uit Oostenrijk

Gestart door cora, augustus 13, 2012, 20:43:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/70460452
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-07-17 Austria - Karinthië / Kärnten
Foto's:

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

GerardL

Hallo Cora,

Zoek eens onder Clytra laeviuscula of Clytra quadripunctata.
Het is volgens mij een van de 2, en zijn zonder verder onderzoek niet
van foto van elkaar te onderscheiden.
Maarrrrrrrrrrrr  dat is wat mij verteld is, had er zelf ook een.
Word dan Clytra laeviuscula cf quadripunctata, lijkt mij

Grtzzzz & suc6

Gerard



cora

Bedankt Gerard voor je reactie. Inderdaad niet van foto verder op naam te brengen.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Ze zijn niet triviaal, maar ook niet onmogelijk. Qua kleur, glans (vooral halsschild) en grootte van de achterste (dwars)vlek is dit zeer waarschijnlijk laeviuscula.

Grote uitsnede van halsschild kan het nog wat duidelijker maken - zie ook hier
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

het gaat over de breedte van de halsschild zijrand en deze is zo niet goed te zien voor een zekere determinatie daar de vlekken variabel van grootte kunnen zijn. dus voor laeviuscula zou ik er toch cf tussen zetten. ik denk zelf ook dat dit wel de goede optie is maar de 100% he. groeten toon.
Toon Keukelaar

GerardL

Hallo Cora, Arp en Toon,

Toon je bedoeld de zijrand van het halsschild, is dat op deze foto te zien wat je bedoelt ?
Cora : ik hyjack ff jouw topic, om mijn plaatje erbij te zetten, sorry

Is helaas de enigste foto waarop iets van halsschild te zien is!

Grtzzzz

Gerard

Arp

@Toon: met "waarschijnlijk" bedoelde ik inderdaad "cf." ;)

Hierboven had ik de sleutel op coleo-net al gelinkt. Vergelijk hun fantastische halsschildfoto's van laeviuscula en quadripunctata. Let op de punctering, glans en uitranding - vooral rond de achterhoeken. Verder is laeviuscula gemiddeld genomen donkerder oranje/rood met grotere achtervlekken (quad. geliger en kleinere vlekken). Meestal/modaal dus - uitzonderingen daargelaten.

De foto van Gerard zou in mijn eigen archief als laeviuscula (zonder cf.) terecht komen, maar ik zou die op observado invoeren als onzeker, domweg omdat ik geen expert ben.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

Foto geen probleem gerard ;) Ik heb nu op clytra spec. gezet omdat het wat dat betreft niet anders kan.
Zal ik hem hier op laten staan of op een onzekere C. Laeviuscula?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Hoi Cora, is dit echt de originele grootte van je foto? Of toch iets verkleind? Een grotere uitsnede van het halsschild zou het duidelijk(er) kunnen maken - je kunt ook het origineel en/of andere foto's van het beest naar me opsturen ( pudding4brains AAPJE gmail STIPJE com ).

Van deze foto is het voor mij een "cf. laeviuscula" en ik meen begrepen te hebben dat Toon ook daarmee kan leven ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Cora,

Ben ook geen kever-o-loog, maar aan het commentaar te zien is er toch wat aan de hand!
Een Clytra laeviuscula onzeker vind ik een goede keus!
Eventueel kun je een linkje maken naar dit topic.

Heb die link naar de sleutel gevolgd, maar termen als :
verflacht und runzelig punktiert
abgesetzt und gerunzelt
etc etc

zijn wel te vertalen, maar niet meteen interpreteerbaar in mijn visie.
daarvoor zou ik precies moeten weten hoe(veel) de punkten etc normaal, cq "runzelig" zijn.
Ben er wel van overtuigd, dat als je eenmaal in/met dat jargon werkt het veel
duidelijker word.


Danke Cora!
Grtzzzz

Gerard





Arp

Ik beschrijf het even in m'n eigen woorden, dan hebben we ook geen last van auteursrecht:

laeviuscula :
Halsschild fijn ingestoken, gladder en dus glanzender. Smaller uitgerand - bolling van halsschild loopt door tot aan de rand en valt daar stijl af, vooral duidelijk aan de achterhoek die ook veel stomper is afgerond, c.q. minder ver is uitgetrokken.

quadripunctata :
Halsschild grover ingestoken en tussen de putjes ruwer/rimpeliger - werkt daardoor doffer. Breed uitgerand en deze rand duidelijk ruw/rimpelig - bolling vlakt ruim voor de rand gelijkmatig af en vooral de achterhoek is vlakker en verder uitgetrokken dan bij laeviuscula.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Was'm alweer haast vergeten - ook leuk - de sleutel van Cédric Alonso :) :

Alonso, Cédric (2007) Coléoptères Chrysomelidae Clytrinae de France continentale et de Corse (PDF)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

ZO ......
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

beetlestitch

#13
de halsschild rand lijkt mij zo zeer smal en met de andere zichtbare kenmerken bij elkaar genomen laeviuscula voor mij. groeten toon.
Toon Keukelaar

cora

Zou ik nu ook zeggen als  je de beschrijving volgt van de 2 soorten. Ik wacht het even af....
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Voor zover je dat bedoelde - mijn mening hoef je beslist niet op te wachten als Toon het al goed vind - ik weet zo goed als niks, zeker in verhouding tot Toon niet :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

bedankt allebei voor het meedenken :duim: 
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot