Wespvlinder?

Gestart door H. Blokzijl, augustus 08, 2012, 20:49:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

H. Blokzijl

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/70322562
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2012-08-08 Wijster - De Blinkerd
Foto's:




Ik denk een wespvlinder, maar kom er niet uit welke het is.

bij voorbaat dank H. Blokzijl

sjonnoh

Een schorpioenvlieg, panorpa spec. Zelf vermoed ik panorpa vulgaris.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

H. Blokzijl

Citaat van: sjonnoh op augustus 08, 2012, 21:09:17 PM
Een schorpioenvlieg, panorpa spec. Zelf vermoed ik panorpa vulgaris.

Hartstikke bedankt!
Groet, Henny

sjonnoh

Ik zeg het niet met zekerheid, je zou de naam van de topic kunnen veranderen in "panorpa spec." Dan kan iemand met zekerheid vertellen om welke soort het precies gaat.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

H. Blokzijl

Citaat van: sjonnoh op augustus 08, 2012, 21:29:00 PM
Ik zeg het niet met zekerheid, je zou de naam van de topic kunnen veranderen in "panorpa spec." Dan kan iemand met zekerheid vertellen om welke soort het precies gaat.

Ik heb je raad opgevolgd.
Nogmaals bedankt!
Groet, Henny

Arp

Hallo saampies,

De basaalvlek is in verhouding tot de andere vlekken tamelijk klein - de vleugeltekening is relatief stevig en bij vulgaris zou de basaalvlek duidelijker moeten zijn, meestal al duidelijk over twee cellen heen. Het zou wat dat betreft een communis moeten zijn, maar een paar andere dingen zouden op eventueel op vulgaris kunnen duiden (patroon vleugelpunt, apicale tak van de pterostigmaalband etc ...) - verwarrend beest.

Het zal een relatief zwaar getekende communis zijn, maar met een slagje om de arm (iets "onzeker").
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

H. Blokzijl

Citaat van: Arp op augustus 09, 2012, 11:27:21 AM
Hallo saampies,

De basaalvlek is in verhouding tot de andere vlekken tamelijk klein - de vleugeltekening is relatief stevig en bij vulgaris zou de basaalvlek duidelijker moeten zijn, meestal al duidelijk over twee cellen heen. Het zou wat dat betreft een communis moeten zijn, maar een paar andere dingen zouden op eventueel op vulgaris kunnen duiden (patroon vleugelpunt, apicale tak van de pterostigmaalband etc ...) - verwarrend beest.

Het zal een relatief zwaar getekende communis zijn, maar met een slagje om de arm (iets "onzeker").

Bedankt! :)