in de zeeduinen

Gestart door Ton Leitner, augustus 07, 2012, 15:41:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton Leitner

welke is dit? In de zeeduinen tussen het helm.
groetjes  Ton

loest

 
Ik denk wat de laatste twee foto's betreft de Duinfranjehoed - Psathyrella ammophila,
de eerste foto lijkt me een andere soort.
Groet, Loes

Ton Leitner

als ik uitga van de duinfranjehoed en ik speur naar afbeeldingen hiervan, dan is, volgens mij, de eerste ook de duinfranjehoed.
groetjes  Ton

loest

 
Ik vond de stelen wat onduidelijk, daarom mijn twijfel.
Maar jij hebt de exemplaren zelf gezien en dus goed kunnen vergelijken?
Groet, Loes

Dieter

Wat denk je van Inocybe voor de onderste?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Ton Leitner

inocybe tussen het helm??, in de zeeduinen??
groetjes  Ton

Dieter

Ja, alleen als er kruipwilg in de buurt is uiteraard.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

loest

 
Het zou inderdaad ook Inocybe - Vezelkop kunnen zijn, maar ik sluit Psathyrella ammophila - Duinfranjehoed zeker voor de eerste en tweede foto niet uit.
Overigens komen Vezelkoppen in de duinen niet alleen bij Wilg voor, maar hoewel minder ook bij Den en Populier.
Vezelkoppen zijn lastig, de meeste zijn werk voor:  :micro:
Groet, Loes

Ton Leitner

nee, geen kruipwilg in de buurt. Alleen helm en strandzand.
groetjes  Ton

loest

 
Als jij geen bomen hebt gezien blijf ik bij de Duinfranjehoed, die groeit op dode delen van Helm.

Zie:  http://www.verspreidingsatlas.nl/116020 en kijk rechts op het scherm bij Uitgebreide soortinformatie.
Groet, Loes

Dieter

Zou kunnen, maar wat doet dat 'ringetje' rond de steel?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

loest

Citaat van: loest op augustus 09, 2012, 14:52:53 PM
maar ik sluit Psathyrella ammophila - Duinfranjehoed zeker voor de eerste en tweede foto niet uit.

Dieter,
Ik houd het bij de eerste twee foto's op Duinfranjehoed. Ik heb nog even in Sleutelen met Fungi van Hans Vermeulen gekeken en daar wordt de hoed van de Duinfranjehoed kaal genoemd. Het velum langs de hoedrand is een kenmerk in Funga Nordica.
Met foto nr 3 loop ik vast en denk niet dat het dezelfde soort is als nr 1 en 2
Groet, Loes

grietaf

Ik ben het met Loes eens dat op de onderste foto geen Franjehoed staat. Voor mij is het een Vezelkop, en daarna  :micro: .
Grieta.

loest

 
Hoi Grieta,
Dieter zei ook al Vezelkop, maar we kwamen er niet uit omdat Ton behalve helm geen andere begroeïng had gezien. Misschien dat er nog iets onder het zand heeft gezeten.

Hoi Ton,
Heb je niet iemand in de buurt die voor jou af en toe een determinatie kan doen? Je vindt vaak leuke paddenstoelen waar we vervolgens niet altijd een naam aan kunnen verbinden. Zonde!
Groet, Loes

wim veraghtert

Ik ben het eens met Dieter & Grieta: bovenste twee: Duinfranjehoed; onderste: vezelkop.


Groetjes
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Ismael

die vezelkop zou weleens I dunensis kunnen zijn maarja :micro: voor zekerheid
Groeten Ismaël Wind

peterpeperkamp

#16
ik denk allemaal P. ammonphila.


Vanmiddag nog weer eens in het stuivend duin langs de zee gelopen op zoek naar Coprinus, tussen  het helm wel 3 verschillende vezelkoppen gevonden ,  dikke steel  , dunne steel, zeer lichte gladde /vezelige tammelijk vlakke hoed  .. thuis bleek het allemaal P. ammonphila.. :rolleye:
Groet Peter

Ton Leitner

jij bevestig mijn vermoeden Peter. Bedankt.
groetjes  Ton

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Citaat van: Dieter op augustus 13, 2012, 18:17:40 PM
INOCYBE!  :police:
Op het kleine exemplaar liggen wel heel donkere sporen op de steel...
Groeten,
Martin

Dieter

Oke, maar  :micro:. Dit zou deze nutteloze discussie snel kunnen oplossen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Ton Leitner

en zo bleef het nog lang onrustig in de stad  ;D
groetjes  Ton

loest

Citaat van: loest op augustus 10, 2012, 11:14:16 AM
Hoi Ton,
Heb je niet iemand in de buurt die voor jou af en toe een determinatie kan doen? Je vindt vaak leuke paddenstoelen waar we vervolgens niet altijd een naam aan kunnen verbinden. Zonde!

En als dat niet mogelijk is lees dan nog even de adviezen en tips in onderstaande link. De meeste ken je waarschijnlijk al maar er zijn er vast nog wel een paar die je kunt navolgen om determinatie vanaf je foto's wat meer kans te geven

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=172945.0


Groet, Loes

Ton Leitner

bedankt voor de tip(s) Loes
groetjes  Ton

adinda

#24
Oke, maar  :micro: . Dit zou deze nutteloze discussie snel kunnen oplossen.

Ik hou het toch op een duinfranjehoed de exemplaren die ik heb gefotografeerd in juni hadden ook een "vergane ring" alleen is deze vaak moeilijk te zien door het zand op de steel.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#25
INOCYBE!  :police:

Kijk eens naar foto-1 Dieter, allemaal duinfranjehoeden.
En foto-2 heeft franjes op de hoedrand.
Foto-3 is ook een duinfranjehoed, de "vezels" verdwijnen van de hoed bij het ouder worden en via bruin wordt hij wit met een geel centrum.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Citaat van: Dieter op augustus 13, 2012, 21:48:51 PM
Oke, maar  :micro: . Dit zou deze nutteloze discussie snel kunnen oplossen.
En zullen we het daar dan maar op houden? Discussies vind ik alleen zinvol als we er met elkaar iets van kunnen leren. De conclusie is al door Dieter gesteld en ik ben het daar helemaal mee eens.
Grieta.

adinda

#27
Sorry Grieta maar we hebben het hier toch over macroscopische kenmerken die voor anderen ook een kenmerk moeten zijn, juist deze exemplaren heb ik een maand gevolgd en neem van mij aan dat ze microscopisch overeenkomen met de duinfranjehoed. Persoonlijk vind ik deze discussie helemaal niet "nutteloos".
Met vriendelijke groeten,

Joop

Dieter

Laten we besluiten: hij lijkt op een Inocybe maar het zou een Psathyrella kunnen zijn. Zo is iedereen tevreden.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

adinda

#29
Maakt mij niet uit Dieter wat je er mee doet maar wat mij wel mateloos heeft geïrriteert is het feit dat bij het aandragen van (nieuw) vergelijkend fotomateriaaal aan een schijnbaar gesloten discussie dit ineens niet zinvol wordt verklaard omdat we hier met elkaar niets van kunnen leren. Juist vanwege de eventuele duidelijkheid van materiaal betreffende de Duinfranjehoed lijkt mij dit niet echt relevant en in microscoop foto's kan ook nog worden voorzien indien gewenst. De uiteindelijke beslissing of de laatste foto nu wel of niet een vezelkop is staat hier buiten en daar ging de discussie over. Zoals jij hebt gesteld dat de  :micro: uitsluitsel geeft is in deze correct maar die gegevens zijn helaas niet voorhanden.
Met vriendelijke groeten,

Joop