Welke soort is dit

Gestart door ac.billekens, februari 26, 2007, 20:15:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

In dennenbos

Windekind

Dit is erg lastig voor mij, ook al omdat er geen oudere ex. zijn meegefotografeerd.
Ik denk in eerste instantie toch aan wat jongere Cladonia grayi. Op de voorgrond iets rechts van het midden zie ik een ex. met al wat grote schubben. die maakt me vooral aan het twijfelen, maar dat kan natuurlijk nog een andere soort zijn.


Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#2
Elmar,
Misschien zijn het oude exemplaren Kopjesbekermos met heel veel nieuwe aanhangsels. De grondbladen wijzen wel in die richting.
In het verleden vond ik rond deze tijd ook heel veel exemplaren die erop leken en waar dan altijd Kopjesbekermos uitkwam.
Thuis kun je altijd nog testen en de sorediën goed bekijken. Verder is dan ook vast te stellen of  het jonge of oude exemplaren betreffen.
Als ze echt grof soredieus zijn dan kan het haast niet anders dan C. grayi zijn. Al met al durf ik hier zo geen naam op te plakken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

#3
MMM, je zou wel eens gelijk kunnen hebben Corry.

Die bebladerde podetiën lijken eigenlijk helemaal niet jong.  :wacko:
In de literatuur wordt voor de podetiën aangegeven dat deze alleen enkele grote blaadjes kunnen hebben. In de Nederlandse Cladonia's ook geen teken van podetiën vol met blaadjes dus das vreemd. Ze lijken van boven echter toch wel fijn soredieus.
Ik denk dat je met C. fimbriata toch wel gelijk kunt hebben inderdaad. :duim:

Groet,

Elmar

p.s. hoe kijk jij tegen die "bruin bekermos"aan Corry (laatste post 18.21 uur).
hiet twijfel ik nu ook wel behoorlijk.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins