Hoofdmenu

Gebiedsanalyse

Gestart door jva, augustus 09, 2012, 14:04:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Laatst las ik een onderzoekje waarbij men gegevens uit waarneming.nl heeft gehaald door 'een straal van 50 meter rondom het plangebied aan te houden'. Weet iemand hoe dit (anders) kan?

Ik ken enkel 'excursieplanner' (deze is niet zo nauwkeurig) en veronderstel dat het wellicht te doen is door zelf een gebied aan te maken (kan echter ook maar beperkt en hierbij kan geen cirkel worden getrokken, er zit niet eens een schaalbalk bij). Wellicht exporteren naar GIS, al kan dit enkel met eigen gegevens? Kortom, ik laat mij graag nader informeren.
Jelle

Jeroen Nagtegaal

Heb je wellicht nog het onderzoekje? Ben wel benieuwd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jva

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 09, 2012, 14:37:19 PM
Heb je wellicht nog het onderzoekje? Ben wel benieuwd.

Er staat enkel in dat op deze manier het onderzoek is uitgevoerd, niet specifiek op welke wijze. Vandaar ook de vraag.
Jelle

Jeroen Nagtegaal

Ik stelde enerzijds uit eigen interesse de vraag, maar het is ook handig om de vraag te beantwoorden. Dan is meteen duidelijk om welk onderzoek het gaat. Dat kan informatie geven over enkele zaken.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

De minimumstraal in de excursieplanner is 1 km en de waarnemingen zijn alleen van de laatste 30 dagen.

Herman van der Meer

jva

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 09, 2012, 15:51:44 PM
Ik stelde enerzijds uit eigen interesse de vraag, maar het is ook handig om de vraag te beantwoorden. Dan is meteen duidelijk om welk onderzoek het gaat. Dat kan informatie geven over enkele zaken.
Jeroen bedankt voor je hulp, maar geloof me in het betreffende rapport staat verder niet veel meer dat op dit vlak duidelijkheid kan brengen. Je kent het vast wel, een quickscan tbv een project uitgevoerd door een ecologisch adviesbureau. Daarvoor worden allerlei bronnen gebruikt, waaronder waarneming.nl.
Jelle

HPM

Er worden talloze van dat soort onderzoeken uitgevoerd waarbij een straal rondom het plangebied wordt gehanteerd en waarbij gegevens uit Waarneming als aanvulling worden gebruikt, maar ik ben er nog nooit een tegengekomen waarbij die straal in Waarneming werd toegepast. Volgens mij kan dat ook helemaal niet en volgens mij is het ook niet de bedoeling dat het kan. Als ze zulke gegevens willen hebben zullen ze naar de NDDF moeten gaan en moeten betalen.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jva op augustus 09, 2012, 17:55:35 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 09, 2012, 15:51:44 PM
Ik stelde enerzijds uit eigen interesse de vraag, maar het is ook handig om de vraag te beantwoorden. Dan is meteen duidelijk om welk onderzoek het gaat. Dat kan informatie geven over enkele zaken.
Jeroen bedankt voor je hulp, maar geloof me in het betreffende rapport staat verder niet veel meer dat op dit vlak duidelijkheid kan brengen. Je kent het vast wel, een quickscan tbv een project uitgevoerd door een ecologisch adviesbureau. Daarvoor worden allerlei bronnen gebruikt, waaronder waarneming.nl.
Toch kan er meer in staan dan je verwacht. Buiten jou vraag om. Ben ik ook gewoon benieuwd naar het onderzoek. Dus als je daarvan een PDF hebt of weet te staan zou ik dat toch graag willen inzien.

Maar binnen Wrn.nl zijn geen functies openbaar voor het uithalen van data. Er zijn wel trucjes mogelijk al kosten die meer tijd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvogels

Bij wrn.nl kun je persoonlijke gebieden maken, door een persoonlijk gebied te maken met de grenzen 50 meter buiten het plangebied, kun je een lijst maken van wat binnen de begrenzing van dat gebied is ingevoerd. Ik denk dat men zo te werk is gegaan.

Voor een quickscan is het naar mijn idee niet bruikbaar, want voor een normale gebruiker van wrn.nl worden de vervaagde en embargo soorten uiteraard niet getoond. Aangezien veel aandachtsoorten voor zo'n quickscan binnen de categorie "automatisch vervagen" vallen, en dus niet in de lijst voorkomen is het resultaat op zijn minst twijfelachtig. Maar ja, dat weet de opdrachtgever natuurlijk niet. M.i. een slechte zaak dat dit gebeurt, want volgens zo'n "bagger-quickscan" komen er beduidend minder zeldzame soorten voor dan in werkelijkheid bekend is voor zo'n gebied, met mogelijk negatieve gevolgen voor die soorten.



HPM


Meer dan 4100 resultaten
https://www.google.nl/search?q=quickscan+%22waarneming.nl%22

Het is niet tegen te houden. Er zou wel een waarschuwing bij kunnen komen dat de kans groot is dat juist de kwetsbare/zeldzame soorten niet compleet zijn.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Zijn verschillende onderzoeken. Daarbij is bij het grootste deel Wrn.nl toch als aanvullend gebruikt.
Echter zijn er bureaus die dat niet altijd doen, maar zodoende ook al een minder goede naam hebben...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jva

Citaat van: jvogels op augustus 10, 2012, 19:49:22 PM
Bij wrn.nl kun je persoonlijke gebieden maken, door een persoonlijk gebied te maken met de grenzen 50 meter buiten het plangebied, kun je een lijst maken van wat binnen de begrenzing van dat gebied is ingevoerd. Ik denk dat men zo te werk is gegaan.

Voor een quickscan is het naar mijn idee niet bruikbaar, want voor een normale gebruiker van wrn.nl worden de vervaagde en embargo soorten uiteraard niet getoond. Aangezien veel aandachtsoorten voor zo'n quickscan binnen de categorie "automatisch vervagen" vallen, en dus niet in de lijst voorkomen is het resultaat op zijn minst twijfelachtig. Maar ja, dat weet de opdrachtgever natuurlijk niet. M.i. een slechte zaak dat dit gebeurt, want volgens zo'n "bagger-quickscan" komen er beduidend minder zeldzame soorten voor dan in werkelijkheid bekend is voor zo'n gebied, met mogelijk negatieve gevolgen voor die soorten.

Zo'n vermoeden had ik al, kan dus zeker ook niet onbeperkt. Ook dit onderzoek ging gelukkig gepaard met het raadplegen van andere bronnen, de kans dat iets over het hoofd wordt gezien is natuurlijk altijd aanwezig. Al denk ik wel dat het voorkomen van populaties van veel streng beschermde soorten redelijk in beeld is. Het zijn helaas meestal degenen die de opdracht aan btreffend onderzoeksbureau geven die het laatste woord hebben...
Dank voor de reacties.
Jelle