Hoofdmenu

Prikvlieg

Gestart door SlechtValk, augustus 04, 2012, 00:12:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/70208883
Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2012-08-03 Ooijpolder - uiterwaarden strang Bisonbaai
Foto's:
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

harry60

Het is een Daas maar welke ???
M.Vr.Gr. Harry de Koning

nielsyese

Eentje uit het genus Haematopota, geen idee welke. (Heb geen tabel hiervan)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

SlechtValk

Dank jullie wel tot zo ver, de waarneming staat inmiddels als Daas onbekend - Tabanidae indet. te boek. Mocht iemand dit nog kunnen/willen specificeren zou ik dat erg leuk vinden (maar ik kan me voorstellen dat dit te moeilijk is).

SlechtValk

Toch nog maar een poging om dit raadsel op te lossen.

Iemand die hier wel de tabel van heeft, of op een andere manier deze daas nog verder op naam kan brengen?

thijsdegraaf

Ze zijn ook met tabel niet zo makkelijk geloof ik. Er zitten meer naamloze dazen op het forum. Zie  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=198907.msg1252116#msg1252116 of http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=203940.msg1270555#msg1270555   
Je kunt hem in ieder geval beter als Regendaas onbekend - Haematopota spec. opslaan.

paulhoekstra

Ik heb de dazentabel van Zeegers wel, maar helaas nu niet bij me. De regendazen zijn wel op naam te brengen met een goede zijfoto van het grootste (eerste) antennelid, waar ook de bestuiving op te zien is en een goede foto van de frons (bovenkant kop).

Ik denk dat deze daas dus niet op naam te brengen is met deze foto. De daas uit het eerste topic die Thijs aanhaalt misschien wel. Als die een schopje omhoogkrijgt in de wintermaanden (december/januari), dan zal ik er waarschijnlijk nog wel eens naar kijken en mijn eigen exemplaren ermee vergelijken (maar ik beloof niks 8) ).
groeten,
Paul

Ton van Haaren

Ik heb uiteraard een PDF van het boek van Zeegers & van Haaren, ben immers medeauteur......alleen van het deel van de larven
stuur ik je op via reguliere mail, maar je zult zelf even moeten determineren. Het is in ieder geval een Haematopota
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

thijsdegraaf

Ik moet eigenlijk het boek kopen. Tot dit jaar heb ik nooit een daas in de tuin gehad, dus was het niet zo noodzakelijk.

nielsyese

Ton, kan ik het in pdf van je kopen? Laat het even wetenin een pm als je wilt.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

paulhoekstra

Citaat van: Ton van Haaren op september 26, 2012, 09:13:14 AM
Ik heb uiteraard een PDF van het boek van Zeegers & van Haaren, ben immers medeauteur......alleen van het deel van de larven
stuur ik je op via reguliere mail, maar je zult zelf even moeten determineren. Het is in ieder geval een Haematopota

Is het niet mogelijk om met de KNNV-uitgeverij af te spreken dat dit soort uitverkochte boeken gratis beschikbaar op internet komen? Of komt er een heruitdruk de komende jaren?
groeten,
Paul

Ton van Haaren

Paul
ik ben je voor...heb het al aan de KNNV gevraagd of ik het misschien op de diptera.info site mag plaatsen, maar nog geen antwoord gehad.
Ik hou jullie op de hoogte.
.....er komt geen herdruk
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

SlechtValk

Hartelijk dank allemaal voor het meedenken, ik zie dat inmiddels wel drie (forum)admins zich met de zaak bemoeid hebben (al is het deels met een afsplitsing over gebruik van literatuur).

Ik heb inmiddels een pdfje ontvangen met een weergave van deze literatuur (hartelijk dank daarvoor). Maar met mijn 0,0 ervaring met deze groep dieren, loop ik bij de eerste zin (bij regendazen - Haematopota) al vast. "Eerste antennelid minstens vier maal zo lang als breed, zonder glanzende delen, geheel grijs bestoven (fig. 28, 29)" waarbij een figuur staat waarbij ik me afvraag naar welk onderdeel ik nou zit te kijken.

M.a.w. dit gaat mij ietsje te ver (de kwaliteit van de foto nog buiten beschouwing gelaten). Ik zal daarom deze waarneming op "Regendaas onbekend - Haematopota spec." laten staan. Mocht iemand de behoefte hebben om er toch nog dieper in te duiken, be my guest, maar voor mij gaat het te ver.