onzekere Tarzetta

Gestart door peterpeperkamp, augustus 08, 2012, 23:15:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp


Als ik met  de E&E sleutel kom ik uit op Tarzetta, maar de schubben aan de buitenzijde zijn wel wat te donker voor een Tarzetta , heeft iemand een idee ?
Het betreft   de waarneming met onderstaande link.




http://waarneming.nl/waarneming/view/70293571
Groet Peter

grietaf

Kleine bruine bekerzwam, zoals al Martin al schreef.
Grieta.

xenion

Maar dan moet je toch haren vinden?
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

Citaat van: grietaf op augustus 09, 2012, 10:10:54 AM
Kleine bruine bekerzwam, zoals al Martin al schreef.
Grieta.


je mag maar 1 keer mis zitten hoor Grieta !  ( Humaria heeft haartjes en geen gladde sporen )  :rolleye:
Groet Peter

grietaf

Sorry, Peter, ik had mijn boeken niet bij de hand en mijn grijze hoofd bevat niet meer zo veel informatie  :( . Op je bovenste foto leek het toch sprekend de Kleine bruine bekerzwam....
Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om goed te kijken en de  :micro:  te gebruiken. Bovendien zegt het spreekwoord dat een mens nooit te oud is om te leren, dus daar troost ik me maar mee.
Grieta.

peterpeperkamp

Zondagmorgen maar weer een uurtje met de knieën  in de blub gezeten om nog een exemplaar te vinden ... en ja weer geluk, heb het naar Atte vd Berg opgestuurd misschien komt er een suggestie.

Groet Peter

peterpeperkamp

antwoord van atte;



Het is een Geopora en dan begint de ellende.
De geleerden spreken elkaar tegen
Ik zou het Overzicht van de paddestoelen in Nederland volgend je vondst Geopora arenicola noemen.
Volg ik Benkert dan kom ik uit op Geopora sepulta (= G. arenosa ) en niet G. arenicola,
Volg ik Kelderman dan wordt het G.arenosa.
Volg ik de Nordic dan wordt het Geopora arenicola.
 
Meeste stemmen gelden gaat niet op. Het Overzicht doet G.arenosa en G,arenicola bij elkaar.
Benkert onderscheidt G. sepulta en G.arenicola op grond van de sporevorm: breed afgerond ( G.sepulta ),
subfusoïed G. arenosa.
 
Je moet de ene of de andere auteur volgen. Tot dat een nieuw Overzicht uitkomt, houd ik me aan het oude Overzicht, maar heb mijn bedenkingen.
 
Groeten,
 
Atte.
Groet Peter

xenion

Daar had ik niet aan gedacht, weer iets om in het vervolg rekening mee te houden.
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

#8
tja Martin  ik ben met de sleutel uit de Nordic gewoon er overheen gestapt.. die spreekt van "haren"  en ik ging er vanuit dat deze hyphen achtige  haren  niet echt haren waren..  maar meer onder de noemer  'furfuraceous' viel. En dan nog, de E&E  heeft het over haren van wel 1000 um lengte bij G.arenicola en tot 250 bij arenosa , dus persoonlijk ga ik dan weer voor G,arenosa, maar die staat niet op de kaart  bij waarneming.nl
Groet Peter

xenion

Hou zoals Atte zegt voorlopig maar de benaming uit het overzicht aan:
G. arenicola:
CiteerSynoniemen
Geopora arenosa (Fuckel) Ahmad; Sepultaria arenicola (Lév.) Massee; S. arenosa (Fuckel) Rehm
Groeten,
Martin