kreeftje?

Gestart door michiel k, februari 27, 2007, 22:35:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

Zelfs met de mooie veldgids 'Flora en fauna van de zee' kom je als leek op dit gebied niet verder. Wie weet er wel wat er in dit schelpje zit. Waarneming afgelopen herfst op Texel.
Michiel van Kerkvoorde

marcel123

Voor zover ik weet verstoppen alleen heremietkreeften zich in schelpen. En wel alleen in zout water. Maar misschien dat er echte kenners zijn van kreeften en krabben...

alegro

#2
CiteerZelfs met de mooie veldgids 'Flora en fauna van de zee' kom je als leek op dit gebied niet verder. Wie weet er wel wat er in dit schelpje zit. Waarneming afgelopen herfst op Texel.
Intrigerend plaatje. Ik zie in ieder geval twee exemplaren van Gewone heremietkreeft (Pagurus bernhardus) in een al dan niet amoureuze rendez-vous. De bovenste is gekleed in een Alikruik (Littorina littorea) en degene linksonder heeft een Fuikhoren (Nassarius reticulatus) aan. Rechtsonder zie ik nog iets, maar wat dat is, is allesbehalve duidelijk.

Even moest ik denken aan een mededinger in een duur pak (Gibbula of Calliostoma), maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet erg waarschijnlijk. En daarom houd ik het tot nader order maar bij twee heremietkreeften plus 1 ongewenste doch onbekende vreemdeling.
Grüezi mitenand,
Arjan

michiel k

Arjen, bedankt voor je antwoord. Ik heb hem inmiddels gevonden in mijn gids.
De onderstaande foto geeft een wat vriendelijker samenzijn weer.  
Michiel van Kerkvoorde

David Tempelman

Beste,
Het kreeftje in de schelp is de kleine heremietkreeft, Diogenes depurator.
Genoemd naar een oude griek. En depurator betekent vuistvechter. Het kreeftje komt bij oppakken van de schelp naar buiten en zwaait dan vervaarlijk met z´n ´vuisten´. De gewone heremietkreeft, Pagurus bernhardus, verstopt zich dan juist. De kleine is de laatste jaren zeer algemeen aan het strand,
met vriendelijke groet, David
met vriendelijke groet,
David