onderzoekje met jullie hulp

Gestart door hiskodevries, augustus 07, 2012, 12:04:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Citaat van: ArjanH op augustus 08, 2012, 21:42:13 PM
Ook niet mondeling aan een beperkt gezelschap.

Daar zit de kern van het probleem van verstoringen.

petermeer

Citaat van: Norman op augustus 08, 2012, 21:40:43 PMLaten we in ieder geval de integriteit van het waarneming.nl team in twijfel trekken.
Het woordje niet vergeten, hoop ik?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Norman

Citaat van: petermeer op augustus 08, 2012, 21:44:35 PM
Citaat van: Norman op augustus 08, 2012, 21:40:43 PMLaten we in ieder geval de integriteit van het waarneming.nl team in twijfel trekken.
Het woordje niet vergeten, hoop ik?

Sorry  ;D

Jeroen Nagtegaal

Zover mij bekend kan elke admin alles zien binnen één of meer soortgroepen. De oudere admins, dat zijn er maar een paar, en kunnen alle soortgroepen inzien. Dat Pim beweert dat admins nooit lekken is natuurlijk niet waar. Hiervan zouden toch voorbeelden zijn. Meen dat deze zelfs op het forum staan of stonden.

Als ik het goed begreep zijn in dit geval zouden de admins meegevraagd door niet admins. De admins zouden niet de eerste bron zijn in dit geval. 
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rein Genuït

Frank dit lijkt me de enige juiste conclusie die je kan trekken  :duim:  Er zal altijd wel ergens een raam blijven openstaan of prullenbak
niet geleegd worden
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

hiskodevries

Mensen voordat deze discussie de verkeerde kant opgaat. Ik beschuldig niemand. Probeer mensen alleen bewust te maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lo.troisfontaine

Citaat van: Norman op augustus 08, 2012, 21:43:33 PM
Citaat van: ArjanH op augustus 08, 2012, 21:42:13 PM
Ook niet mondeling aan een beperkt gezelschap.

Daar zit de kern van het probleem van verstoringen.

Daar zou de kern van het verstoringsprobleem kunnen zitten.
Je moet situaties van geval tot geval bekijken. Ik ken gevallen dat juist de kennis bij een klein gezelschap is gekomen en gebleven en dat daardoor het probleem van de verstoringen is voorkomen.

groeten, Lo

Yeronimo

Heb maar gelijk een soort die ik vandaag heb gezien niet ingevoerd. Scheelt weer wat geroddel...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Citaat van: Yeronimo op augustus 08, 2012, 23:24:28 PM
Heb maar gelijk een soort die ik vandaag heb gezien niet ingevoerd. Scheelt weer wat geroddel...

Nu weet iedereen dus dat er iets geheim wordt gehouden in de grutte wielen of de natuurplas & merriedobbe (ik ga er niet vanuit dat je overvliegende dingen geheim houdt).

Gezien de tijd van het jaar, waterrietzanger?
Gijs

SlechtValk

Citaat van: rlhgenuit op augustus 08, 2012, 17:06:05 PM
Jij mag het dan grote onzin vinden maar het is gewoon zoals het is!

Precies het is zoals het is, maar zolang je geen onderzoek hebt gedaan is en blijft het een aanname... en aannames blijken veelvuldig fout te zijn (misschien niet in dit geval maar dat doet er niet toe).

Citaat van: Norman op augustus 08, 2012, 21:40:43 PM
Laten we in ieder geval NIET de integriteit van het waarneming.nl team in twijfel trekken.

Ik denk dat wij gebruikers dat zeker niet moeten doen, maar als daar reden toe is (wat er mijns inziens is wanneer een admin ineens een embargosoort gezien heeft) moet dat binnen het team vooral niet geschuuwd worden.

Citaat van: hiskodevries op augustus 08, 2012, 22:39:17 PM
Mensen voordat deze discussie de verkeerde kant opgaat. Ik beschuldig niemand. Probeer mensen alleen bewust te maken.

Ik denk dat het heel goed is dat hier eens serieus naar gekeken is. Ik hoop dat het mij niet kwalijk genomen wordt dat ik er ook de conclusie aan verbind dat maatregelen die binnen waarneming.nl genomen worden, slechts een zeer beperkt effect hebben. En ik blijf me afvragen of dat selecte "gezelschap" dat verantwoordelijk is voor een groot deel van de verstoring wel de gebruikers van deze site zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: Yeronimo op augustus 08, 2012, 23:24:28 PM
Heb maar gelijk een soort die ik vandaag heb gezien niet ingevoerd. Scheelt weer wat geroddel...

Ik voer dagelijks soorten die ik heb gezien niet in.
(En  nu maar speculeren)
Herman van der Meer

hiskodevries

Stefan, in dit geval is niets verstoord. Embargo werkt prima, Zie dat gevalletje Hop in Limburg die is buiten de sociale media en de deelfactor4 club gebleven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

René Boeting

Ik lees hier niks vreemds eigenlijk.
Iemand ziet iets bijzonders en verteld dat aan anderen..
:rolleyes:

Hoeveel mensen hier zouden ergens blij om zijn en er vervolgens over zwijgen als het graf tegen vrienden/familie of gelijkgestemden??
Én daar eerlijk over zijn?

Van alle tijden: -moet je tegen niemand vertellen en je hebt het niet van mij:....-


Ben wel nieuwsgierig geworden (ook van alle tijden) om welke soort x op welke locatie y het nu gaat of beter gezegd welke x en of ik dan y weet..
Ben benieuwd of ik alszijnde aan de buitenrand (the lonesome shooter;_) ook iets heb opgevangen.

Enfin,

Groeten,

René

BramtK

Citaat van: SlechtValk op augustus 09, 2012, 03:15:38 AM
En ik blijf me afvragen of dat selecte "gezelschap" dat verantwoordelijk is voor een groot deel van de verstoring wel de gebruikers van deze site zijn.


Ik denk van wel, misschien geen deelnemers aan het forum, misschien niet de bekende namen, maar waarneming.nl wordt heel veel gebruikt om soorten te vinden. Daar kom je snel genoeg achter als je mensen in het veld spreekt.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

#74
Citaat van: Norman op augustus 08, 2012, 21:43:33 PM
Citaat van: ArjanH op augustus 08, 2012, 21:42:13 PM
Ook niet mondeling aan een beperkt gezelschap.

Daar zit de kern van het probleem van verstoringen.
Wat een onzin. Het probleem van verstoring zit m in het feit dat sommige mensen zich niet weten te gedragen, niet in dat iemand iets verteld aan zijn/haar 'innercircle'. Indien nodig; zorg ervoor dat je het alleen verteld aan mensen die je vertrouwd en waarvan je weet dat ze zich kunnen gedragen en er is niet zoveel aan de hand, lijkt me..

Steven Wytema

Citaat van: frankw op augustus 09, 2012, 10:52:46 AM
Citaat van: Norman op augustus 08, 2012, 21:43:33 PM
Citaat van: ArjanH op augustus 08, 2012, 21:42:13 PM
Ook niet mondeling aan een beperkt gezelschap.

Daar zit de kern van het probleem van verstoringen.
Wat een onzin. Het probleem van verstoring zit m in het feit dat sommige mensen zich niet weten te gedragen, niet in dat iemand iets verteld aan zijn/haar 'innercircle'. Indien nodig; zorg ervoor dat je het alleen verteld aan mensen die je vertrouwd en waarvan je weet dat ze zich kunnen gedragen en er is niet zoveel aan de hand, lijkt me..

Het probleem van verstoring zit inderdaad bij het gedrag van individuen.
De kern van verstoring zit bij de verspreiding van de waarneming.

Als de verspreiding groter wordt (deelfactor 4), dan is de kans groter dat een individu met 'verkeerd gedrag' erbij betrokken wordt.
(daarnaast groeit de kans op verstoring door te groot aantal bezoekers, maar dat geval van verstoring is geloof ik niet de hoofdzaak van dit topic)
Steven Wytema


Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op augustus 07, 2012, 22:44:55 PM.......,
uit nieuwsgierigheid hoe deze lokatie rondzingt in vogelaarsland probeer ik te ontrafelen hoe mensen aan de lokatie komen
Wanneer en van wie hoorde jij de lokatie? Heb jij de lokatie ook met andere personen gedeeld ? zoja met wie

Dit alles zonder jouw te beschuldigen, maar puur om dat eens in kaart te brengen

--
Met vriendelijke groeten, namens Team Waarneming.nl / Stichting Natuurinfo
Hisko de Vries

Daar wordt wisselend op gereageerd. De ene persoon is daar heel open in de ander beroept zich op zwijgplicht. Als mensen positief reageren vraag ik ook hoe ze de info kregen met als resultaat: gesprek, email, afluisteren, telefoon, Facebook, twitter, historische kennis en lokale kranten sites.  Ik hoop nog wat antwoorden te krijgen.

Beste Hisko en anderen,

In Noord-Nederland (het gebied waar ik het meeste van weet) worden al jarenlang broedgevallen van verstoringsgevoelige soorten / erg zeldzame soorten 'geheim gehouden'. Dit houdt de afgelopen tien jaar (ofzo) in dat informatie hierover niet op websites als lauwersmeer.com en avifaunagroningen.nl (etc.) verschijnt. Ik beschouw mij niet als een twitcher en ga nauwelijks speciaal op pad om een bepaalde soort te zijn (tenzij bijvoorbeeld op geringe fietsafstand en/of als een vogelvriend mij opbelt om te vragen of ik met hem meega). Mijn kennis over de verborgen broedgevallen hoor ik meestal mondeling van andere vogelaars. Ik huldig voor de gevallen van de zeldzame broedvogels het standpunt (1) een goede documentatie is essentieel, evenals een goede documentatie van de broedzekerheid en (2) de gevallen moeten -t.z.t.- (kan dus best na een jaar) terechtkomen bij Sovon, zodat ze worden vermeld in het jaarrapport van Sovon over broedvogels.

Ik ben het volkomen met Hisko eens dat je erg voorzichtig moet zijn om je kennis over verborgen gevallen op internet (incl sociale media als twitter, facebook etc.) te zetten. Google kan alles vinden en je hoeft echt geen briljant genie te zijn op het gebied van de zoekfuncties van Google om binnen no time deze -zogenaamd geheime- informatie boven water te krijgen.

Ik weet ook dat in regionaal verband bepaalde kwetsbare broedvogelsoorten als IJsvogel en Havik bewust niet digitaal worden ingevoerd / gemeld. Voor wat betreft IJsvogel om fotografen en voor wat betreft Havik om de roofvogelhaters & cs het niet al te gemakkelijk te maken. Natuurlijk weet ik niet of dit helpt, want de roofvogelhaters & cs hebben natuurlijk ook hun eigen ingangen.

Hisko heeft ook gelijk dat natuurlijk erg veel -regionale- vogelaars natuurlijk best wel weet hebben van dit soort van 'verborgen' gevallen. Erg veel vogelaars houden ervan om met elkaar te praten en dan komen dergelijke zaken bijna als vanzelf naar voren. Wat doe je als je de hele dag met 50 vogelaars op een boot over de Noordzee vaart om naar zeevogels te kijken (ik noem maar een voorbeeld)? De 'olievlek' die Hisko beschrijft (de factor '4') is vermoedelijk reeel. Natuurlijk worden er best wel gevallen in -zeer kleine- kring gehouden (ook hier in Noord-Nederland).

Verschillende mensen hebben het hier over 'vertrouwen' en deze kennis alleen delen aan 'vertrouwde mensen'. Vanzelfsprekend zijn daar kanttekeningen bij te zetten. A vertelt het aan zijn goede vogelvriend B, want hij vertrouwt B. B vertelt het aan C, D en E. E vertelt het aan F (etc.). Hoe zeker is A ervan dat ook F nog steeds behoort tot de 'vertrouwelingen' (etc.)?

Goed, maar ik hoor de meeste gevallen dus mondeling. Ik mail ook wel over bepaalde 'verborgen gevallen', maar ik ben tot nu toe wel altijd hier wat huiverig & terughoudend mee. Vaak mail ik over allerlei vogelzaken met meerdere mensen tegelijk. Ik pak in dergelijke gevallen soms bewust de telefoon.

Gewoon dus even wat overwegingen zo uit de losse hand. Vogelaars om mij heen weten wel dat ik niet overmatig veel ben geïnteresseerd in zeldzame soorten, dus vermoedelijk weet ik daarom ook een heleboel niet.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

frankw

Citaat van: Steven Wytema op augustus 09, 2012, 11:37:18 AM
Citaat van: frankw op augustus 09, 2012, 10:52:46 AM
Citaat van: Norman op augustus 08, 2012, 21:43:33 PM
Citaat van: ArjanH op augustus 08, 2012, 21:42:13 PM
Ook niet mondeling aan een beperkt gezelschap.

Daar zit de kern van het probleem van verstoringen.
Wat een onzin. Het probleem van verstoring zit m in het feit dat sommige mensen zich niet weten te gedragen, niet in dat iemand iets verteld aan zijn/haar 'innercircle'. Indien nodig; zorg ervoor dat je het alleen verteld aan mensen die je vertrouwd en waarvan je weet dat ze zich kunnen gedragen en er is niet zoveel aan de hand, lijkt me..

Het probleem van verstoring zit inderdaad bij het gedrag van individuen.
De kern van verstoring zit bij de verspreiding van de waarneming.

Als de verspreiding groter wordt (deelfactor 4), dan is de kans groter dat een individu met 'verkeerd gedrag' erbij betrokken wordt.
(daarnaast groeit de kans op verstoring door te groot aantal bezoekers, maar dat geval van verstoring is geloof ik niet de hoofdzaak van dit topic)
Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Daarom moet je proberen te zorgen dat er geen 'deelfactor' volgt door onderling duidelijke afspraken te maken. Over het algemeen werkt dat best goed.

UtrechtsVogelNet

#78
Citaat van: frankw op augustus 09, 2012, 12:09:00 PM
Citaat van: Steven Wytema op augustus 09, 2012, 11:37:18 AM
Citaat van: frankw op augustus 09, 2012, 10:52:46 AM
Citaat van: Norman op augustus 08, 2012, 21:43:33 PM
Citaat van: ArjanH op augustus 08, 2012, 21:42:13 PM
Ook niet mondeling aan een beperkt gezelschap.

Daar zit de kern van het probleem van verstoringen.
Wat een onzin. Het probleem van verstoring zit m in het feit dat sommige mensen zich niet weten te gedragen, niet in dat iemand iets verteld aan zijn/haar 'innercircle'. Indien nodig; zorg ervoor dat je het alleen verteld aan mensen die je vertrouwd en waarvan je weet dat ze zich kunnen gedragen en er is niet zoveel aan de hand, lijkt me..

Het probleem van verstoring zit inderdaad bij het gedrag van individuen.
De kern van verstoring zit bij de verspreiding van de waarneming.

Als de verspreiding groter wordt (deelfactor 4), dan is de kans groter dat een individu met 'verkeerd gedrag' erbij betrokken wordt.
(daarnaast groeit de kans op verstoring door te groot aantal bezoekers, maar dat geval van verstoring is geloof ik niet de hoofdzaak van dit topic)
Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Daarom moet je proberen te zorgen dat er geen 'deelfactor' volgt door onderling duidelijke afspraken te maken. Over het algemeen werkt dat best goed.

Dit laatste is natuurlijk niet waar, want bij een deelfactor kleiner dan 4 maar groter dan 0 (die "4" moet vooral geen eigen leven gaan leiden want is uit een maar heel erg onderzoekje als hypothese geopperd, niks meer, niks minder) duurt het verspreiden alleen maar ietsje langer.

Verder zijn er nog andere mogelijkheden om achter locaties te komen als je zou willen. En nee, waterboarden hoort daar niet bij. Met de Embargo-bus stad en land afrijden waarbij iedere passagier zijn/haar geheime plek verklapt, levert een hoop leuks op.

Phil


Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 07, 2012, 21:41:02 PM
Waarbij PGO's ook wel eens de oorspronkelijke bron zijn.
Zo, dat is nogal een beschuldiging. Ik weet waar je dat op baseerd en op welke soorten en PGOs je doelt? Ik heb andere ervaringen!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op augustus 09, 2012, 08:50:43 AM
Stefan, in dit geval is niets verstoord. Embargo werkt prima, Zie dat gevalletje Hop in Limburg die is buiten de sociale media en de deelfactor4 club gebleven.
Ik dacht dat in dit geval de meeste (alle?) broedverdachte waarnemingen  pas ná het broedseizoen zijn ingevoerd op waarneming.nl?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gtroost op augustus 17, 2012, 18:35:51 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 07, 2012, 21:41:02 PM
Waarbij PGO's ook wel eens de oorspronkelijke bron zijn.
Zo, dat is nogal een beschuldiging. Ik weet waar je dat op baseerd en op welke soorten en PGOs je doelt? Ik heb andere ervaringen!
Bedoel dat er moet staan dat je het niet weet?

Zelf heb ik zo geen gevallen binnen de vogels, maar binnen de overige fauna heb ik diverse voorbeelden waarbij een PGO een bron is. Dat kunnen bestanden zijn met informatie van Embargo-soorten, maar ook informatie van medewerkers...

Ik heb zelf oveirgens nog nooit zulke info direct vanuit een PGO gehad, maar altijd als 2e of 3e persoon.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Jeroen, ik ken wel dit soort gevallen.

Klaas