onbekende aster langs riviertje in Devon, UK

Gestart door gertjanvannoord, augustus 04, 2012, 23:51:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/70206786
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2012-07-27 United Kingdom -Dolton CP
Foto's:










bij voorbaat dank Gertjan van Noord
Gertjan van Noord

nick w

'Oxford Ragwort', Senecio squalidus?

Groet,
Nick W

gertjanvannoord

dank je voor de suggestie, maar ik geloof toch niet dat die het is. Tenminste, beschrijving en plaatje van http://www.botanicalkeys.co.uk/flora/content/species.asp?1926 lijkt niet zo goed te passen?
Gertjan van Noord

nick w

ik zie het Gertjan, het boek wat ik heb is minder duidelijk over het blad, alleen 'diep ingesneden'. Dan weet ik eht even niet meer. Misschien kan iemand anders nog een suggestie doen?

Groet,
Nick W

Erik Simons

ik heb nog eens de sleutel, althans de nederlandse, erbij gelegd en naar plaatjes gekeken, en ben het eens met Nick.
er zit wel wat variatie in de bladvorm bij deze soort, loopt van getand tot diep veerspletig
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

gertjanvannoord

ok dan! (had niet eens gezien dat de soort ook in de Heukels staat)

zoals altijd dank voor de hulp!

Gertjan van Noord

Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

nick w


Datura

Ik zie hier niet direct S. squalidus in (mis de 'hoekige bladvorm' met 'uitstekende tanding'), waarom is geen S. aquaticus?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ejslootweg

Volgens de Heukels komt hij in ieder geval in Jacobea uit en niet in Senecio.
J. : aantal binnenste omwindselblaadjes van een hoofdje gelijk aan (of 1 hoger dan) het aantal lintbloemen.
S.: aantal binnenste omwindselblaadjes van een hoofdje 1,5-2x zoveel als het aantal lintbloemen.

Op het zijaanzicht van het hoofdje is te zien dat er maar een lintbloem per binnenste omwindselblad is.

Jacobaea aquatica lijkt mij een goede optie.

groeten, Erik
groeten, Erik

nick w

is dat voorheen Senecio aquaticus? Daar heb ik ook naar zitten kijken maar die toont in mijn boek niet zo diep ingesneden, vandaar dat ik m afgestreept had. Boek zegt wel 'tros zodanig gespreid dat de hoofdjes elkaar niet raken' en dat sluit hier wel netjes aan.

Groet,
Nick W

nick w

tussen haakjes, hoe is de splitsing gedaan tussen Jacobaea en Senecio, wat valt nu waaronder? Waar vind ik dat?

Groet,
Nick W

gertjanvannoord

verrassend. Vlak daarvoor had ik een waterkruiskruid gezien (ingevoerd als http://observado.org/waarneming/view/70206639) maar dit leek me ter plekke wat anders..., maar ja geen flora mee (want zoveel geduld heeft de rest van de familie nu ook weer niet ;-)
Gertjan van Noord

nick w

die heeft dus ook van die diep ingesneden bladeren...

Groet,
Nick W

Erik Simons

hmm, zie nu dat ik ten onrechte ook zwarte toppen heb gezien op de buitenomwindselblaadjes ipv alleen op de binnenomwindselblaadjes, dat is namelijk de splitsing tussen enerzijds vernalis/squalidus en anderzijds aquatica/erucifolia/vulgaris
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Datura

#15
Citaat van: nick w op augustus 09, 2012, 21:59:45 PM
tussen haakjes, hoe is de splitsing gedaan tussen Jacobaea en Senecio, wat valt nu waaronder? Waar vind ik dat?

Groet,
Nick W

Hoi Nick,

Volgens mij is de splitsing gemaakt nav een (promotie)onderzoek van Pieter Pelser (volgens mij heb ik hem ooit ook wel eens op het forum gezien). Hier zijn webstek met onderaan de nodige publicaties:

http://pieterpelser.blogspot.ch/

Verder kun je de nodige info in de Heukels vinden .... :)

Oja, verder over het Waterkruiskruid: De bladvorm is welliswaar variabel, maar beide waarnemingen van Gertjan laten wel de (behoorlijk karakteristieke) grote eindlob van het blad zien (ookal zie je dit niet bij alle bladeren even duidelijk). Verder wat mij persoonlijk ook altijd opvalt bij Waterkruiskruid is de relatief lange lintbloemen (maken in mijn perceptie een veel groter deel uit van de totale bloembreedte dan bij J. vulgaris, erucifolius, S. squalidus e.a.

Tot slot: volgens mij is de soortsomgrenzing binnen de waterkruiskruidgroep ook nog niet onomstreden. In Zwitserland wordt bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen aquaticus en erraticus die elders ook als synoniem gezien worden. Op de BSBI-site hebben ze het alleen over aquaticus, dus hoeven we hier verder niet moeilijk over te doen :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nick w

Ha dank je wel Kim, dat helpt weer. Ik heukel doorgaans niet, werk liever met afbeeldingen en dan in de tekst de kenmerkende verschillen dan dat ik helemaal ga zitten uitsleutelen, wat van plaatjes ook best lastig kan zijn. Maar in dit soort gevallen is die Heukels misschien toch wel iets wat ik meer zou moeten bekijken dan.
Mijn boeken zijn verder allemaal van vóór de splitsing, dus ik zal er wel met potlood in gaan aangeven wat nu wat is geworden dan. En jouw opmerking over  die lob even erbij zetten  ;)

Bedankt, en groet,
Nick W