dat zal jullie ongetwijfeld om het even zijn. Het gaat om het resultaat; niet om het middel waarmee dit resultaat bereikt moet worden"
Hoelang zou de KNJV dan nog bestaan, denken jullie?

Waarom werden die jagers in Engeland zo furieus toen het ging om het afschaffen van de vossenjacht? Omdat ze bang waren voor een verstoring van het natuurlijk evenwicht, veroozaakt door de vos? Natuurlijk niet!! Hun werd DE LOL en HET PLEZIER ontnomen! Die 'verstoring' werd alleen steeds als reden en excuus aangevoerd om hun hobby (inclusief alle daarbijhorende flauwekul-tradities) uit te kunnen blijven voeren.
Precies hetzelfde gebeurt er wanneer deze discussie gevoerd wordt: non-argumenten worden gebruikt en op niets gebaseerde veronderstellingen en uit de lucht gegrepen verhalen, kortom; alles uit de kast om maar geloofwaardig te krijgen dat een jager z'n dingetje doet in het belang van 'de natuur'. Hou toch op schei toch uit.
Dat er soms ingegrepen moet worden, dáár valt over te discussieren; níet over de geloofwaardigheid en intergriteit van jagers die dus enerzijds toegeven het leuk te vinden beesten dood te schieten ("voor de lol en hun plezier"), en anderzijds beweren met 'natuurbeheer' bezig te zijn.

Een dier dat -noodzakerlijkerwijs- gedood móet worden, moet gedood worden door iemand die hierbij (al was het maar inwendig) zachtjes staat te janken; niet door iemand die hier lol en plezier aan beleeft.

Bram

leo12345

Dat zei ik ja. Anders is er sprake van belangenverstrengeling.

Enne op de kermis kunnen ze eventuel ook op onschuldige, bewegende konijntjes schieten als ze willen.
Groetjes
Leo Bongers

Jan-Pieter

Zag net op tv dat de natuurgids die het witte zwijntje op de foto heeft gezet, en dus de aandacht op de zwijnenjacht extra aandacht gaf, lastig gevallen wordt door de jagers uit de buurt. Eerst zijn auto beschadigen en later handtastelijk worden of vechtpartij uit te lokken. Knappe kerels die jagers.

MVG JP

tekenaar

CiteerWat de jacht betreft: ik denk zeker dat de mens overpopulatie van wilde zwijnen moet tegengaan. Alleen dat het jagers moeten zijn die dat doen, nee. Dat is een net van primitief verwijderde methode, waarbij het dier vaak genoeg enkel verwond wordt. Laat ze dan een aantal dieren bij elkaar drijven, verdoven en dan netjes inslapen door dierenartsen.
Dat zou ik je nog wel eens willen zien doen. Een enorme (de hele populatie verstorende!) drijfjacht huden waarbij een deel van de dieren door stres een hartverzakking krijgt, vervolgens de zwijnen op een klein stukje terrein bij elkaar drijven (gevolg: grote gevechten tussen de dieren onderling waarbij ze elkaar zwaar verwonden) en dan, vastbinden of zo (hoe doe je dat bij een enorm sterk en weerbaar dier als een zwijn?) zodat de dierenarts zonder levensgevaar dichtbij genoeg kan komen om een dodelijk spuitje te geven (waarbij dat meerdere keren gedaan moet worden omdat in het dikke huidvet spuiten geen effect heeft! Je moet maar net een ader weten te raken...)

Wat je voorstelt is een dagenlange stress voor alle zwijnen (anders zijn ze niet te vangen), die ze maandenlang bijblijft (dus extra stress wanneer er een onschuldige wandelaar door het bos loopt, zwijnen worden extra bang voor mensen!) en een lange lijdensweg voor de betrokken dieren. Afgezien daarvan lijkt het me in de practijk onmogelijk uit te voeren met wilde zwijnen, wel eens een ontsnapt tam varken geprobeert te vangen? Wel eens een tam varken geprobeerd vast te binden voor een veterinaire behandeling? En dan een wild zwijn wat ietsje meer conditie en spierkracht heeft...

Na zo"n spuitje moet het karkas overigens worden vernietigd. Het kan niet eens worden verwerkt tot diervoer waardoor er dus wel andere dieren moeten worden verwerkt tot honden/kattenvoer.

Ik ben geen jager, heb ook geen enkele band met de jacht, maar ben wel erg tegen "vangen en humaan laten inslapen". Alsjeblieft, als besloten wordt dat er teveel dieren zijn van een bepaalde soort, maak dan de afweging ze zo humaan (minste lijdensweg) mogelijk af te maken.

Overigens ligt er nog een mooie taak vor de jacht in het stoppen van de uitbreiding van exoten. Die bedreigen immers de inheemse soorten steeds sterker en niemand doet echt wat (wanneer pakt iemand eens een geweer en schiet de huiskraaien af nu het nog kan? Straks hebben we er weer een probleemsoort bij die meer overlast veroorzaakt dan de stadsduiven!)

En een stukje selectie tegen domesticatieverschijnselen lijkt mij te passen in een beleid waarbij zowieso een deel van de dieren wordt afgeschoten (wilde zwijnen in Nederland stammen af van een herintroductie en de geherintroduceerde dieren waren waarschijnlijk gekruist met tamme varkens, vandaar het nog steeds optreden van kleurmutaties zoals bonte en nu ook een witte...)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

han.endt

CiteerIk heb ze zelf in een woonwijk zien lopen(Ermelo). Lekker als die beesten tam worden en er lopen kinderen buiten te spelen of je gaat 's avonds je hond uitlaten. Ze kunnen als ze tam worden gevaarlijk worden(jammer dat er zo makkelijk over gedacht word).
Ik woon zelf in Ermelo en inderdaad in het holst van de nacht als het doodstil is dan komen ze wel eens vlak bij de bebouwing. Zo gauw er dan maar de geringste menselijke activiteit is zijn ze weg!
En dan tamme beesten die gevaarlijk worden. Dat is weer typisch iets voor jagers, die van alles verzinnen om maar te kunnen jagen. Ik denk dat mensen veel gevaarlijker zijn.

Han.

Stippen

#20
Het natuurlijk evenwicht is ernstig verstoord!
Oproep aan alle jagers!

U kunt bij mij uw geweer/hagel/kogels omruilen voor een pincet en luciferdoosje.
En dan nu allemaal als de gesmeerde bliksem Aziatische veelkleurige lieveheersbeestjes verzamelen!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Bram Rijksen

Citeer
CiteerIk heb ze zelf in een woonwijk zien lopen(Ermelo). Lekker als die beesten tam worden en er lopen kinderen buiten te spelen of je gaat 's avonds je hond uitlaten. Ze kunnen als ze tam worden gevaarlijk worden(jammer dat er zo makkelijk over gedacht word).
Of -nog erger- je laat 's avonds je kinderen de hond uitlaten; komen ze een tamme Vos tegen! Die kunnen zomaar gevaarlijk worden en honden en kinderen aanvallen!! (heb ik wel 's iemand horen zeggen, dat dat zomaar wel 's gebeurd is ergens een keer, geloof ik..) Onverantwoord, om zo makkelijk over natuurbeheer(sing..) te denken. Jammer ook...  

tekenaar

Citeer
En dan tamme beesten die gevaarlijk worden. Dat is weer typisch iets voor jagers, die van alles verzinnen om maar te kunnen jagen. Ik denk dat mensen veel gevaarlijker zijn.

Ik woon in het buitenland in een gebied waar (gelukkig) nog bruine beren in het wild voorkomen. Ik denk iets genuanceerder over het bovenstaande... Ik ben erg blij dat er hier beren zitten, vindt het prachtig om sporen te vinden (pootafdrukken, uitwerpselen, opengehaalde wespennesten) en vindt het ook machtig een beer te zien (twee keer, tot nu toe). Maar ieder jaar komen er een paar jonge beren de dorpen binnen om voedsel te zoeken en deze jonge beren leren geleidelijk aan dat de meeste mensen bang zijn voor ze. Ze worden zelf steeds minder bang, en jonge beren worden uiteindelijk grote volwassen beren. Voor zulke beren weet ik geen andere oplossing als afschot, anders wordt het op termijn vragen om ongelukken. Natuurlijk is een beer wel ietsje groter als een wild zwijn...

Uiteraard zijn mensen veel gevaarlijker, maar toch, een half-tamme beer die vrijwel dagelijks door een dorpje wandelt geeft geen prettig gevoel bij de meeste (menselijke) bewoners.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/