Hoofdmenu

Onbekend

Gestart door adinda, augustus 12, 2012, 11:43:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Stonden tussen anijschampignons in de buurt van eiken.
Hoed: licht tot donkerbruin 19 mm, vlees vuilwit.
Steel 54x3.86 mm, overlangs gevoord, lichte grijze kleur, wordt in een later stadium iets donkerder met licht verdikte basis
Lamellen: wit, later licht oranje/roze L: 2.97 mm, l: 0.24 mm, snede aan beide zijden bedekt met cystiden.
Sporen bolvormig: 6.80-7.53x6.02-6.53 um
Basidia: 4-sporig, 35.76x9.83 um
Cystiden: kruikvormig met steel 58-60x23-30 um, dunwandig, geen gespen
Huid van de steel bestaat uit langwerpige dunne hyfen.
Hoedhuid bestaat uit ronde cellen met een bruine tint en langwerpige dikke hy


Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Aanhechting van de lamellen?
Hoedhuidcellen?
Grieta.

loest

 
Heb je een sporee gemaakt?
Groet, Loes

grietaf

Even een compliment, Joop. Je bent nu in ieder geval bij de deur begonnen om het huis binnen te komen en niet op het dak geklommen om te kijken of er soms een zolderraampje open stond! ;)
Grieta.

adinda

De lamellen zijn niet aangehecht en de kleur van de sporee is lichtoranje. Hoedhuidcellen heb ik nog niet bekeken.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

#5
Weet je al bij welk geslacht je moet kijken? Dan is het kiezen van de sleutel voor die deur wat eenvoudiger.....
Grieta.

adinda

Neen Grieta dat weet ik helaas niet dat zou het een stuk gemakkelijker maken.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

#7
Staat er in de universiteitsbibliotheek dan niet zo'n simpel Basisboek voor de Paddenstoelen?  Met de beginsleutel in Funga Nordica fiets je er trouwens ook rechtstreeks op af.
Grieta.

loest

 
Joop,

Als je van foto 1,3 en 4 met ongeveer 40% de fotosaturatie vermindert zal het zoeken naar de genus vast eenvoudiger zijn.
Groet, Loes

adinda

Zal eens kijken Loest uiteindelijk komen we er wel.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Toch nog maar een extra zetje.
Basisboek blz. 75:
1a-> 2b-> 14b-> 35b-> 37b-> 160b-> 162a-> 163a-> 164a bestemming bereikt!!! (Althans wat betreft het geslacht).
Grieta.

adinda

#11
Was even bezig met de stekelzwammen Grieta zal even kijken. Kom tot de conclusie dat ik mijn exemplaren, als ze nog goed zijn, nog eens nader moet bekijken voor wat meer informatie. Dit is nu juist een lastige soort.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#12
Heb de determinatie afgerond en komt aardig overeen met de gevoorde hertezwam.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Weet je heel zeker dat de hoed hygrofaan is?
Grieta.

loest

#14
Citaat van: adinda op augustus 24, 2012, 14:37:03 PM
Heb de determinatie afgerond en komt aardig overeen met de gevoorde hertezwam.

Joop,

Ik zie dat je in deze tekst de soortnaam hebt veranderd van Bruinesnedehertenzwam - P. luctuosus naar Gevoorde hertenzwam - P. pallescens.
Mag ik voorstellen dat bij essentiƫle wijzigingen zoals bijvoorbeeld een soortnaam een toelichting wordt toegevoegd?
Groet, Loes

grietaf

Mijn schuld, Loes  :( . Gisteren had ik Joop aan de telefoon en we hebben uitgebreid over deze Hertenzwam zitten praten. Wat niet wegneemt dat het inderdaad duidelijker geweest was als hij hier iets over geschreven had.
Grieta.

adinda

De hoed is niet hygrofaan en de steel begint wat bruin te worden, het bovenste gedeelte blijft wit/grijs. Heb nog over het hoedje gewreven maar dit heeft geen noemenswaardig effect gehad. De kleur blijft lichtbruin.
En anders gaan we weer verder spitten, blijft moeilijk hoor dit determineren maar aldoende leert men.
En voor Loes: ik ben na overleg met Grieta afgestapt van de bruinsnedehertezwam omdat deze bruine cystiden moet hebben en dat is hier niet het geval, de de zijden van de lamelsneden waren eveneens niet bruin.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Joop, kun je nog een foto maken van een preparaatje van de hoedhuid? Je moet dan wel proberen om een dwarsdoorsnede te maken zodat de hoedhuidcellen min of meer rechtop staan. Eerst een foto waarbij je het dekplaatje maar lichtjes aangedrukt hebt en dan nog een foto als je er wat steviger op geklopt hebt. We houden je gewoon lekker aan de gang!
Grieta.
P.S. je hebt in de sleutel wel over het hoofd gezien dat de Gevoorde hertenzwam hygrofaan moet zijn.