Geelpootmeeuw - Leeuwarden (Friesland) - 15 augustus 2012

Gestart door Yeronimo, augustus 16, 2012, 13:46:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Op advies van Ruud open ik dit topic over een eerste k.j. Geelpootmeeuw van gister.

Gisteravond net voor de buien uit wezen trektellen. Op de terugweg naar huis zag ik een groepje meeuwen en besloot deze te controleren. Een stuk of tien eerste kalenderjaar en tweede kalenderjaar grote meeuwen waren aanwezig en dat is altijd interessant, zeker als je je steeds meer verdiept in meeuwen. Eén van de meeuwen viel op en kon ik niet gelijk determineren, snel een foto gemaakt (wat een rotlicht was het gisteravond...). In het veld determineerde ik hem als Geelpootmeeuw/Kleine Mantelmeeuw. Helaas vloog deze weg toen ik met een geinteresseerde voorbijganger aan het praten was waardoor ik de spullen niet gelijk bij de hand had om dit vast te leggen of om goed te bekijken.

Bij thuiskomst ben ik de foto gelijk gaan bekijken en bewerken. Hij viel erg op door zijn lichte kop, zwarte snavel die redelijk kort en dik oogde, wit omrande tertails, licht gekleurde poten, weinig wit op de primaries etc.. Hij voelde aan als een Geelpootmeeuw en voerde hem daarom in tussentijd in als Geelpootmeeuw onzeker.
Maar toen ik bezig was allerlei kenmerken uit te zoeken vond ik de grote dekveren toch niet helemaal goed ogen en de schouderdekveren te rommelig (veroorzaakt door rui?) en bovendien niet donker ogen. Ook vond ik het zwart op de staart die eronder steekt niet ver genoeg doorlopen, ik had meer zwart verwacht bij een Geelpootmeeuw. Ook leek het wit niet helemaal op de borst door te lopen, bij Geelpootmeeuw verwacht ik het donkere enkel op de flanken.
Verder kijkend kwam er steeds meer twijfel om de hoek kijken, de tekening op de tertials zou voor een duidelijke Geelpootmeeuw meer wit op de uiteinde in vele gevallen moeten bevatten en valt dus prima in de variatie van Kleine Mantelmeeuw. Ook de koptekening kan heel variabel zijn bij Kleine Mantelmeeuwen zag ik, al had ik inderdaad wel een donker 'gezichtsmasker' verwacht. Zo de kenmerken opgesomd na een uurtje plaatjes zoeken en teksten lezen kwam ik meer uit op een Kleine Mantelmeeuw waardoor ik besloot hem op Kleine Mantelmeeuw te zetten. Ook omdat die veel algemener is en ik nog niet voldoende ervaring heb opgebouwd om het in één oogopslag te zien.

Doodleuk kwam Ruud met de reactie: 'Dit is een Geelpootmeeuw'. Verdorie...
Wel leuk dat ik bij meeuwen nu 'vermoedens' in het veld begin te krijgen. Making progress :-). Maar blijf toch benieuwd naar wat de doorslag geeft bij dit geval, ondanks de slechte foto. Dit zou ik wellicht kunnen gebruiken voor de toekomst om nog verder te komen met het kunnen herkennen en onderzoeken van meeuwen. Zeker omdat er in Friesland weinig naar gekeken wordt.

Ik heb nu overigens het boekje: 'Gulls, a guide to identification' door P.J. Grant de second edition. Maar aangezien deze uit 1986 stamt en Geelpootmeeuw doch Pontische meeuw hierin opgenomen zijn vraag ik me af of het wel loont dit te lezen. Is de informatie hierin niet achterhaalt en kan het door te lezen verkeerde informatie opgeven?

Al met al ben ik erg benieuwd naar jullie antwoorden! Bedankt alvast daarvoor.

En natuurlijk de meeuw nog waar het over gaat. Fotograferen in schemering met donkere wolken boven je is niet ideaal:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Albert de Jong

Wat wil je precies weten, Jeroen? Ik neem aan dat je de pdf van Ruud wel kent, die over eerste kalenderjaar meeuwen. Ik ben het eens met de determinatie als geelpootmeeuw hoor.

Met een van je opmerkingen sla je in ieder geval een spijker op z'n kop: "en de schouderdekveren te rommelig (veroorzaakt door rui?)". Vind nu (augustus) maar eens een Kleine mantel die al schouderveren aan het ruien is.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Steven Wytema

Ik vermoed dat Ruud het een goed idee vind om dit topic te openen omdat Jeroen goed aangeeft welke dingen er allemaal (kunnen) spelen bij de "beginnende" meeuwenkijkers.
Daar schaar ik mezelf ook onder overigens.
De pdf van ruud is natuurlijk goud waard, maar betreft alleen 1cy vogels.
Daarnaast kijk ik eigenlijk meer op gull-research.org dan in Gulls van KMO.

Ik zou denk ik hetzelfde patroon doormaken als Jeroen... mijn eerste ingeving (nog voor ik de tekst had gelezen) was Geelpoot, maar naar mate ik de tekst las begon ik ook te twijfelen.
Wel zie ik nog andere kenmerken waarbij mijn gedachte eerder bij GPM blijft hangen.
(bijvoorbeeld donkere driehoekje binnenste gdv, en de "witte borst"zou ik niet echt als kenmerk willen gebruiken).
Steven Wytema

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Steven Wytema op augustus 16, 2012, 16:27:00 PM
bijvoorbeeld donkere driehoekje binnenste gdv
Doe maar de buitenste gdv Steven!
Verder gewoon een micha uit het boekje.
Groeten,

PieterGeert

ruud_altenburg

De reden dat ik Jeroen doorverwees naar het forum is meer praktisch: ik kan wel hele verhalen gaan typen bij zijn waarneming maar dan heeft alleen hij er iets aan.

Een erg goed 'in een oogopslag kenmerk' is de staat van de mantel bij deze vogel. De witte randen zijn praktisch al bijna van de veren afgesleten. Zo afgetrapt kom je een Kleine Mantel in deze tijd van het jaar niet tegen.

En die vraag over Grant heb je volgens mij zelf al beantwoord.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Leuk dat je nu in Leeuwarden ook naar 'Grote Meeuwen' aan het kijken bent. Ik heb de eerste druk van het boek van Peter Grant (gekocht op 29 december 1982). Destijds (=jaren tachtig) goed & vooruitstrevend, maar nu zwaar verouderd.

Ik heb ook het boek 'Gulls' van Olsen & Larsson (druk van 2004). Tja, er staat veel in, veel plaatjes, veel foto's en enorme lappen tekst, maar op één of andere manier mis ik iets. Via 'Gulls' krijg je slecht grip op de -enorme- individuele variatie. Ik gebruik dus ook vaak de site van GRO. Steengoed voor de variatie. Erg veel foto's. Gewoon regelmatig ook lukraak een uurtje GRO bestuderen.

Het artikel van Ruud en Mars over herkenning van eerste kalenderjaar meeuwen is steengoed (PDF staat op site van GRO). Rudy Offereins heeft ook een erg goede site. Op GRO staan bij het literatuuroverzicht ook andere bronnen.

Je zult regelmatig hoofdpijn krijgen van 'Grote Meeuwen' die je niet op naam kunt brengen. Laatst heb ik weer eens alle foto's van Pontische Meeuw op birdpix.nl nagekeken. Hier in Groningen kunnen we (ik) ook regelmatig bepaalde individuen niet goed op naam brengen. Als fotograaf heb je het veel gemakkelijker, want dan kun je de foto's thuis vergelijken. Van onduidelijke / vage meeuwen altijd proberen foto's te maken van alle onderdelen en van de vogel in alle posities (zittend / vlucht / bovenzijde / onderzijde, etc.). Veel foto's maken en niet schromen om ze voor te leggen aan anderen (bv via dit forum).

Hybriden zijn een ander probleem. Zul je nooit goed uit kunnen komen (?). Welk aandeel is hybride?

Ongetwijfeld zitten in Leeuwarden ook regelmatig één of meer Geelpootmeeuwen. Ik blijf er nog steeds mee worstelen om ze goed te kunnen herkennen (momenteel met name de juvenielen).

Groetjes, Klaas

Mars Muusse

Soms vul je alinea na alinea om duidelijk te maken waarom iets een geelpoot is. Soms is het zo moeilijk niet ......
De engelsen zouden waarschijnlijk iets zeggen als: "... towering over local birds and dwarfing this juvenile  Lessie."
http://waarneming.nl/waarneming/view/70839745
[edit]: in griel blijkt dit de vogel te zijn die eind juli in Groningen zat... Het standaard recept dus: vanuit Zuid Europa vrijwel strak noord noordwest tot bij ons en dan langs de Atlantische kust weer afzakken.

Steven Wytema

Gaaf.

Hier kan je nou echt goed het verschil in kleur van dekveren zien, iets waar ik de eerste keren nog best vaak mn hoofd over brak.
Steven Wytema

Klaas van Dijk

Mars, geweldig dat je deze vogel hebt ontdekt en ook zo mooi op de foto hebt weten te zetten. En dus geen wonder dat ik hem vandaag (en al eerder) niet meer wist te vinden. Zit dus nu in Katwijk. Er is een hele rij data met waarnemingen in Groningen.
Klaas

Mars Muusse

Zag dat er nog geen rx was van Elsje Fiederelsje?
Nog een plaatje dan maar, hij bleef helaas net niet naast de cachinnans staan...

Klaas van Dijk

hoi Mars,

Geen idee wat je bedoelt met "geen rx was van Elsje Fiederelsje", maar bijgaand de ringgegevens die ik via Sempach heb gekregen. De info dus ook al via Griel doorgegeven, maar daar is de info uit Zwitserland nog niet bekend (net nog gekeken in mijn account). Er zijn nog meer waarneemdagen (ook van Martijn & Lazar).

Het gaat toch om dezelfde vogel? [= Sempach M 025982]

Groetjes, Klaas