Kramsen vroeg in beweging

Gestart door Vincent de Boer, augustus 19, 2012, 14:48:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent de Boer

Hallo trektellers.
Iemand enige verklaring voor de relatief hoge aantallen Kramsvogela in Nl in augustus dit jaar?
Uit trektellen.nl periode 1 t/m 19 aug: 2012 58 ex. 2011 & 2010 slechts 2ex.
Dispersie van eigen broedvogels lijkt mij gezien de lage aantallen anno 2012 vrijwel uitgesloten.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Rikstar

Hoi Vincent,

Ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag maar zaterdag had ik op de Shetland eilanden (Schotland) ook een kramsvogel ter plaatse en daar zeiden ze dat het ook een vrij vroege waarneming was.  ze lijken dus inderdaad eerder te zijn.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Gideon Vreeman

Wij hebben op telpost Hazewater al 10ex. in juli en augustus (en ook geen verklaring)
Gideon Vreeman

HPM

Hierbij een grafiekje met tien jaar Kramsvogels in augustus.
Dit jaar is inderdaad wel uitzonderlijk.
Er is niet te bepalen wat de invloed van waarnemersactiviteit is.
Herman van der Meer

Martijn Versluijs

Slecht weer in Noordelijke gelegen broedgebieden kan een mogelijke verklaring zijn voor de hoge aantallen kramsvogels. Ik ben deze zomer vier week in Midden en Noord Zweden geweest en men sprak daar over een zeer slechte zomer. Temperaturen waren zeer laag (ook het voorjaar was zeer koud), in de iets hoger gelegen gebieden lag nog veel sneeuw (veel meer dan normaal) en het was erg koud, ik heb nachten meegemaakt met temperaturen van rond het vriespunt. Daarnaast was het zeer nat, veel regen en natte omstandigheden door nog smeltend sneeuw.

Dus een combinatie van slecht weer en slechte voedsel omstandigheden kunnen een rol hebben gespeeld bij de vroege terugkeer van kramsvogels (gebaseerd op eigen waarnemingen aldaar.)

Gr. Martijn Versluijs

Yeronimo

De gele kwikstaarten zijn ook al vroeg weg in Nederland (volgens mij is de piek allang geweest wat normaal een week eerder is). Ook vanwege de slechte zomer?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

@ jeroen: kan je die stelling onderbouwen?
Volgens mij krijgen we nog een (flinke) golf gele kwikken, of het moeten er dit jaar minder zijn. Check grafiekjes op tt.nl.
@ martijn: boeiende informatie! Het is gewoon afwachten hoe het voor de Kramsvogels (en andere soorten) dit najaar uitpakt.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

Citaat van: Adri Clements op augustus 28, 2012, 11:15:29 AM
@ jeroen: kan je die stelling onderbouwen?
Volgens mij krijgen we nog een (flinke) golf gele kwikken, of het moeten er dit jaar minder zijn. Check grafiekjes op tt.nl.

Kan het niet onderbouwen, mijn gevoel zegt het... Maar inderdaad mag zulke dingen niet te vroeg als feit brengen, excuus.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

Geeft niks! Over spannend gesproken Baccum, Lingen, 28-08-2012 Fraai die Gele kwikken (niet vervelend bedoeld hoor Jeroen) en vooral die Zwarte mezen!
En ook leuke aantallen Ortolanen, Duinpiepers!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's