Anthocoris nemorum ?

Gestart door Robert Heemskerk, februari 25, 2007, 22:56:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag wantsenforum,

Ik vroeg me af wat voor een soort wantsen dit zijn..  :mellow:

Zijn het misschien Anthocoris nemorum?

bovenste twee foto's zijn van dezelfde wants, de laatste is een andere wants op een andere plek gemaakt maar kan ook dezelfde soort zijn..  ^_^

De antenne van de wantsen hebben dezelfde vorm, pootkleuren en vorm komen ook aardig overeen..

Robert Heemskerk

foto 3 (andere plek, andere wants mogelijk dezelfde soort..)

jan cuppen

Bij de determinatie van Anthocoris-soorten spelen glad- en dofheid van bepaalde onderdelen van de vleugel een belangrijke rol. Van belang is dan een bovenaanzicht van het beest waarbij geen delen overbelicht (bv door flits) of onder belicht mogen zijn.

Het bovenste dier is zeer waarschijnlijk een A. nemorum, de tweede zou het dan ook moeten zijn omdat het hetzelfde beest betreft. Het derde dier is te veel van op zij gefotografeerd, lijkt in elk geval veel doffer en dus een andere soort. Ik weet niet welke.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Jan Cuppen

Robert Heemskerk

bedankt Jan,

Ik was zelf ontevreden over de foto's, had erg weinig licht  <_<  

En de tips zijn iets om volgende keer rekening mee te houden.., als ze dan nog even mooi gaan poseren  ;)

groet, robert

jan cuppen

Dat poseren doen ze vast nog wel een keer. En het is verstandig er eentje te .... en op te sturen.

Jan Cuppen

Jan Cuppen

Berend Aukema

De bovenste twee zijn Anthocoris limbatus en niet A. nemorum! De derde is zo inderdaad niet zeker te fotograferen.

Robert Heemskerk

Bedankt voor jullie reacties  :duim: