Geel zangertje (escape)

Gestart door KorHaan, augustus 16, 2012, 18:43:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Hallo mensen,


Ik heb even hulp nodig. Zojuist bij mij in de wijk een zangertje horen zingen, kende het geluid niet. Gezocht, met 8x42 gevonden, op 6 meter. Zat in berk te zingen. Overwegend felgeel, op keel, borst, buik en onderstaart; gele stuit. Grijze kop. Felgele wenkbrauw tot iets achter het oog. Zwarte oogstreep en teugelstreep. Zwart mondstreepje in het felle geel. Donker oog. Snavel vinkachtig, maar niet dik, eerder als Sijs, grijzig met wat roze. Bovenkant grijsgroenachtig, met vage lengtestreping. Randen van dekveren en slagpennen geelgroen. Geen vleugelstrepen. Staart zwart, met lichtere zomen aan de pennen, kort. Handpenprojectie kort. Klein, ca. 12 cm. Poten onbestemd grijs-roze.

Teruglopend naar huis schoot mij Mozambiquesijs te binnen (vraag me niet waarom, nooit gezien). Internetplaatjes bekeken, het lijkt erg op Mozambiquesijs. Alleen hebben die dikke snavels, dat had de vogel die ik zag niet.

Kan iemand Mozambiquesijs bevestigen, met slankere snavel?
De zang was aanhoudend, en vrij scherp kanarieachtig zonder rollers.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jaap Denee

#1
Yellow-fronted Canary/Mozambiquesijs past hier (op de beschrijving van de snavel na) inderdaad wel erg op... Kan zo snel ook geen andere kanarie-achtigen vinden met dit patroon van geel en een zwarte mondstreep.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Norman

Mijn eerste gedachte n.a.v. jouw omschrijving was ook Mozambiquesijs. Snavel is inderdaad meer als Sijs. Het dikke dat ik zie bij google afbeelding klopt ook niet helemaal in mijn gedachten.

frankneijts

Knappe beschrijving die inderdaad weinig andere keuze biedt dan Mozambiquesijs. Alleen de snaveldikte en de zang zitten me een beetje dwars. Zang van MS klinkt (in mijn oren) juist niet "scherp" maar bevat typische Roodmus-achtige strofes en de snaveldikte/-vorm is toch meer als een Kanarie en niet als een Sijs. Maar de enige Serinus met een echte dunne 'sijs-achtige' bek (en die met enige regelmaat in de handel is) is African citril S. citrinelloides en heeft een duidelijk zwart maskertje. De enige Serinus-soorten die qua uiterlijk (koppatroon vooral) verder op MS lijken hebben juist enorm dikke, Groenling-achtige bekken.
De beschrijving past echter zó goed op MS zoals Jaap al zegt dat het eigenlijk niet iets anders zijn kan. Misschien een tot dusverre (nog) niet veel ingevoerde ondersoort (want dat wisselt nogal eens)?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Norman


KorHaan

#5
Norman,

Krijg bij openen zwart scherm met No File Loaded. (Use File > Open menu).
Maar geen geluid dus.


Vriendelijke groet,


Ronald

KorHaan

#6
http://www.google.nl/search?q=mozambiquesijs&hl=nl&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=NYktUIvqCcrAswb_94DADg&ved=0CFMQsAQ&biw=819&bih=533


De dikte van de snavels varieert nogal, blijkt nu ik eens wat uitgebreider kijk. De laatste van pagina 6, rechtsonder, lijkt ook qua snavel als twee druppels water op de vogel die ik heb gezien. Oeps: "ook" moet weg, mijn vogel was helemaal felgeel onderop. Dus alleen qua snavel.

Zometeen nog even de zang zoeken. Er zaten in ieder geval geen Roodmus-achtige strofen in. Het klonk meer als een ononderbroken stroom soms scherpe, soms iets vloeiender kwetterende toontjes. Geen uitschieters die opvielen.


In ieder geval allen bedankt voor het meedenken, en vooral bevestigen dat het een Mozambiquesijs moet zijn; uiteraard heb ik na het observeren van de vogel, thuis onmiddellijk vogelgidsen geraadpleegd, en kon niks vinden dat er ook maar enigszins op leek. Toen bij Mozambiquesijs gezocht op internet, dat leek sprekend, en als er niks anders is dat er op lijkt, moet het hem zijn.


Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

#7
http://www.youtube.com/watch?v=Fs1ATWtk0QA


Dit doet er qua zang wel erg aan denken; af en toe dat "hwieet" (iets oplopend) heb ik ook gehoord. Het is altijd moeilijk om een geluid te beschrijven dat je nog nooit hebt gehoord. Zeker als de adrenaline toch wel degelijk een beetje loskomt...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

frankcoenjaerts

Niet als dooddoener bedoeld, maar in de kooitjes wereld is veel mogelijk: Mozambiquesijs x iets anders ?
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankneijts

Denk het niet. De meest voorkomende hybriden zijn met (gedomest.) Kanarie en bij die vogels 'vervagen' de typische MS-kenmerken, de snavel is wat dikker, de vogels zijn groter enz. De beschrijving van Ronald past nagenoeg  perfect op een zuivere MS met uitzondering misschien van de zang maar dat is eerder een kwestie van verschil in interpretatie dan dat het iets zegt over de ID van het vogeltje.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Zo dikgeel als dit vogeltje was, moet het inderdaad wel een zuivere Mozambiquesijs zijn geweest.

Ik ben vandaag nog in die buurt gaan zoeken, maar niet meer gehoord en gezien, helaas.

Ik had gisteren geen fototoestel, anders had ik foto's gemaakt. Ik moest het dus doen met een stelselmatige beschrijving, waarbij ik ,dacht ik, op alles heb gelet. Het vogeltje zat tussen het zingen door ook even te poetsen, zodat de open vleugel ook zichtbaar was.


Allen nogmaals heel hartelijk bedankt voor het meedenken; ik zit niet zo goed in mijn kooivogelkennis, dat zo'n escape meteen een eitje is om te ID'en. Nu maar hopen dat het volgende keer wel iets spannends is...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo