Kwabaal en Rivierdonderpad!

Gestart door HansJWG, februari 25, 2007, 15:51:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

HansJWG

Vandaag speciaal op zoek geweest op een aantal lokatie,s in voor mij bekend duikgebied.

Deze 2 soorten worden toch door de meeste duikers snel over het hoofd gezien, mede omdat ze zich overdag verscholen houden.

Vandaag dan toch een (onscherp) plaatje van een kwabaal.
De Rivierdonderpadjes-foto was nog slechter.

(Hoop dit jaar op een ontmoeting tijdens een nachtduikje met camera)





Groet, Hans

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Leon Olsthoorn

Een ontzettend mooie waarneming, al is de foto natuurlijk erg onduidelijk. Als het een prijsvraag was geweest zou ik zelf hebben gezegd dat het een barbeel was (al zwemmen die zeker niet op Vinkeveen).

Daarnaast ga ik er nog steeds vanuit dat de meeste duikers de kwabaal over het hoofd zien omdat er zo weinig van rondzwemmen. Het zou toch wat zijn als ze ineens veel minder zeldzaam blijken te zijn dan tot nu toe aangenomen.....
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

tekenaar

Gelukkig heb ik zowel kwabaal als barbeel regelmatig in handen (in het buitenland). Daardoor is de foto voor mij heel duidelijk. De donderpad tussen de waarnemingen kan ik veel moeilijker onderscheiden...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

poseidon

Deze vriend ook als eens tegengekomen bij Vinkeveen, maar erg sociaal is ie niet.
Hoe kom je eigenlijk op het aantal van drie (bij waarnemingen)?
Zitten er echt drie of is het een tikfoutje?
Overigens ben ik afgelopen vrijdag ook een mooi exemplaar tegengekomen in de Spiegelplas, bleef rustig liggen en liet zich goed bekijken (zie foto).

laatvlieger

#5
Beste poseidon,

mooi zeg! Zou je deze waarnemingen misschien ook op www.waarneming.nl in willen voeren? Dat zou het beeld van al dit soort vissen in Nederland aanzienlijk verbeteren. Het zou een schat aan extra informatie op kunnen leveren!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

grunsven

Zie je die alleen tijdens nachtduiken?
Rivierdonderpad ben ik wel eens in de spiegelplas tegen gekomen maar kwabaal nog niet. Wel erg goede soort.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Leon Olsthoorn

Poseidon,

Wat een ontzettend mooie foto van zo'n moeilijk te vinden vis! Ik ben inderdaad erg benieuwd op welke plekken deze vis door duikers allemaal aangetroffen worden. Door sport- en beroepsvissers wordt hij zelden gemeld en daarom had ik het idee dat de kwabaal bijna uitgestorven was in Nederland. Maar blijkbaar leidt hij toch vooral een onopgemerkt leven, en zal het er vooral ook aan liggen dat hij met net en hengel moeilijk te vangen is.

Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met kwabaal in Nederland?  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

HansJWG

#8
CiteerHoe kom je eigenlijk op het aantal van drie (bij waarnemingen)?
Zitten er echt drie of is het een tikfoutje?

3  verschillende waargenomen in een duik.  :duim:
Groet, Hans

HansJWG

Beste Poseidon, heb je ook foto,s van donderpadjes?
(Deze zitten ook in de Spiegelpolderplas en Maarsseveen)

Misschien samen een keer een duikje maken?
(Ben zelf PADI AI 350+ duikjes)
Indien intresse stuur maar een PM.

groet, Hans
Groet, Hans

poseidon

Ja, over de donderpadjes struikel je in de Spiegelplas (als je maar weet hoe en waar je moet kijken).
Van de kwabaal heb ik nu nog betere foto's en ook de waarnemening van een tweede exemplaar afgelopen vrijdag. Foto's volgen nog.

Voor het overige: ja, ik zie ze alleen 's avonds en alleen in de winter.

poseidon

zoals beloofd een foto van de kleinere kwabaal van vrijdag

poseidon

en voor de liefhebber een rivierdonderpadje. Nu ik een neiuwe flitser heb zal ik eens proberen een mooiere foto te produceren.

poseidon

CiteerPoseidon,

Wat een ontzettend mooie foto van zo'n moeilijk te vinden vis! Ik ben inderdaad erg benieuwd op welke plekken deze vis door duikers allemaal aangetroffen worden. Door sport- en beroepsvissers wordt hij zelden gemeld en daarom had ik het idee dat de kwabaal bijna uitgestorven was in Nederland. Maar blijkbaar leidt hij toch vooral een onopgemerkt leven, en zal het er vooral ook aan liggen dat hij met net en hengel moeilijk te vangen is.

Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met kwabaal in Nederland?
Leon bedankt.
Wel grappig dat je die zeldzaamheid noemt. Zoiets geldt geloof ik ook voor de (kleine) modderkruiper. Die wordt gezien als zeldzaam en bedreigd, maar op zomerduiken in Vinkeveen, maar vooral Spiegelplas breekt je werkelijk je nek erover!

laatvlieger

CiteerWel grappig dat je die zeldzaamheid noemt. Zoiets geldt geloof ik ook voor de (kleine) modderkruiper. Die wordt gezien als zeldzaam en bedreigd, maar op zomerduiken in Vinkeveen, maar vooral Spiegelplas breekt je werkelijk je nek erover!
Kleine modderkruiper is op sommige plekken in Nederland inderdaad heel erg algemeen. Maar van kwabaal wist ik dat echt niet hoor!

Beste Poseidon, zou je deze prachtige foto's misschien ook op www.waarneming.nl willen invoeren. Nu staan ze alleen op het forum en zullen ze in de loop van de tijd naar beneden en in de vergetelheid zakken. Op www.waarneming.nl komen ze in de database gekoppeld aan een locatie en kunnen ze altijd later eenvoudig opgezocht worden en kan er door dit soort geweldige waarnemingen een veel beter beeld ontstaan van de verspreiding van deze vissoorten. Daarnaast kunnen mensen die geinteresseerd zijn, ook bijvoorbeeld zoeken naar deze foto's, wat misschien weer kan leiden tot nog meer waarnemingen. Op het moment hebben we namelijk nog veel te weinig foto's van vissoorten, dus elke aanvulling zou fantastisch zijn.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

Ook van de gewone soorten! Mooi hoor die foto's van de vissen in een natuurlijke omgeving.

poseidon

Citeer[Beste Poseidon, zou je deze prachtige foto's misschien ook op www.waarneming.nl willen invoeren. Nu staan ze alleen op het forum en zullen ze in de loop van de tijd naar beneden en in de vergetelheid zakken. Op www.waarneming.nl komen ze in de database gekoppeld aan een locatie en kunnen ze altijd later eenvoudig opgezocht worden en kan er door dit soort geweldige waarnemingen een veel beter beeld ontstaan van de verspreiding van deze vissoorten. Daarnaast kunnen mensen die geinteresseerd zijn, ook bijvoorbeeld zoeken naar deze foto's, wat misschien weer kan leiden tot nog meer waarnemingen. Op het moment hebben we namelijk nog veel te weinig foto's van vissoorten, dus elke aanvulling zou fantastisch zijn.
Ik heb nu een aantal recente waarnemingen toegevoegd.
In de toekomst volgen er nog wel meer (jongen snoeken, allerhande andere vissen, kokerjuffers, slakken etc.)

HansJWG

Heerlijk!  Eindelijk echte duikende concurrentie   :duim:  
Groet, Hans

laatvlieger

CiteerIk heb nu een aantal recente waarnemingen toegevoegd.
In de toekomst volgen er nog wel meer (jongen snoeken, allerhande andere vissen, kokerjuffers, slakken etc.)
Heel erg mooi! Dat soort foto´s zouden echt een unieke uitbreiding van de gegevens in de database zijn!

Ik ben erg benieuwd naar de vervolgfoto´s! Zo diep onder water, is het ook een aparte wereld, die we normaal gesproken niet zo snel te zien krijgen, ik vind het een mooie ontwikkeling en hoop dat er meer duikers bijkomen!

Nogmaals bedankt!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

grunsven

Ik heb ook nog wel wat waarnemingen die ik in kan voeren, zijn er nog niet heel veel maar het wordt binnenkort weer warmer.

Het lijkt me wel handig om bij dit soort waarnemingen de diepte aan te geven. Dat kan gewoon bij extra info.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Leon Olsthoorn

Mooi om te zien dat we op deze manier meer waarnemingen krijgen van de wat onbekendere vissoorten. Ik wacht nog op meer meerval, zalm, zeeforel, barbeel, sneep, etc. Het zou mooi zijn als er meer visstandbeheer-commissies hun waarnemingen hier in zouden gaan vullen. Ik zal het zelf in ieder geval eens voorstellen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!