Hoofdmenu

Brilduiker spec.

Gestart door maartenwielstra, februari 25, 2007, 16:02:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

CiteerPrecies, en als je dit ziet wordt je ook niet echt vrolijk

Kom op, Edwin! Dit is "where they separate the men from the boys!"  :angry:  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Citeer
CiteerPrecies, en als je dit ziet wordt je ook niet echt vrolijk

Kom op, Edwin! Dit is "where they separate the men from the boys!"  :angry:  ;)
hahahahahahaha,  :P

Ik heb het altijd geweten maar ben er met de loop van de jaren er achter gekomen dat ik gewoon een odinaire, luie twitcher ben, :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#32
Citeer
CiteerMaar goed, dat maakt op zich helemaal niets uit, het kan net goed er eentje van de Amerikaanse populatie zijn.
De vogels van Noord-Ierland en Schotland beschouw je dus als vogels van de Ijslandse populatie? Dat zou ik ook waarschijnlijk vinden, gezien de niet al te grote afstand, maar die populatie is toch standvogel?

De Faroer hebben 4 gevallen (van WPbirds.com):
Citeer   
    4 records - 4 individuals until 2002:

    
    01. May 1944, Strondum, adult male     
    02. 27 January 1945 , Nólsoy, juvenile male     
    03. April 1949, Nólsoy, juvenile female     
    04. 24 November 1982 - 31 December 1982, Kirkjubøur, Streymoy, adult

Is alleen de populatie van de westkant van de VS/Canada (de pacifische variant) een dusdanige trekvogel, dat je eventueel zou kunnen verwachten dat die bij ons kan opduiken? Of is alleen de Ijslandse populatie sedentair en de vogels op Newfoundland e.o. niet?
(kaartje staat hier: http://whatbird.wildbird.com/img/4/2596/image.aspx )

Ik zou met mijn boerenverstand toch geneigd zijn te denken dat de Atlantische vogels (de Ijslandse én de Canadese) hetzelfde trekgedrag vertonen. Dus ofwel beide zijn sedentair of beide trekken. Volgens dit kaartje wordt er door de Canadese populatie wel enigszins getrokken, het gaat misschien niet om enorme afstanden, maar toch. Die overwinteringsgebieden liggen overigens wel op ongeveer dezelfde breedtegraad als Nederland, dus misschien dat een sterke westenwind/storm wat leuks heeft kunnen doen.
Ha Redmar,

Je hebt helemaal gelijk maar had gewoon geen zin om al dit uitzoekwerk op het net uit te pluizen. Per slot van rekening zit ik al in de baas zijn tijd al dit gepraat te verdoen. Bedankt voor de toelichting ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

CiteerIk heb het altijd geweten maar ben er met de loop van de jaren er achter gekomen dat ik gewoon een odinaire, luie twitcher ben

Ja? Dus jij blijft net als ik ook lekker de hele dag in je nest liggen wachten op die piep?

Vraag ik me alleen af wat je die keer op de Brouwersdam bij die Brilzeeëend deed toen ons het bevroren zeewater horizontaal om de oren vloog... (o.a.)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Sander Bot

zuidwestenwind is juist goed: dan zitten alle beesten bij elkaar en in de luwte tegen de Ketelmeerdijk aan.

Jaap Denee

CiteerDe komende dagen is de wind west tot zuidwest 4-6. Dus hele Ketelmeerdijk is hoge wal. En verder de hele dijk van Lelystad naar Enkhuizen...

Citeerzuidwestenwind is juist goed: dan zitten alle beesten bij elkaar en in de luwte tegen de Ketelmeerdijk aan.

Wat denk je dat 'hoge wal' betekent, Sander?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Sander Bot

eigenlijk geen flauw idee wat je daarmee bedoelde. De wal blijft toch even hoog, onafhankelijk van de wind? :unsure:    Maar goed, blijfbaar bedoelde je hetzelfde te zeggen.

Edwin Russer

CiteerVraag ik me alleen af wat je die keer op de Brouwersdam bij die Brilzeeëend deed toen ons het bevroren zeewater horizontaal om de oren vloog... (o.a.)

Ja, dat was bijna een soort van geestelijke dwaling al moet ik er wel bijzeggen dat bij mij net daarvoor het kaarsje wel letterlijk was uitgegaan. Dus zodoende was ik staat om kou en wind te trotseren en zelfs te porren voor een tweede Brilzee-eend die net zoals bij de eerste op een kilometer afstand zat en met 60x nog een zwart stipje met een witte vlek leek,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

teunvankessel

WHAAA!!!! ik heb gewoon 6 uur lang 250 Meter van een nieuwe soort voor nederland afgestaan !   :o  ik kan wel huilen !!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jaap Denee

CiteerDe wal blijft toch even hoog, onafhankelijk van de wind?

Leuk.

Citeereigenlijk geen flauw idee wat je daarmee bedoelde

Even voor je beeldvorming (de kleuterjuf vertelt): het is een term uit de zeilerij. Hoge wal is de wal waar de wind vanaf land het water opwaait, lage wal is de wal waar de wind vanaf het water het land weer opwaait. Met zeilen kun je je voorstellen dat het niet prettig is aan lage wal (hoge golven etc.), net zo goed als dat eendjes het daar niet prettig vinden. Hier komt ook het gezegde "Aan lager wal raken" vandaan.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

TjeerdBurger

zoals jaap het zegt klopt het helemaal, hoge wal: daar komt de windvandaan, lagerwal: daar gaat de wind naar toe.
Als je een nieuwe soort voor Nederland wilt (her)ontdekken dan is nu denk ik wel de kans...(kans die ik zelf jammer niet kan benutten)

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

keizerjf

We hebben de IJslandse Brilduiker opgestuurd naar de CDNA en kregen bericht dat de aanmelding in behandeling wordt genomen.
jan en annie keizer.

Edwin Russer

En de vogel is inmiddels ook door de waarnemers bij het CDNA ingediend,

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=88523
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

maartenwielstra

CiteerWe hebben de IJslandse Brilduiker opgestuurd naar de CDNA en kregen bericht dat de aanmelding in behandeling wordt genomen.
jan en annie keizer.
Heb je dezelfde beschrijving ingediend als die die bij de waarneming staat? Harige kop en andere zwemhouding snap ik niet helemaal. Waarom niets over dat de vogel donkerder was (zoals op birdpix gezegd werd; hoe konden jullie dat vergelijken?)? Misschien iets over snavelvorm en over oogkleur in het veld? Of kun je zoiets als snavelvorm en kopvorm door CDNA zelf laten beoordelen? Dat laatste weet ik niet, want er was natuurlijk geen direct vergelijkingsmateriaal aanwezig...

steenl

CiteerHeb je dezelfde beschrijving ingediend als die die bij de waarneming staat? Harige kop en andere zwemhouding snap ik niet helemaal. Waarom niets over dat de vogel donkerder was (zoals op birdpix gezegd werd; hoe konden jullie dat vergelijken?)? Misschien iets over snavelvorm en over oogkleur in het veld? Of kun je zoiets als snavelvorm en kopvorm door CDNA zelf laten beoordelen? Dat laatste weet ik niet, want er was natuurlijk geen direct vergelijkingsmateriaal aanwezig...

Mijn belangrijkste vraag zou zijn. Hebben jullie kunnen constateren of de vogel ongeringd is? Zo niet, dan wordt het waarschijnlijk een kansloze missie.
Misschien wordt ie dan wel als IJslandse Brilduiker geaccepteerd, maar komt zij niet op de Nederlandse lijst.

JohanvantBosch

Citeer
CiteerHeb je dezelfde beschrijving ingediend als die die bij de waarneming staat? Harige kop en andere zwemhouding snap ik niet helemaal. Waarom niets over dat de vogel donkerder was (zoals op birdpix gezegd werd; hoe konden jullie dat vergelijken?)? Misschien iets over snavelvorm en over oogkleur in het veld? Of kun je zoiets als snavelvorm en kopvorm door CDNA zelf laten beoordelen? Dat laatste weet ik niet, want er was natuurlijk geen direct vergelijkingsmateriaal aanwezig...

Mijn belangrijkste vraag zou zijn. Hebben jullie kunnen constateren of de vogel ongeringd is? Zo niet, dan wordt het waarschijnlijk een kansloze missie.
Misschien wordt ie dan wel als IJslandse Brilduiker geaccepteerd, maar komt zij niet op de Nederlandse lijst.
helemaal mee eens helaas....

Mijn belangrijkste vraag: wordt er nog gezocht? Niet door mij, da's duidelijk - anders zat ik hier niet achter de pc.  :(  

Jaap Denee

CiteerMijn belangrijkste vraag: wordt er nog gezocht?

Ik ga pas, als de drukte in de zaak het toelaat, morgenochtend en (sowieso) zaterdagochtend zoeken. Ik weet niet of er op dit moment gezocht wordt. Wel heb ik een post geplaatst op het forum van de Vogelwacht Noord-Veluwe. Een hoop leden van die VBW vogelen ook vaak langs het Ketelmeer. Wie weet levert het wat op.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

steenl

Zondag is heeeeeeeel intensief gezocht.
Zoals gezegd dacht ik ff dat ik haar had. Maar niet dus.
Hans ter Haar heeft volgens mij wel zes uur gezocht.
Na zondag heeft waarschijnlijk niemand meer echt goed gekeken.

Jaap Denee

#49
CiteerZondag is heeeeeeeel intensief gezocht.
Zoals gezegd dacht ik ff dat ik haar had. Maar niet dus.
Hans ter Haar heeft volgens mij wel zes uur gezocht.
Na zondag heeft waarschijnlijk niemand meer echt goed gekeken.

Ja, inderdaad. Het is niet echt hoopgevend, maar was die Blauwstaart ook niet zogenaamd twee dagen weg? Dus ik waag nog een kansje.... 't is bovendien om de hoek.

Weet jij ook of er op andere plekken is gezocht dan alleen langs de dijk langs het Ketelmeer (bijv. bij Flevocentrale en/of langs Houtribdijk Lelystad/Enkhuizen)?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#50
CiteerJa, inderdaad. Het is niet echt hoopgevend, maar was die Blauwstaart ook niet zogenaamd twee dagen weg? Dus ik waag nog een kansje.... 't is bovendien om de hoek.

CiteerKom op, Edwin! Dit is "where they separate the men from the boys!"  

Yes Jaap,

Your a man to my heart :D  :P
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

Citeer
CiteerZondag is heeeeeeeel intensief gezocht.
Zoals gezegd dacht ik ff dat ik haar had. Maar niet dus.
Hans ter Haar heeft volgens mij wel zes uur gezocht.
Na zondag heeft waarschijnlijk niemand meer echt goed gekeken.

Ja, inderdaad. Het is niet echt hoopgevend, maar was die Blauwstaart ook niet zogenaamd twee dagen weg? Dus ik waag nog een kansje.... 't is bovendien om de hoek.

Weet jij ook of er op andere plekken is gezocht dan alleen langs de dijk langs het Ketelmeer (bijv. bij Flevocentrale en/of langs Houtribdijk Lelystad/Enkhuizen)?
Tja... en een vogel kan altijd tijdelijk wat verder van de kant zitten of iets dergelijks en later weer dichterbij waardoor hij nu wel gevonden zou kunnen worden....

Jaap Denee

#52
CiteerYes Jaap,

Your a man to my hart
Aaah, lekker, een beetje extra sociale druk. Daar hou ik van. Dan voel ik me morgen, als ik sta af te zien in de regen, een extra bikkel. Bovendien is het geluk met de dommen, dus wie weet lukt het me!  :duim:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Citeer
CiteerYes Jaap,

Your a man to my hart
Aaah, lekker, een beetje extra sociale druk. Daar hou ik van. Dan voel ik me morgen, als ik sta af te zien in de regen, een extra bikkel. Bovendien is het geluk met de dommen, dus wie weet lukt het me!  :duim:
Jaap,

Zo is het maar net en als je 'm herontdekt en je kunt vaststelllen dat de vogel ongeringd dan ben je echt the man. Dan wordt er ongetwijfeld met subsidie van de DBA een standbeeld bij de plek voor jou opgericht :)

Moet je alleen wel oppassen voor al te opdringerige twitchers die je wellicht iets te uitbundig willen feliciteren ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

CiteerAaah, lekker, een beetje extra sociale druk. Daar hou ik van. Dan voel ik me morgen, als ik sta af te zien in de regen, een extra bikkel. Bovendien is het geluk met de dommen, dus wie weet lukt het me!  :duim:
Als jij nou eens gaat bewijzen dat het geluk écht met de dommen is....  ;)  
Steven Wytema


JohanvantBosch

Ik wil morgen (vrijdag) overigens best helpen zoeken als er iemand vanuit regio Den Haag en omstreken die kant op gaat....


Jaap Denee

CiteerMoet je alleen wel oppassen voor al te opdringerige twitchers die je wellicht iets te uitbundig willen feliciteren

Hahaha, daar kun je inderdaad beter mee oppassen.

Toen ik een paar jaar geleden die twitchbare Roodstuitzwaluw bij De Zwaan in het Drontermeer terug vond nadat hij zeker een uur niet meer was gezien, sloeg mijn enthousiaste buurman me iets te hartelijk op mijn rug. Zo'n zoomoculair in je oogkas is niet comfortabel, kan ik je vertellen. Sindsdien doe ik eerst een stapje van mijn scoop af als ik roep dat ik iets teruggevonden heb (zelf ontdekken doe ik namelijk nooit (drukke baan/knappe vriendin  ;) ).

Maar laten we eerst maar eens kijken of we die eend terug vinden. Kom je ook kijken Ben, als hij ongeringd blijkt?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rein Genuït

Ben word dan gewoon ontvoerd en naar de plek des onheils gebracht, al dan niet onder dwang :P  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

keizerjf

Even reactie op al de commentaren.
Wat betreft de opmerking over zwemhouding: dat viel ons als eerste op, dat tijdens het zwemmen zijn kop anders boven lijf leek te staan dan bij gewone brilduikers. Dat kwam natuurlijk omdat de kopvorm anders was.
En idd donkerder.
Daarom namen we een paar foto's. Toen we de foto's op de camera bekeken viel op dat de kop een beetje harig was, niet glad. En zagen we erg veel oranje/geel aan de snavel.
Daarom hebben we de foto's tjdens het rijden niet gewist. (wat we anders bij foto's die niet scherp zijn meestal wel doen)
Toen we thuis kwamen en op de computer keken vielen ons meer kenmerken op en kwamen we tot de conclusie dat het een IJslandse Brilduiker moest zijn. Omdat onze ANWB-vogelgids aangaf dat die in Nederland niet voorkomt, gingen we twijfelen en hebben we hem geplaatst op birdpix.
Voor de CDNA hebben we naast de foto's een uitgebreide beschrijving bijgevoegd.
We hebben geen ring gezien.
Ook hebben we deze week (we hebben vakantie) nog een paar keer bij het Ketelmeer gekeken.
We dachten hem nog één keer op grote afstand te hebben gezien.Maar zijn daarover niet zeker.

Jaap Denee

CiteerOok hebben we deze week (we hebben vakantie) nog een paar keer bij het Ketelmeer gekeken.
We dachten hem nog één keer op grote afstand te hebben gezien.Maar zijn daarover niet zeker.

Wanneer was die laatste keer en vanaf exact welke plek op de dijk hebben jullie de vogel gezien? En de eerste keer?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee