pissebed

Gestart door rob_voesten, februari 24, 2007, 20:52:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

hoi hier een paar foto's

laat maar weten als je weet welke het is.

groetjes Rob  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

hier nog een foto
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Arp

#2
Ik zeg Ruwe pissebed (Porcellio scaber) ofwel "Gewone pissebed" hier op waarneming.nl geloof ik. Van die gele variant durf ik het niet helemaal zo duidelijk te zeggen, want ik ben zelf nog aan het uitzoeken of dergelijke geel- en ook rood-gevlekte dieren "gewone" Porcellio scabers zijn of misschien niet toch wat anders, maar heb alle literatuur nog niet binnen. Welbeschouwd geldt dat eigenlijk ook voor die grijze - zolang je (ik dus) niet precies weet wat alle mogelijke soorten zijn die ermee verwisseld kunnen worden en hoe je die uit elkaar houdt en ze liefst ook een keer gezien hebt moet je natuurlijk een slag om de arm houden - maar voor een echte authentieke leek zijn het wel gewoon P. scaber dus  :huh:

Edit: Nog even zo'n geel ding van mij toegevoegd - voor het geval er iemand langskomt die echt wat weet  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

rob_voesten

CiteerIk zeg Ruwe pissebed (Porcellio scaber) ofwel "Gewone pissebed" hier op waarneming.nl geloof ik. Van die gele variant durf ik het niet helemaal zo duidelijk te zeggen, want ik ben zelf nog aan het uitzoeken of dergelijke geel- en ook rood-gevlekte dieren "gewone" Porcellio scabers zijn of misschien niet toch wat anders, maar heb alle literatuur nog niet binnen. Welbeschouwd geldt dat eigenlijk ook voor die grijze - zolang je (ik dus) niet precies weet wat alle mogelijke soorten zijn die ermee verwisseld kunnen worden en hoe je die uit elkaar houdt en ze liefst ook een keer gezien hebt moet je natuurlijk een slag om de arm houden - maar voor een echte authentieke leek zijn het wel gewoon P. scaber dus  :huh:
bedankt dan voer ik ze in.

groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

A_kroon56

Het betreft de ruwe pissebed (Porcellio scaber). Het linker dier, en de aan het bericht toegevoegde foto's zijn vrouwtjes. Bij Porcellio scaber komen met regelmaat gevlekte dieren voor. Dit zijn altijd vrouwtjes omdat de eigenschap 'gevlektheid' op het sexchromosoom ligt. Opvallend is dat de vlekjes onregelmatig zijngerangschikt waardoor je dit dier kunt onderschieden van Trachelipus rathkii, die een regelmatig vlekkenpatroon heeft.

Matty Berg
coordinator bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna