Veenmos

Gestart door leo custers, maart 01, 2007, 21:14:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo custers

Staat in -langs het woter in een ven. foto 1
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto 2
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto 3
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto 4
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto 5
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

Hoort foto 6 in het topic over Gewoon haakmos hier ook thuis, Leo?
Groet,

Niko Buiten.


leo custers

Foutje,Ja dat klopt Niko.
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto 5
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

#8
Leo,

In dit topic behandel je volgens mij twee veenmossen. Op foto 2 en 3 staat een ander veenmos dan op 4, 5 en 5(=6). Op grond van jarenlange ervaring in laagveenmoerassen denk ik dat op foto 2 en 3 Gewimperde veenmos staat en op foto 4, 5 en 5(=6) Fraai veenmos.

Dit kan zo niet. Je zult deze veenmossen moeten controleren. Heb je daar tijd en zin voor?

Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#9
Volkomen met Niko eens :duim:  Ik zag dat het in bewerking was dus heb ik het even afgewacht.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

leo custers

#10
Ik vond het zelf ook al gek, heb een pluk meegenomen naar huis, om het beter te kunnen fotograferen, zit in die hele pluk een dik plantje .Mijn gedachte waren dat zal wel het zelfde zijn, maar dat is dus niet. Het mos heb ik nog thuis, net als alle andere mossen.Groet Leo.
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

CiteerJe zult deze veenmossen moeten controleren. Heb je daar tijd en zin voor?
Leo,

Geef je nog een antwoord op mijn vraag? Wanneer je wilt kan ik enige aanwijzingen geven hoe je kunt controleren of Gewimperd veenmos inderdaad Gewimperd veenmos is.
Groet,

Niko Buiten.


leo custers

#12
Natuurlijk wil ik die controleren, ze liggen hier thuis. Zeg maar wat ik moet doen. Leo
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

#13
Allereerst controleren we Gewimperd veenmos van foto 2 en 3.

Bekijk eerst eens rustig een stengel. Je zit dat deze is opgebouwd uit een stengel, takken en een hoofdje. Zie je dat?

Het hoofdje is het bolletje waaruit allemaal korte takken steken. Zie je hier tussen bovenin het hoofdje een glad knopje?

Wanneer je het knopje ziet kun je daarna de volgende stap maken. Trek het hoofdje (alleen het hoofdje!) voorzichtig van de stengel. Pak een loep een kijk naar de top van de stengel. Als het goed gaat zie je rond de top van de stengel één of meer omhoog staande stengelbladen. Deze stengelbladen zijn breed tongvormig en hebben een rafelige rand. Zie je dat?


Wanneer je in het bezit bent van de Veldgids Mossen is het handig daarin de determinatiesleutel van de veenmossen en de soort beschrijving van Gewimperd veenmos te bestuderen. Op de tekening van Gewimperd veenmos bij de soortbeschrijving zijn het gladde knopje en de rafelige stengelbladen te zien.

(Neem hier de tijd voor. Op zijn vroegst morgenavond gaan we verder met het andere veenmos.)
Groet,

Niko Buiten.


leo custers

Wat je verteld over gewimperde veenmos  klop. Duidelijk is met de loep de gladde knop in het midden, iets omhoogstaand te zien.Als ik de knop er af trek, wat overigens heel gemakkelijk gaat zie ik blaadjes die breder en getand zijn als een zaagblad.
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

Zo, Leo, dat heb je snel gedaan. Ik neem aan dat je het Gewimperd veenmos in je mossenherbarium bewaard?

Helaas heb ik nu geen puf meer voor het andere veenmos. Die doen we morgenavond. Die is ook een stuk lastiger.

Wanneer Corry het andere veenmos wil helpen controleren vind ik dat prima. Vertel haar dan dat ze bedacht moet zijn op verwarring met bijv. Slank veenmos.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#16
CiteerWanneer Corry het andere veenmos wil helpen controleren vind ik dat prima. Vertel haar dan dat ze bedacht moet zijn op verwarring met bijv. Slank veenmos.
Bedankt. Moet ik dat John uitleggen? Anders snap ik zo'n opmerking niet. Evengoed laat ik de uitleg graag aan jou over uiteindelijk ben jij hier mee bezig.

Voorlopig doe ik het iets rustiger aan. Ga je gang en succes.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

(Corry, ik neem de determinatie van het tweede veenmos zelf ter hand. Excuses voor de verwarring die ik schep.)

Leo,

Als ik goed kijk zie ik langs de stengel van het tweede veenmos (van foto 4, 5 en 5(=6)) hangende takken en afstaande takken. Klopt het dat de hangende takken tegen de stengel aan liggen en duideliijk slanker met kleine, smallere takbladen zijn? Of is er nauwelijks verschil tussen de hangende en afstaande takken?

Groet,

Niko Buiten.


leo custers

#18
Hallo hier ben ik weer .De blaadjes waar je om vroeg zitten volgens mij met een heel dun steeltje op de steel.  Leo. Wat ik kan zien, zit er weinig verschil tussen de hangende en staande takjes,( zou er verschil zijn wat bijna niet te zien is, zijn de hangende iets dunner)Ik ga er voor dat ze van de zelfde dikte zijn.
[size=8]LEO CUSTERS[/size]