boomkikker

Gestart door r.willemsteijn, februari 24, 2007, 20:32:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

r.willemsteijn

ik kwam een boomkikker tegen op Schouwen Duiveland (Zeeland) 22-02.
volgens mij vrij zeldzaam, of valt dit wel mee?
ik heb er foto`s van, maar ik krijg ze niet via de bijlage meegestuurd.

Jeroen Nagtegaal

Nu een boomkikker is vroeg, ik wil ze graag zien, maar zou je een waarneming kunnen invoeren? een mail suren kan ok naar JHC.nagtegaal @ Hetnet.nl, dan kan ik ze ier ook neerzetten, als het er echt 1 een is gaat het hier om een ontsnapt beest,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

#2
Meer over boomkikkers op schouwen op dit forum:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...indpost&p=37898

tekenaar

Citeerik kwam een boomkikker tegen op Schouwen Duiveland (Zeeland) 22-02.
volgens mij vrij zeldzaam, of valt dit wel mee?
ik heb er foto`s van, maar ik krijg ze niet via de bijlage meegestuurd.
foto's kan je het beste ergens op internet plaatsen (bijvoorbeeld op de "hoofdstite" van waarneming.nl). Vervolgens kan je een link in je bericht plaatsen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Ondertussen staat de waarneming ingevoerd, ook heb ik een paar foto's toe gemaild gekregen, maar klopt het dat dit beest ook iets afwijkd aan het uiterlijk?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

coendeurloo

Zelf heb ik een tijd geleden ook gekeken op de plaats waar boomkikkers zouden moeten zijn op schouwen (ik woon in de buurt), maar als ik me niet vergis is die vijverlocatie een paar jaar geleden nog aangepast, en is de natuur daar nog erg "nieuwbouw wijk" achtig. Wel zag ik wat karige braamstruiken een eindje van de vijvers vandaan. Het was begin winter toen ik er er keek, dus weinig vegetatie, maar ondanks dat leek het me naar mijn bescheiden mening veel te leeg voor een succesvol boomkikker biotoop.

Jeroen Nagtegaal

Ik denk peroonlijk dat de beesten hier vlak na het "ontsnappen" zich hebben voortgepland of er een zwanger vrouwtje is "ontsnapt" en dat er nu dus geen voortplanting plaats vind, en dat de [populatie dus over en paar jaar verdwenen is,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

coendeurloo

Ik heb gelezen dat dit gedaan was speciaal voor het behoud van de boomkikker, dus was er al een redelijk stabiele populatie. Ik denk niet dat het hier gaat om een enkele zwangere exoot. Doe maar eens een zoek op google naar boomkikker en zeeland of schouwen duiveland, misschien vind je de PDF dan over het behoud van de populatie in zeeland.

Jeroen Nagtegaal

Even snel wat gegoogeld maar ik zag niks, over bescherming van de ontsnapte beestn van schouwen, http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-1078.html dit kaartje kwam ik wel tegen maar zitten ze zo veel in zeeland?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

Zeeuws Vlaanderen en Schouwen idd. Maar rood=verdwenen. Dus het valt allemaal wel tegen..

Jeroen Nagtegaal

Vooral in zeeuws-vlaanderen is de gele vlek groot, dus daar zouden ze nog zitten, wants als men deze wil gaan beschermen betreft het dus nederlandse beesten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

#11
'Als men deze wil beschermen...'

http://www.boomkikker.info/nl/Project

http://www.duumpje.nl/boomkfns.htm

Van Schouwen weet ik dat ze uitgezet zijn. Als ik het me goed herinner kon iemand het niet over zijn hart verkrijgen de kikkervisjes dood te maken en heeft ze los gelaten in een duinplasje. Wat ik er van gehoord heb doen ze het daar erg goed en ik denk niet dat ze dan snel verdwenen zullen zijn.

Toen ik voor het eerst hoorde dat er boomkikkers in Nederland voorkwamen was dat Zeeuws Vlaanderen. Ik neem aan dat dat idd  inheemse (Zeeuws) Vlaamse beesten zijn.

Ik heb nog ff op de verjaardagskalender gekeken van boomkikker.info (van papier) maar ook die geeft geen extra informatie.

coendeurloo

Is hier al meer informatie over bekend?

grunsven

In het westen van Zeeuws Vlaanderen zitten populaties inderdaad dit valt ook ruim binnen het oude verspreidingsgebied.
Die beesten op Schouwen geloof ik niks van. Moet haast wel een introductie zijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

Op Schouwen is een introductie van uit Kroatie afkomstige boomkikkers, die in een biologische tuinderij zijn uitgezet. De tuinderij is opgeheven (eigenaar ge-emigreerd), de boomkikkers zijn er nog steeds. Een geval van faunavervalsing met een inheemse diersoort dat de aandacht aflijdt van werkelijk beschermenswaardige inheemse boomkikkerpopulaties.

Bij alle amfibieen verschillen populaties uit verschillende regio's genetisch. Omdat de dieren van nature weinig mobiel zijn, kunnen lokale populaties zich aan de plaatselijke omstandigheden aanpassen. Dat gaat niet over "gemiddelde omstandigheden" maar over de meest extreme omstandigheden die van nature op een bepaalde plaats voorkomen. Zulke extreme omstandigheden (b.v. een serie van heel koude jaren) kunnen plaatselijke populaties overleven, terwijl dat voor ingevoerde populaties niet duidelijk is. M.a.w. zelfs wanneer ingevoerde populatries zich jarenlang handhaven wil dat nog niet zeggen dat ze genetisch evengoed aan de plaatselijke omstandigheden zijn aangepast als inheemse populaties. Zulke genetische verschillen zijn al vastgesteld op tussen populaties op een afstand van minder dan 100 km...

Behoud van genetische variatie (en dus van lokale populaties) is onderdeel van het behoud van de totale biodiversiteit. De boomkikkerpopulatie rond Zagreb is niet bedreigd, in tegenstelling tot de in Nederland inheemse populaties. Ergo: de ingevoerde boomkikkers "verdienen" geen speciale bescherming. Als ze het goed doen geeft dat wel het (mischien foutieve) idee dat "de boomkikkers het goed doen in Nederland"...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jessesven

Wie weet waar de boomkikkers uit Meyendel vandaan komen?

gardensafari

CiteerOp Schouwen is een introductie van uit Kroatie afkomstige boomkikkers, die in een biologische tuinderij zijn uitgezet. De tuinderij is opgeheven (eigenaar ge-emigreerd), de boomkikkers zijn er nog steeds. Een geval van faunavervalsing met een inheemse diersoort dat de aandacht aflijdt van werkelijk beschermenswaardige inheemse boomkikkerpopulaties.

Bij alle amfibieen verschillen populaties uit verschillende regio's genetisch. Omdat de dieren van nature weinig mobiel zijn, kunnen lokale populaties zich aan de plaatselijke omstandigheden aanpassen. Dat gaat niet over "gemiddelde omstandigheden" maar over de meest extreme omstandigheden die van nature op een bepaalde plaats voorkomen. Zulke extreme omstandigheden (b.v. een serie van heel koude jaren) kunnen plaatselijke populaties overleven, terwijl dat voor ingevoerde populaties niet duidelijk is. M.a.w. zelfs wanneer ingevoerde populatries zich jarenlang handhaven wil dat nog niet zeggen dat ze genetisch evengoed aan de plaatselijke omstandigheden zijn aangepast als inheemse populaties. Zulke genetische verschillen zijn al vastgesteld op tussen populaties op een afstand van minder dan 100 km...

Behoud van genetische variatie (en dus van lokale populaties) is onderdeel van het behoud van de totale biodiversiteit. De boomkikkerpopulatie rond Zagreb is niet bedreigd, in tegenstelling tot de in Nederland inheemse populaties. Ergo: de ingevoerde boomkikkers "verdienen" geen speciale bescherming. Als ze het goed doen geeft dat wel het (mischien foutieve) idee dat "de boomkikkers het goed doen in Nederland"...
Ik ben het regelmatig met Paul eens, maar dit lijkt mij niet geheel juist. Met name de zin:
"een geval van faunavervalsing met een inheemse diersoort dat de aandacht aflijdt van werkelijk beschermenswaardige inheemse boomkikkerpopulaties".

is niet erg realistisch. Ik roep dan ook een driewerf: foei!
Nog afgezien van het feit dat aflijden gelijk staat aan "afzien" en hier vermoedelijk "afleidt" wordt bedoeld.....  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

coendeurloo

Op Schouwen-Duiveland, gaat het hier om het gebied bij de plompe toren in de buurt? Daar is of was de enige biologische tuinderij die ik ken, weet echter niet of deze opgeheven is.