dringende vraag over bedwantsen!

Gestart door Ben Gaxiola, augustus 14, 2012, 12:02:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Gaxiola

Zijn er ook insecten die er op lijken?

Graag zsm beantwoorden.
Ben Gaxiola

Arp

Hoi Ben,

Ja, er zijn verwante wantsjes die in vogelnesten leven (o.a. zwaluwnesten) en zodoende ook in onze leefomgeving en eventueel slaapkamer/bed terecht kunnen komen (vooral in oudere gebouwen/boerderijen etc.), de bekendste hiervan zal de "Zwaluwwants" Oeciacus hirundinis zijn. Deze zuigt ook aan mensen wanneer ze bijvoorbeeld in je bed terecht komen, maar kan zich op mensenbloed niet/nauwelijks voortplanten.

Voor zover ik weet betroffen de meeste meldingen van "bedwantsen" tot enkele jaren geleden eigenlijk altijd deze, maar de echte bedwants (Cimex lectularius) is weer stevig in opmars. Zie ook de laatste paragraaf van het wikipedia-artikel voor andere opties.

Als je de beestjes regelmatig ziet kun het beste een paar beesten vangen (niet platslaan) en in een potje met alcohol/spiritus of desnoods sterke drank doen en opsturen aan een expert voor determinatie. De GGD zou dit theoretisch moeten kunnen, maar wellicht beter een entomoloog vinden. Zelf ben ik geen expert, al zou ik er vermoedelijk wel uit komen - beter iemand anders dus, maar ik kan hier niet de diensten van anderen aanbieden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Mogt je er last van hebben dan kun je alles wat je kunt wassen op 60C. dan zouden deze beestjes als het goed is niet overleven.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Bart van Hoogstraten

Ben je al tot zekere determinatie gekomen, Ben? -> Ik checkte ooit in, in een derderangs hotelletje in Dahkla in West Sahara en bij het betrekken van mij kamer tilde ik de matras even omhoog en daar zaten ze met zijn allen op de canvas deken die over de spiraal lag. In de kamer hing een sterke en typische geur; zoet, weeïg, beetje pis-achtig maar niet onaangenaam (eerder parfumachtig dan stank). Later kwam ik op internet tegen dat je bedwantsen inderdaad hieraan kunt herkennen en sindsdien "ruik" ik even aan een kamer voordat ik incheck.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

harry60

Van de email van Ben die ik kreeg ging het niet om bedwantsen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning