Kuifleeuwerik of Theklaleeuwerik uit Cataluña?

Gestart door Jos Welbedacht, augustus 05, 2012, 13:37:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Hey mensen,

Ik heb op 01-08-12 deze vogel gefotografeerd in de buurt van Balaguer, Cataluña, Noordoost-Spanje. De meeste leeuweriken die ik er zag waren Kuifleeuweriken, maar volgens vogelboeken over de regio schijnt de Theklaleeuwerik er ook voor te komen. Ik vind het erg moeilijk om de twee uit elkaar te houden, maar in dit geval neig ik naar Thekla vanwege de vrij korte, concaaf lopende snavel, de vrij opvallende koptekening en de bescheiden kuif. Zijn er mensen op dit forum die mij meer zekerheid kunnen geven?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Is er niemand die mij kan helpen of is de kwestie zo moeilijk dat niemand het weet?  :P
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HPM

De kwestie is zo moeilijk.
Misschien dat iemand nog een gokje durft te wagen aan de hand van de snavel op de linkerfoto.

Herman van der Meer

frankneijts

Het heeft er meer mee te maken dat de vogel in de rui is (kijk 's naar z'n nekkie..) waardoor bijv. de vorm/lengte van de kuif lastig is te beoordelen; de borsttekening is quasi onzichtbaar vanwege de belichting/houding v.d. vogel en eigenlijk is, van de relevante kenmerken, alleen de snavel(vorm) met enige reserve redelijk te zien. Op basis daarvan lijkt dit een Thekla maar omdat er geen ondersteuning uit de rest van het verenkleed valt te halen, vind ik dat persoonlijk wat weinig om een oordeel te vellen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

#4
Dank voor jullie reacties. Ik was al een beetje bang dat er aan de hand van deze foto's geen zekerheid was te geven. Het enige wat ik nog kan toevoegen, maar wat vast weinig aan de situatie veranderd, is dat er verscheidene Kuifleeuweriken aanwezig waren die allemaal nog sterker gesleten waren en ondanks dat nog een flinke kuif en een langere, kromme snavel hadden. Hopelijk is het de volgende keer wel raak!

Edit: onderstaande foto voegt zeker weinig toe met het oog op de borststreping?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space