Hoofdmenu

groenling

Gestart door oostsouburg, februari 26, 2007, 20:07:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

In de winter trekt een deel van de populatie weg, maar tegelijk overwinteren vogels uit het noorden in Nederland, zodat het aantal vogels min of meer constant blijft.

Bovenstaand bericht las ik op een site over groenlingen.
Er staat dat een deel in de winter wegtrekt terwijl het bij ons nu wemeld van de groenlingen en zijn zich volgens mijn aan het volvreten voor een grote trek ofzo. Zou dat zo zijn? want in de zomermaanden zie ik geen groenlingen. Dus wat is waar over deze mooie vogeltjes?

Ik heb zo'n voedersilo hangen waar er zowat heel de dag zeker 5 tot 6 bij zitten, jammer dat ik ze moeilijk op de gevoelige plaat kan vastleggen want zodra ze ook maar iets zien bewegen zijn ze weg.

groet Chris

Wouter

#1
Groenlingen zijn geen echte trekvogels, maar noordelijke populaties (scandinavie/rusland) trekken in de winter richting het zuiden. Een deel van deze vogels overwinterd in Nederland. Daarom kan het zo zijn dat in bepaalde gebieden in de winter wel groenlingen zijn, en in de zomer juist niet. De groenlingen die je hebt gezien zijn dus gewoon overwinteraars, en geen trekvogels die zich verzamelen voor de trek.

Wouter