Is dit een wants ?

Gestart door Floppy, augustus 01, 2005, 20:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Zaterdag zag ik het volgende insect. Ik denk dat het een wants is, wellicht een Nabicula limbata. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Heeft iemand een suggestie wat het is?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Beste Floris,

Ik denk wel dat je met Nabicula limbata in de goede familie (Nabidae) zit, maar deze soort heeft altijd streepjes op de rug. Ik denk sterk aan Himacerus apterus, hoewel die op de meeste afbeeldingen breder lijkt. Qua tekening komt hij er het meest mee overeen, maar zeker weten doe ik het niet.

Han.

Floppy

Beste Han,

Dankjewel.
Ik heb over de Himacerus apterus ook geaarzeld. De afwezigheid van de door jou vermelde streepjes bij de Limbata heb ik als kenmerk eerlijk gezegd over het hoofd gezien; ik moet toch nog aandachtiger kijken. -_-
Inderdaad lijkt daarentegen de Himacerus apterus weer een wat bredere bouw te hebben, wat langere en meer overlappende voorvleugels en duidelijk behaarde poten. helemaal duidelijk is het dus ook niet.
De foto is helaas van slechte kwaliteit, dus het blijft een beetje gissen.
Ik heb er nog 1, die met flitslicht is gemaakt, hoewel de kwaliteit nauwelijks beter is. Misschien zie je daar nog iets in dat mij ontgaat. ^_^
Zo niet, hoe zal ik 'm dan plaatsen?
Himacerus apterus met vraagteken?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Ik zou hem inderdaad plaatsen als Himacerus apterus met een vraagteken. Ik vraag me trouwens af of in dit geval het smallere voorkomen misschien aan de hoek van fotograferen ligt of dat het beestje nog niet helemaal volwassen is.
Met dat vraagteken zitten we in ieder geval veilig :) .

Han