.......,
uit nieuwsgierigheid hoe deze lokatie rondzingt in vogelaarsland probeer ik te ontrafelen hoe mensen aan de lokatie komen
Wanneer en van wie hoorde jij de lokatie? Heb jij de lokatie ook met andere personen gedeeld ? zoja met wie
Dit alles zonder jouw te beschuldigen, maar puur om dat eens in kaart te brengen
--
Met vriendelijke groeten, namens Team Waarneming.nl / Stichting Natuurinfo
Hisko de Vries
Daar wordt wisselend op gereageerd. De ene persoon is daar heel open in de ander beroept zich op zwijgplicht. Als mensen positief reageren vraag ik ook hoe ze de info kregen met als resultaat: gesprek, email, afluisteren, telefoon, Facebook, twitter, historische kennis en lokale kranten sites. Ik hoop nog wat antwoorden te krijgen.
Beste Hisko en anderen,
In Noord-Nederland (het gebied waar ik het meeste van weet) worden al jarenlang broedgevallen van verstoringsgevoelige soorten / erg zeldzame soorten 'geheim gehouden'. Dit houdt de afgelopen tien jaar (ofzo) in dat informatie hierover niet op websites als lauwersmeer.com en avifaunagroningen.nl (etc.) verschijnt. Ik beschouw mij niet als een twitcher en ga nauwelijks speciaal op pad om een bepaalde soort te zijn (tenzij bijvoorbeeld op geringe fietsafstand en/of als een vogelvriend mij opbelt om te vragen of ik met hem meega). Mijn kennis over de verborgen broedgevallen hoor ik meestal mondeling van andere vogelaars. Ik huldig voor de gevallen van de zeldzame broedvogels het standpunt (1) een goede documentatie is essentieel, evenals een goede documentatie van de broedzekerheid en (2) de gevallen moeten -t.z.t.- (kan dus best na een jaar) terechtkomen bij Sovon, zodat ze worden vermeld in het jaarrapport van Sovon over broedvogels.
Ik ben het volkomen met Hisko eens dat je erg voorzichtig moet zijn om je kennis over verborgen gevallen op internet (incl sociale media als twitter, facebook etc.) te zetten. Google kan alles vinden en je hoeft echt geen briljant genie te zijn op het gebied van de zoekfuncties van Google om binnen no time deze -zogenaamd geheime- informatie boven water te krijgen.
Ik weet ook dat in regionaal verband bepaalde kwetsbare broedvogelsoorten als IJsvogel en Havik bewust niet digitaal worden ingevoerd / gemeld. Voor wat betreft IJsvogel om fotografen en voor wat betreft Havik om de roofvogelhaters & cs het niet al te gemakkelijk te maken. Natuurlijk weet ik niet of dit helpt, want de roofvogelhaters & cs hebben natuurlijk ook hun eigen ingangen.
Hisko heeft ook gelijk dat natuurlijk erg veel -regionale- vogelaars natuurlijk best wel weet hebben van dit soort van 'verborgen' gevallen. Erg veel vogelaars houden ervan om met elkaar te praten en dan komen dergelijke zaken bijna als vanzelf naar voren. Wat doe je als je de hele dag met 50 vogelaars op een boot over de Noordzee vaart om naar zeevogels te kijken (ik noem maar een voorbeeld)? De 'olievlek' die Hisko beschrijft (de factor '4') is vermoedelijk reeel. Natuurlijk worden er best wel gevallen in -zeer kleine- kring gehouden (ook hier in Noord-Nederland).
Verschillende mensen hebben het hier over 'vertrouwen' en deze kennis alleen delen aan 'vertrouwde mensen'. Vanzelfsprekend zijn daar kanttekeningen bij te zetten. A vertelt het aan zijn goede vogelvriend B, want hij vertrouwt B. B vertelt het aan C, D en E. E vertelt het aan F (etc.). Hoe zeker is A ervan dat ook F nog steeds behoort tot de 'vertrouwelingen' (etc.)?
Goed, maar ik hoor de meeste gevallen dus mondeling. Ik mail ook wel over bepaalde 'verborgen gevallen', maar ik ben tot nu toe wel altijd hier wat huiverig & terughoudend mee. Vaak mail ik over allerlei vogelzaken met meerdere mensen tegelijk. Ik pak in dergelijke gevallen soms bewust de telefoon.
Gewoon dus even wat overwegingen zo uit de losse hand. Vogelaars om mij heen weten wel dat ik niet overmatig veel ben geďnteresseerd in zeldzame soorten, dus vermoedelijk weet ik daarom ook een heleboel niet.
Vriendelijke groeten,
Klaas van Dijk