Gal op hazelaar

Gestart door wieteler, augustus 01, 2012, 21:09:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

wieteler

Hallo,
Welke gal is dit op hazelaar, kom er met het gallenboek niet uit?
Alvast bedankt,
Groet Leon.

Margreet Kwh

Hallo Leon,

ik denk dat dit een linde is, met één van de Lindehoorntjesmijten, Eriophyes spec.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Volker

Hallo

Is de boom een Tilia cordata en afgeronde uiteinde van de gal ---> Aceria lateannulatus.
Is de boom een Tilia platyphyllos en heeft de gal wees uiteinden ---> Eriophyes tiliae.
Ik zie Aceria lateannulatus

Groet Volker

wouterbosgra

Hee Volker dat kenmerk van de uiteinden van de gal kende ik nog niet. hoe hard / zeker is dit kenmerk?

Volker

Hoi Wouter

Dit kenmerk is relatief zeker. Aceria lateannulatus alleen op Tilia cordata en Tilia x europaea. Belangrijk zijn de afgeronde uiteinden. De uiteinden van Eriophyes tiliae zijn spits. Eriophyes tiliae op Tilia platyphyllos en Tilia x europaea.

Groet Volker

wouterbosgra

Citaat van: Volker op augustus 02, 2012, 10:38:41 AM
Hoi Wouter

Dit kenmerk is relatief zeker. Aceria lateannulatus alleen op Tilia cordata en Tilia x europaea. Belangrijk zijn de afgeronde uiteinden. De uiteinden van Eriophyes tiliae zijn spits. Eriophyes tiliae op Tilia platyphyllos en Tilia x europaea.

Groet Volker

leuk, bedankt! weer wat geleerd

wieteler

Allen dank voor de reacties,
Groet Leon.

MC

#7
Ik had zelf ook hoorntjesgallen op hollandse linde gevonden, dus ik ben eens wezen kijken. Maar de bij de foto's van beide soorten hier op waarneming.nl zie ik geen verschil. Is er ergens een goede afbeelding of iets dergelijks van wat spits is en vooral ook wat niet?
Alvast bedankt!
Matthijs
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois