Onbekende sprinkhanen

Gestart door Bobby, februari 28, 2007, 22:24:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bobby

Afgelopen zomer heb ik enkele sprinkhanen op de foto gezet waarvan ik van een aantal geen idee heb wat voor soorten het zijn. Misschien dat iemand me daarbij kan helpen.

De vindplaats van deze sprinkhanen is het Noord-Hollands duinreservaat Heemskerk.







Bobby

De vindplaats van deze sprinkhanen is Menorca, Spanje.



Mark van Veen

De NEderlandse: Bruine sprinkhaan, behalve de laatste, die ik als Krasser zou determineren.
groet,

Mark van Veen

b.achterkamp

Zo, was dat even schrikken; de eerste groene Oedipoda, maar buitenland, pfoe..! Die groene van Menorca zit wel in de hoek van de nederlandse blauwvleugel, lijkt sterk op het genus Aiolopus waarvan thalassinus tot in het noorden van Frankrijk voorkomt. Ik heb geen soortenlijst van Menorca dus wat het nog meer kan zijn weet ik niet. Bart

Bobby

Bedankt voor jullie reacties! Heeft iemand nog enig idee wat de laatste is voor soort?

Mark van Veen

De kop is bijzonder spits: kijk eens in een sprinkhanengids bij de spitskopjes (conocephalus en verwanten). Mogelijk is het een Ruspiola. Het is een juveniel (zie de vleugels) wat determinatie bemoeilijkt doordat vleugelkenmerken nog niet zichtbaar zijn.
groet,

Mark van Veen

Bobby

Nogmaals bedankt voor je reactie. Deze zomer ga ik waarschijnlijk weer naar het eiland toe, misschien weet ik dan een volwassen exemplaar te fotograveren.

b.achterkamp

CiteerDe kop is bijzonder spits: kijk eens in een sprinkhanengids bij de spitskopjes (conocephalus en verwanten). Mogelijk is het een Ruspiola. Het is een juveniel (zie de vleugels) wat determinatie bemoeilijkt doordat vleugelkenmerken nog niet zichtbaar zijn.
Maar Marc.....het is een veldsprinkhaan (bouw dijen, korte sprieten)
Bart

Mark van Veen

Citeer
CiteerDe kop is bijzonder spits: kijk eens in een sprinkhanengids bij de spitskopjes (conocephalus en verwanten). Mogelijk is het een Ruspiola. Het is een juveniel (zie de vleugels) wat determinatie bemoeilijkt doordat vleugelkenmerken nog niet zichtbaar zijn.
Maar Marc.....het is een veldsprinkhaan (bouw dijen, korte sprieten)
Bart
Oeps, te snel laten leiden door de spitse kop. Je hebt gelijk  :unsure:  
groet,

Mark van Veen

Kees van Bochove

#9
Is die laaste bruine geen gouden sprinkhaan (een nimf dan), of iets wat er op lijkt, maar niet in nl voorkomt. Die hebben ook een vrij spitse kop.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118