Rups....

Gestart door smarley, augustus 03, 2005, 22:34:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

smarley

Ben aan het zoeken geweest ,maar de naam van deze kan ik niet vinden
Misschien dat iemand mijn kan helpen ?

Smarley


Bram Rijksen

Prachtige foto! Lijkt me een Plakker.

Danielle

Zeker weten een Plakker! Ik heb er net eentje opgekweekt  :P , kijk maar eens bij Plakker op waarneming.nl, dan zie je een paar foto's van "mijn" Plakker in stadium rups, pop, en vlinder.
Groetjes,
Danielle

smarley

CiteerZeker weten een Plakker! Ik heb er net eentje opgekweekt  :P , kijk maar eens bij Plakker op waarneming.nl, dan zie je een paar foto's van "mijn" Plakker in stadium rups, pop, en vlinder.
;)  Dat heb ik net gedaan , ben gelijk gaan zoeken

En bedankt voor de snelle reacties ... :duim:


Bram Rijksen

En nu we het er toch over hebben; eergisteren trof ik op mijn schuurtje een vrouwtje Plakker aan met daaronder een heel plakaat eitjes. Gisteren zat ze daar nog net zo en leek ze 's nachts niet weggeweest ze zijn; is dit zo'n beetje het einde van haar leventje?

Danielle

Hi Bram,

Die van mij heeft een eiplakaat neergelegt aan de onderkant van de deksel van mijn bak waar ze in zat, de eerste dag al toen ze uit haar pop kwam. De bak stond buiten en ze kon er gelijk uitvliegen maar ze is gewoon blijven zitten. Dit is inmiddels al een week geleden en ze zit er nog steeds. De vrouwtjes kunnen vliegen maar blijven vooral dichtbij hun eilegsel.  En volgens mij heeft die van mij helemaal nog niet gevlogen.... :(

Wanneer ze het loodje legt durf ik niet te zeggen, misschien als de eitjes zijn uitgekomen???

Gr.
Danielle
Groetjes,
Danielle

Mark van Veen

De vrouwtjes van de Europese plakker kunnen niet vliegen, zie de volgende quote uit de invasive species database

CiteerAdult females from Asian strains (west of the Ural mtns.) of AGM are capable of flight but European strains are incapable of flight. North American popuations originated from Europe. Larvae of Asian strains also tend to grow larger. Because of these differences, eradication is usually directed more aggressive during incursions of the Asian strain. (Brackett 1996)

Ze zal dus wel even blijven zitten!
groet,

Mark van Veen

Danielle

Hmmm vreemd, ik heb namelijk deze info van vlindernet.nl af:
Citeer
Bijzonderheden: Het ei overwintert. Het mannetje, bruin en donker getekend, vliegt op zonnige dagen en 's avonds; zigzagvlucht. Het vrouwtje, lichter en groter, kan wel vliegen maar blijft veelal dicht bij haar cocon. Zij maakt een haartapijtje tegen een stam en zet daarop, onderaan beginnend, haar eieren af. Geslachtsdimorf. Door de haren van het achterlijf van het vrouwtje zien de legsels er als zwammen uit. Soms schadelijk in loofbossen. Vlinder kan geen voedsel opnemen.

Gr.
Danielle
Groetjes,
Danielle