Kleine rode mieren

Gestart door Morten, augustus 16, 2012, 18:15:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Morten

Drie van deze kleine mieren vond in een gespleten boomtak. Weet iemand de soortnaam?

Alvast bedankt, Morten

Groet, Morten


Morten

Groet, Morten


harry60

Wachten op Pieter Boer, komt zo nu en dan eens langs met waarschijnlijk een antwoord.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Morten

Groet, Morten


p.boer

Daar ben ik dan. Het is sowieso een dwergslankmier Temnothorax spec. De soort is van deze foto af niet te bepalen.

Morten

#5
Bedankt voor je reactie. Valt er met deze foto's meer te vertellen, of zijn dwergslankmieren üperhaupt niet vanaf foto's te determineren.





Groet, Morten


p.boer

Ik denk dat het de stengelslankmier Temnothorax albipennis is. Als je de foto's in de duinen hebt gemaakt, dan is dat ook het meest waarschijnlijk.

Morten

Oké, deze foto's heb ik echter niet gemaakt in de duinen, maar in mijn tuin in Heerlen, Limburg.
Groet, Morten


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Morten op september 08, 2012, 20:26:14 PM
Oké, deze foto's heb ik echter niet gemaakt in de duinen, maar in mijn tuin in Heerlen, Limburg.

Hoi Morten,

Behalve dat locatievermelding zeer belangrijk is bij determinatie, zijn overbodige uploads ook een issue. Check even dit topic. Wel mooie foto's trouwens!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

p.boer

Dan komen er (gezien de foto) twee soorten in aanmerking: Temnothorax affinis (boomslankmier) maar ik vind het achterlijf eigenlijk te licht van kleur (hoewel kleur niet doorslaggevend mag zijn) en een in NL niet voorkomende soort Temnothorax interruptus (maar die zit zelden in takjes). Deze komt wel vlak over de grens in Belgie voor. Eigenlijk zou ik er eentje in mijn hand moeten hebben, dan weten we het zeker.

wilde

#10
Citeer... zijn overbodige uploads ook een issue ...
Er is niets mis met diverse foto's van hetzelfde onderwerp vanuit verschillende hoeken. Daar is niets overbodigs aan. Overbodig is wel het belerende commentaar.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wilde op september 14, 2012, 19:07:10 PM
Overbodig is wel het belerende commentaar.

Kun je dit toelichten?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wilde

#12
CiteerKun je dit toelichten?
Daar heb ik geen behoefte aan. Je irritante belerende toon is duidelijk genoeg. Je hebt mij dat ook al eens geflikt en daar heb ik weinig waardering voor. Houd je liever bezig met determinaties en verpest de sfeer hier niet.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wilde op september 14, 2012, 19:56:29 PM
CiteerKun je dit toelichten?
Daar heb ik geen behoefte aan. Je irritante belerende toon is duidelijk genoeg. Je mij dat ook al eens geflikt en daar heb ik weinig waardering voor. Houd je liever bezig met determinaties en verpest de sfeer hier niet.

Zo te zien heb je je mail nog niet gecheckt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wilde

Voorafgaand aan mijn commentaar had ik mijn prive-mail gelezen. Gelieve mij geen prive-mails te sturen, want van stiekum gedoe houd ik ook niet.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wilde op september 14, 2012, 22:18:14 PM
Voorafgaand aan mijn commentaar had ik mijn prive-mail gelezen. Gelieve mij geen prive-mails te sturen, want van stiekum gedoe houd ik ook niet.

Nou goed dan, dan gooien we het in het openbaar... Hieronder mijn mail aan jou voor de reaguurders:

Hoi Albert,

Doel van Waarneming is het verzamelen van waarnemingen. Dat kost heel veel geld terwijl er bijna helemaal niemand betaalt... Er wordt heel veel serverruimte in beslag genomen door mensen die niets invoeren en anoniem maar zitten te uploaden om erachter te komen wat voor beestje of plantje ze op hun kiekje hebben en heel veel mensen die bijna niets invoeren en alleen maar wat rondhangen op het forum voor hun eigen amusement (zogenaamde lurkers). Tevens zijn er heel veel mensen die wel invoeren maar hun foto's nog een keer uploaden terwijl dit overbodig is want je kunt gebruik maken van de optie "determineren via het forum" in je waarneming. Ik weet even de huidige cijfers niet maar in 2008 was er al 38.000.000.000 bytes verloren aan overbodige uploads. Gemak dient de mens en het staat allemaal klaar maar er blijven mensen die het maar niet willen leren. Ik heb nog niet zolang geleden een enorme inspanning geleverd om geld bij mekaar te krijgen voor de nieuwe servers en ik ben er trots op dat ze er staan maar inmiddels dringt zich weer hetzelfde probleem op. Dan mag ik toch zeker een (vriendelijke) opmerking maken als er iemand weer 1,2 Mb verknalt? Of ga jij de nieuwe serveruitbreiding financieren? (dan trek ik mijn woorden bij deze terug).

Nou jij weer...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wilde

Citeerde optie "determineren via het forum"
Deze optie is voor mij geheel nutteloos, want ik wil eerst weten wat het is en daarna voer ik pas in. Als de forumredactie niet uitdrukkelijk regels stelt van hoe te handelen, moet er ook niet over gezeurd worden. Voor soorten waar ik voor een ander een determinatie kan doen, wil ik graag zo veel mogelijk foto's, maar uiteraard niet ongeveer dezelfde, want dat heeft geen zin en dat begrijpen de meesten ook heel goed.

Er zijn er vrij veel die ook hele gewone soorten invoeren. Als ik dat dagelijks uit mijn tuin zou willen doen is dat dagwerk en dan zijn het veel exemplaren van bijv. doodshoofdzweefvlieg, snorzweefvlieg, groene stinkwants, gewone wesp, Duitse wesp, roodwangbromvlieg, zwarte wegmier, diverse luizen, diverse kevers. Daar heb ik geen tijd voor en dat vind ik ook minder zinvol. Ja, later heb je er dan misschien spijt van als dan zou blijken dat de populatie van de Duitse wespen in Nederland erg terugloopt. In het algemeen vind ik het invoeren van waarnemingen van dergelijke zeer algemeen voorkomende insecten niet zo zinvol, maar daarover is eerder wel discussie geweest en de meningen zijn daarover verdeeld.

Ik gun iedereen het zijne en als iemand meent een Eristalis tenax te moeten invoeren als waarneming dan heb ik daar geen last van, maar als dat gepaard gaat met foto's (meestal ook nog van bedenkelijke kwaliteit) is dat een belasting voor de schijfcapaciteit die mij onnodig lijkt, omdat het niet een echt doel dient. Deze zweefvliegen zijn 10 maanden per jaar waar te nemen in iedere plek van Nederland. Dan heb ik liever een foto te veel van een bijzondere mier.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Bart van Hoogstraten

#17
Citaat van: wilde op september 15, 2012, 09:23:06 AM
Citeerde optie "determineren via het forum"
Deze optie is voor mij geheel nutteloos, want ik wil eerst weten wat het is en daarna voer ik pas in. Als de forumredactie niet uitdrukkelijk regels stelt van hoe te handelen, moet er ook niet over gezeurd worden. Voor soorten waar ik voor een ander een determinatie kan doen, wil ik graag zo veel mogelijk foto's, maar uiteraard niet ongeveer dezelfde, want dat heeft geen zin en dat begrijpen de meesten ook heel goed.

Er zijn er vrij veel die ook hele gewone soorten invoeren. Als ik dat dagelijks uit mijn tuin zou willen doen is dat dagwerk en dan zijn het veel exemplaren van bijv. doodshoofdzweefvlieg, snorzweefvlieg, groene stinkwants, gewone wesp, Duitse wesp, roodwangbromvlieg, zwarte wegmier, diverse luizen, diverse kevers. Daar heb ik geen tijd voor en dat vind ik ook minder zinvol. Ja, later heb je er dan misschien spijt van als dan zou blijken dat de populatie van de Duitse wespen in Nederland erg terugloopt. In het algemeen vind ik het invoeren van waarnemingen van dergelijke zeer algemeen voorkomende insecten niet zo zinvol, maar daarover is eerder wel discussie geweest en de meningen zijn daarover verdeeld.

Ik gun iedereen het zijne en als iemand meent een Eristalis tenax te moeten invoeren als waarneming dan heb ik daar geen last van, maar als dat gepaard gaat met foto's (meestal ook nog van bedenkelijke kwaliteit) is dat een belasting voor de schijfcapaciteit die mij onnodig lijkt, omdat het niet een echt doel dient. Deze zweefvliegen zijn 10 maanden per jaar waar te nemen in iedere plek van Nederland. Dan heb ik liever een foto te veel van een bijzondere mier.

Beste Albert,

Ik poog, zoals hierboven, mensen over te halen om mee te werken aan het algemene doel van waarneming (waarnemingen verzamelen). Ik doe dat omdat ik me betrokken voel en sta me dat zelf toe omdat ik me ook daadwerkelijk inspan om gratis gebruik van waarneming voor anderen mogelijk te maken. Ik probeer dat zo vriendelijk mogelijk (zie mijn eerste post in dit topic) en probeer ook om discussies die niets met het onderwerp te maken buiten het topic te houden (middels PM/e-mail).

In slechts een paar posts meld je dat ik overbodig belerend commentaar lever en de sfeer verpest, dat je niet gediend bent van mijn stiekeme gedoe, dat er niet gezeurd moet worden, dat ik je dingen "flik" en hanteer je een persoonlijk standpunt wat afwijkt van het algemene (je bent het oneens met het feitelijke doel van waarneming, je bent van mening dat het uploaden van foto's zonder bijgaande waarneming is toegestaan zolang het een zeldzaamheid betreft en dat het melden van waarnemingen van algemene soorten geen zin heeft). Ondertussen probeer je om het feitelijke discussiepunt (serverruimte kost geld wat door de een gegenereerd wordt en ondertussen door de ander gratis gebruikt voor andere doelen) heen te komen vanuit een nogal egocentrische en tegenstrijdige gedachtegang (ik wil eerst weten wat ik op de foto heb voordat ik invoer en daarom is die handige tool nutteloos <-> die handige tool is juist gemaakt om te verhinderen dat mensen serverruimte gebruiken die eigenlijk bedoeld is voor het verzamelen van waarnemingen). Probeer eens een wat meer empathische gedachtegang! (Bijvoorbeeld; "stel dat alle waarnemers op waarneming bij elke vraagsoort de foto's 2x zouden uploaden... hoeveel serverruimte zou dat kosten?" of "waar komt die gratis serverruimte toch de hele tijd vandaan waar ik mijn foto's plemp?").

Waarschijnlijk beschouw je dit ook als gezeur, dit ook als hinderlijk, dit niet uitdrukkelijk genoeg en dit als een totaal overbodige discussie.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vosje50

Na het lezen van dit topic over de rode mieren en wat er daarna uit voorvloeide, heb ik de huisregels eens door zitten lezen op:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0
Sja....;)

groeten, Janny

hiskodevries

Het is niemand verboden om foto's op het forum te plaatsen, maar als je de methode uit mijn handtekening gebruikt scheelt dat vragen als wanneer en waar en ja dan hebben we ook een waarneming die de kennis in nl vergroot.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vosje50

Hallo Hisko,

Dus als ik het goed begrijp en iedereen zijn vragen zou stellen over een determinatie via een ingevoerde waarneming (via de optie 'Soort determineren via het forum') zouden op het forum praktisch geen foto's meer komen te staan?

Je zou dan alleen via het forum een afbeelding kunnen plaatsen, als je echt geen idee hebt, waar je een waarneming onder moet brengen.
Tóch vind ik vragen op het forum, met het plaatje erbij, wel wat 'leuker' en makkelijker om te lezen :)
Maar ik zal proberen de determinatievragen zoveel mogelijk via de link op de waarneming te doen. Dat scheelt weer wat kB'tjes op de server ;)

Groeten,
Janny

vosje50

Sorry Hisko, even een aanvulling. Ik zie nu, als je de waarneming via de optie 'Soort determineren via het forum' de foto ook verschijnt op het forum.
Dat wist ik niet...
Maar als de foto erbij komt te staan op het forum, dat kost dan toch ook schijfruimte daar?
Of mis ik iets?

Gr.Janny

HPM

Citaat van: vosje50 op september 16, 2012, 13:04:32 PM
Sorry Hisko, even een aanvulling. Ik zie nu, als je de waarneming via de optie 'Soort determineren via het forum' de foto ook verschijnt op het forum.
Dat wist ik niet...
Maar als de foto erbij komt te staan op het forum, dat kost dan toch ook schijfruimte daar?
Of mis ik iets?

Gr.Janny

Je ziet de foto dan alleen maar op het forum. Het enige wat op de server van het forum staat is een link naar de foto op de server van Waarneming.
Herman van der Meer

vosje50

Aha, dat is duidelijk.
Bedankt voor je reactie!

Groeten, Janny

Morten

Bedankt dat je er nog eens naar hebt willen kijken, Peter. Jammer dat ze niet op soortnaam kunnen worden gebracht, maar ja het is niet anders. Misschien vind ik ze nog eens in de tuin.

Die optie 'determineren via het forum' ken ik natuurlijk wel, daar heb ik Bart andere gebruikers al tientallen keren op zien wijzen. Maar die gebruik ik niet als geen enkel idee heb in welke richting ik moet kijken en ik was inderdaad vergeten de locatie daarbij te vermelden.
Ik ''plemp'' zeker niet alleen foto's op het forum, maar voer ook genoeg waarnemingen in. Als ik iets niet weet kom ik daar meestal zelf na wat zoeken achter, maar als ik er zelf niet achter kom, stel ik hier een vraag, meestal via de bovenstaande optie.
Ik heb de waarneming nu net ingevoerd als een onzekere T. affinis, en heb de bovenstaande bjlagen zoals ik al van plan was, vervangen door de nu bij de waarneming staande foto's.

Groeten, Morten
Groet, Morten


p.boer

Wat een gedoe allemaal. En dat alleen omdat iemand mijn commentaar belerend vindt. Hoe dan ook, dat is niet als zodanig bedoeld. In tegendeel. Een afbeelding van een boomslankmier kun je vinden op mijn website: www.nlmieren.nl/websitepages/HEGGEN.html je zult dan zien dat het eind van de voelsspriet donker is en dat het achterlijf van de boomslankmier wat donkerder is van die van jouw exemplaren. Overigens lijkt me boomslankmier toch het meest waarschijnlijk in jouw tuin.

harry60

Bedankt Peter, heb de pagina gelijk even bij mijn favouriten gezet, had ook al het boekje "mieren van de Benelux".
M.Vr.Gr. Harry de Koning