Hoofdmenu

Brilduiker spec.

Gestart door maartenwielstra, februari 25, 2007, 16:02:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

CiteerBen word dan gewoon ontvoerd en naar de plek des onheils gebracht, al dan niet onder dwang

Dan is Ben, met zulke vrienden, toch wel een echte mazzelpik. Kan hij achteraf altijd ontkennen dat hij uit vrije wil naar een eend is gaan kijken. Heeft hij jullie wel eens bedankt?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

keizerjf

Jaap; de eerste keer zagen we hem bij de "losplaats" tussen Ketelhaven en de Ketelbrug. Dat kan niet missen.
Agelopen dinsdag meenden we hem te zien op ongeveer 300 meter vanaf de losplaats richting Ketelhaven.
Succes.

Rein Genuït

#62
Citeer
CiteerBen word dan gewoon ontvoerd en naar de plek des onheils gebracht, al dan niet onder dwang

Dan is Ben, met zulke vrienden, toch wel een echte mazzelpik. Kan hij achteraf altijd ontkennen dat hij uit vrije wil naar een eend is gaan kijken. Heeft hij jullie wel eens bedankt?


Hij realiseert zich dit alleen niet altijd, maar is wel blij als hij mee mag.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

JohanvantBosch

Citeer
We hebben geen ring gezien.
Is je geen ring opgevallen?
Of heb je heel bewust gezien dat ze aan beide poten geen ring droeg?

Dat is een groot verschil.... (helaas)

Ben Wielstra

Vermaak jullie dit weekend!

Jaap Denee

#65
Ben net terug van de Ketelmeerdijk. Heb gedurende 2 uur de dijk tussen Ketelhaven en de Ketelbrug systematisch afgezocht, maar heb niets gevonden. Er waren overigens meer vogelaars aan het zoeken.

Tussen de Brilduikers dichter langs de dijk zat de vogel niet, maar ik sluit niet uit dat de vogel nog aanwezig kan zijn. In een zeer grote groep eenden tussen het eiland en de IJsselmonding zaten flinke aantallen Brilduikers, die ik vanwege de grote afstand lang niet allemaal als zodanig heb kunnen 'afmaken'.

CiteerJaap; de eerste keer zagen we hem bij de "losplaats" tussen Ketelhaven en de Ketelbrug. Dat kan niet missen.
Agelopen dinsdag meenden we hem te zien op ongeveer 300 meter vanaf de losplaats richting Ketelhaven.

Met de losplaats bedoel je die vlak bij de brug, neem ik aan? Want er is er namelijk nog eentje halverwege Ketelhaven; daar waar de Elandweg haaks op de Ketelmeerdijk staat. Die tweede losplaats ligt tegenover het eiland en is vlak bij de grote groepen eenden die vanmorgen op te grote afstand zaten.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

CiteerVermaak jullie dit weekend!

Maak je geen zorgen!  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

keizerjf

De losplaats die we bedoelen is niet die vlak bij Ketelbrug, maar een kleinere halverwege Ketelhaven en de brug.

En... helaas. We hebben de poten niet gezien en weten dus niet of zij een ring droeg.

Ies Meulmeester

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_i...fb7746830e492cf

Nog meer foto's, snap niet waarom die zolang voor zichzelf worden gehouden maargoed.

Jeroen Nagtegaal

Is het niet een andere fotograaf?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

P1234

Hmmm... opvallend dat er nu ineens nog meer foto's blijken te zijn.

Maar goed, wat daar ook van zij, IJslandse Bd is een omgekeerde bewijslastsoort, dus nu de afwezigheid van verdachte ringen niet is vastgesteld en de vleugels niet kunnen worden beoordeeld, zal dit geval niet op de Nederlandse lijst komen. Het is dus zeer te hopen dat de vogel wordt teruggevonden.

Overigens; er zijn niet veel vogelaars die Buffelkopeend erg serieus nemen. Wat is het verschil tussen IJslandse BD en Buffelkopeend?

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

HJDT

Peter het valt mij ook op dat er wel erg veel aandacht is voor deze waarneming. Ik acht de kans dat een wilde IJslandse Brilduiker in Europa wordt gezien even groot/klein als een Buffelkopeend.
Overigens vind ik de foto van pluus niks toevoegen aan de foto's van keizerjf (alleen de kopvorm is duidelijk anders dan bij de eerstre foto), zo gek vind ik het dus niet dat ze achtergehouden werden. Sterker nog: nog een foto plaatsen was helemaal niet nodig geweest wat mij betreft !!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

maartenwielstra

CiteerPeter het valt mij ook op dat er wel erg veel aandacht is voor deze waarneming. Ik acht de kans dat een wilde IJslandse Brilduiker in Europa wordt gezien even groot/klein als een Buffelkopeend.
Overigens vind ik de foto van pluus niks toevoegen aan de foto's van keizerjf (alleen de kopvorm is duidelijk anders dan bij de eerstre foto), zo gek vind ik het dus niet dat ze achtergehouden werden. Sterker nog: nog een foto plaatsen was helemaal niet nodig geweest wat mij betreft !!

Groeten Michel
Ben ik het niet mee eens, op de nieuwe foto is de kop nog minder puntig, en dat is alleen maar beter voor Ijslandse.  

Edwin Russer

CiteerOverigens vind ik de foto van pluus niks toevoegen aan de foto's van keizerjf (alleen de kopvorm is duidelijk anders dan bij de eerstre foto), zo gek vind ik het dus niet dat ze achtergehouden werden. Sterker nog: nog een foto plaatsen was helemaal niet nodig geweest wat mij betreft !!

Groeten Michel

Ik vind de foto ook wel meer toevoegen in die zin dat de kop/foto veel contrastrijker en dus scherper is en dat daardoor de kopvorm veel beter opvalt. En zoals Maarten al terecht aangeeft dat de vorm minder puntig is en de vogel veel meer iets van zo'n aerodynamische wielrennershelm/kop heeft. Dus heeft het altijd zin om meer foto's te plaatsen, het voegt immers altijd weer iets toe aan de determinatie van 'lastige' zeldzame vogels.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rinie van Reenen

CiteerOverigens; er zijn niet veel vogelaars die Buffelkopeend erg serieus nemen. Wat is het verschil tussen IJslandse BD en Buffelkopeend?
Misschien is het de romantiek van de locatie: veel robuustere natuur dan zo'n Gaatkensplas; als'ie tussen de gewone Brilduikers zwemt en er gigantisch naar gezocht moet worden, dan heb je al aardig het idee dat het een 'echte' vogel is. Kan dat zijn?
Groet, Rinie van Reenen

Jos Welbedacht

#75
Vergelijk de snavel lengte eens met deze gewone Brilduiker.

Ook is de hoeveelheid geel inderdaad veel meer  ;)  .
    |
    |
    V
Vandaar ook de knipoog.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan Harteman

#76
CiteerVergelijk de snavel lengte eens met deze gewone Brilduiker.
http://www.waarneming.nl/fotonew/0/124100.jpg
Ook is de hoeveelheid geel inderdaad veel meer  ;)  .
Omdat bovenstaande foto geen vrouw is...
Je ziet duidelijk dat er beginnend wit aan de snavelbasis zit.

Edwin Russer

Citeer
CiteerOverigens; er zijn niet veel vogelaars die Buffelkopeend erg serieus nemen. Wat is het verschil tussen IJslandse BD en Buffelkopeend?
Misschien is het de romantiek van de locatie: veel robuustere natuur dan zo'n Gaatkensplas; als'ie tussen de gewone Brilduikers zwemt en er gigantisch naar gezocht moet worden, dan heb je al aardig het idee dat het een 'echte' vogel is. Kan dat zijn?
Niet zozeer de romantiek maar veel het moment van de ontdekking. De Buffelkopeend van Barendrecht ging samen met de vogel van het IJmeer, die dus wel geringd bleek te zijn en een vogel in de Oostvaardersplassen die ook geringd bleek te zijn.
Al weet ik niet of deze vogels als één worden beschouwd. En dan heb je ook nog de vogel van Den Helder die ook geringd bleek te zijn. Dit alles maakt het voor sommige vogelaars het geval van Barendrecht minder geloofwaardiger.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#78
Hallo allemaal,

Ik kreeg gisteravond via de mail nog plaatjes binnen en die zien er spannend uit. Ook zoals de fotograaf de vogel beschreef, ander gedrag en groter dan Brilduiker, doen wel zeer sterk vermoeden dat we hier met een IJslandse Brilduiker te maken hebben.

Op deze link van de fotograaf staan de plaatjes nog niet maar komen zeer waarschijnlijk ook op dutchbirding te staan, nog even geduld.

http://www.richardburgmeijer.nl/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#79
CiteerOverigens vind ik de foto van pluus niks toevoegen aan de foto's van keizerjf (alleen de kopvorm is duidelijk anders dan bij de eerstre foto)

Michel, jij weet ook dat ondermeer het bepalen van de kopvorm essentieel is voor het determineren van de soort. Hoe kun je dan in dezelfde regel stellen dat die foto niets heeft toe te voegen? Het feit dat je nu voor het eerst goed ziet dat de vogel een lekkere, lange 'mat' in zijn nek heeft, is in combinatie met het verticale voorhoofdje en die mooie ronding schuinboven en boven het oog prima om er een IJslandse- van te kunnen maken.

CiteerIk acht de kans dat een wilde IJslandse Brilduiker in Europa wordt gezien even groot/klein als een Buffelkopeend.

Tuurlijk. Maar stel dat het beest terug gevonden wordt en ringen en veerschade worden uitgesloten, blijf jij dan thuis zitten?

CiteerPeter het valt mij ook op dat er wel erg veel aandacht is voor deze waarneming.

Zie hierboven.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

maartenwielstra

CiteerHallo allemaal,

Ik kreeg gisteravond via de mail nog plaatjes binnen en die zien er spannend uit. Ook zoals de fotograaf de vogel beschreef, ander gedrag en groter dan Brilduiker, doen wel zeer sterk vermoeden dat we hier met een IJslandse Brilduiker te maken hebben.

Op deze link van de fotograaf staan de plaatjes nog niet maar komen zeer waarschijnlijk ook op dutchbirding te staan, nog even geduld.

http://www.richardburgmeijer.nl/
Heb je alvast iets meer informatie? Gaat het om de bekende vogel?  Zo ja, is hij op een andere dag gefotografeerd dan de bekende datum?

Jeroen Nagtegaal

Op BP worden dezelfde datum gebruikt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Russer

#82
CiteerHeb je alvast iets meer informatie? Gaat het om de bekende vogel? Zo ja, is hij op een andere dag gefotografeerd dan de bekende datum?

Nee, ik heb geen nadere info en ja, het gaat om dezelfde vogel en dus de bekende datum,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HJDT

#83
Citeer
CiteerOverigens vind ik de foto van pluus niks toevoegen aan de foto's van keizerjf (alleen de kopvorm is duidelijk anders dan bij de eerstre foto)

Michel, jij weet ook dat ondermeer het bepalen van de kopvorm essentieel is voor het determineren van de soort. Hoe kun je dan in dezelfde regel stellen dat die foto niets heeft toe te voegen? Het feit dat je nu voor het eerst goed ziet dat de vogel een lekkere, lange 'mat' in zijn nek heeft, is in combinatie met het verticale voorhoofdje en die mooie ronding schuinboven en boven het oog prima om er een IJslandse- van te kunnen maken.

CiteerIk acht de kans dat een wilde IJslandse Brilduiker in Europa wordt gezien even groot/klein als een Buffelkopeend.

Tuurlijk. Maar stel dat het beest terug gevonden wordt en ringen en veerschade worden uitgesloten, blijf jij dan thuis zitten?

CiteerPeter het valt mij ook op dat er wel erg veel aandacht is voor deze waarneming.

Zie hierboven.
Ha Jaap,

Ik weet niet precies hoe ik al die quotes apart moet krijgen maar ik doe het maar even zo.

Reactie op qoute 1:
Natuurlijk weet ook ik dat het bepaklen van de kopvorm (mede) essentieel is voor het determineren van de soort. Ik denk alleen dat er net zo goed van Brilduikers foto's te vinden zijn met (vrijwel?) dezelfde kopvorm. Je kan er op basis van de foto's dan ook weinig definitiefs over zeggen, elke foto is een momentopname.

Reactie op qoute 2:
Ik heb die zin expres zo geformuleerd omdat ik het niet van belang vond wat ik daar zelf van vind. Nu dan toch: ik acht bij beide soorten de kans aanwezig dat ze in wilde staat europa bereiken. Of dat in het geval van de Buffelkopeend wel of niet zo is kan niemand bewijzen zoalng de vogel er gaaf uitziet en geen ringen draagt die zijn afkomst verraden (en daarmee bedoel ik dus ook dat de vogel een ring kan dragen van de goede kant van de aardkloot).
Dan de vraag of ik thuis blijf als de IJslandse Brilduiker teruggevonden zou worden. Ik weet het niet, het zal er in ieder geval niet voor zorgen dat ik me in allerlei bochten ga wringen om er naartoe te kunnen.
Het is geen Sperweruil . . . . .

Natuurlijk hoop ook ik een klein beetje dat de vogel teruggevonden word, maar het zou me zeker niet zo vrolijk maken als de ontdekking van een meer tot de verbeelding sprekende soort !!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jaap Denee

#84
Hoi Michel,

CiteerJe kan er op basis van de foto's dan ook weinig definitiefs over zeggen, elke foto is een momentopname.

Weinig definitief, okay, maar de combinatie van kenmerken die we op met name de laatste foto zien staan, is wel zeer indicatief.

CiteerNatuurlijk hoop ook ik een klein beetje dat de vogel teruggevonden word, ...

Om diezelfde reden denk ik dat het helemaal geen kwaad kan er wat extra aandacht aan te besteden.

Citeer...maar het zou me zeker niet zo vrolijk maken als de ontdekking van een meer tot de verbeelding sprekende soort !!

Dat ben ik helemaal met je eens!

Grtz, Jaap
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#85
CiteerOp deze link van de fotograaf staan de plaatjes nog niet maar komen zeer waarschijnlijk ook op dutchbirding te staan, nog even geduld.

De andere plaatjes die ik ook had binnengekregen zijn helaas niet op de site gezet,

http://www.richardburgmeijer.nl/paginas/vo...0brilduiker.htm

Een kopie van bovenstaande foto maar wel van mindere kwaliteit,

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=89107
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2149625
oftewel, zij hangt nog gewoon ergens rond daar (wat ik ook wel verwachtte).
Steven Wytema


JohanvantBosch

Citeerhttp://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2149625
oftewel, zij hangt nog gewoon ergens rond daar (wat ik ook wel verwachtte).
wordt rustig op de db dag, als het even meezit....

Ben Wielstra

Ik heb het niet gevolgd: was dat beest niet als laatste eens afgepiept ofzo?

JohanvantBosch

CiteerIk heb het niet gevolgd: was dat beest niet als laatste eens afgepiept ofzo?
ja, maar dat ging alleen om de meest recente waarneming. De eerste wordt op het moment vrijwel als zeker beschouwd.