Barstende leemhoed (Agrocybe dura) verrassende microscopische kenmerken.

Gestart door adinda, augustus 01, 2012, 22:56:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

I.p.v. de originele titel (parasolzwam) is deze aangepast naar Barstende Leemhoed
Hoed 23.3x17 mm, vaalwit, vlees wit met rafelige hoedrand
Steel 37x4 mm met vervagende ring, hol, kleur als hoed, vlees wit, steel ligt niet in het centrum van de hoed.
Lamellen: lichtgrijs verkleurend naar donkergrijs, niet aangehecht
Sporen bruingrijs, dubbelwandig 10.07-13.67x7.35-8.67 um duidelijke kiempore 1.41-2.01 um, apiculus niet in het centrum van de top.
Basidia: hoofdzakelijk 2-sporig ook 4-sporige basidia waargenomen, sterigmen zijn bijzonder breed 3.5 um en lang 8 um en kunnen grillige vormen hebben. 31.63-9.74 um. De basidia kunnen vreemde vormen aannemen.
Cystiden: bolvormig en spits toelopend bij jonge exemplaren, de grotere exemplaren hebben een afmeting van 28-59-39.84x14.76-14.82 um met een verlenging tot 51.62 um.
Dunwandige cellen hebben een afmeting van 15.59-20.20x9.18-11.83
Dikwandige cellen overvloedig aanwezig met verlinging tot 45.14 um, afmetingen 14.49-18.43x9.79-11.36 um
Lamelvlakken, hoedhuid en steel bestaan uit cilindervormige langwerpige hyfen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Kijk eens naar de kleur van de sporen...
Groeten,
Martin

adinda

#2
De kleur vertekent een beetje Martin door het instellen van de camera, in werkelijkheid is het niet roodbruin..
De laatste foto komt meer met de werkelijkheid overeen.
Maar wat heeft de kleur van de sporen te maken met de determinatie?
Wat opvallend was voor mij waren de cystiden met een vergroeing en de basidia met ongewone sterigmen
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Ik bedoel de kleur van jouw sporen en die van Parasolzwammen.
Groeten,
Martin

grietaf

Joop, het is altijd leuk om jouw bevindingen te lezen. Dingen waar een ander aan voorbij loopt leg jij vast onder de microscoop. Om de naam van een paddenstoel te weten te komen moet je echter verder gaan en een sleutel gebruiken! (Soms wel meer dan één...)
Grieta.

adinda

Dat begrijp ik wel Grieta maar dan moet ik wel een richting weten om te gaan spitten in de sleutels, de basidia vond ik een bijzonder kenmerk maar op deze manier kom ik geen stap verder.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Dieter

Martin bedoelt dat het geen Parasol kan zijn, die zijn witsporig.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

grietaf

Citaat van: adinda op augustus 01, 2012, 23:04:14 PM
Maar wat heeft de kleur van de sporen te maken met de determinatie?
Dat bedoelen we nou met z'n allen. Als je wilt weten welke sleutel je moet gebruiken moet je in de eerste plaats weten met welk geslacht je te maken hebt. Daarvoor helpt de kleur van de sporen, liefst zichtbaar gemaakt met een sporee. In jouw geval zijn ze bruin, dus dan ga je eerst in een algemene tabel kijken welke geslachten dan in aanmerking komen. Er zijn weer verschillende kleuren bruin, dus daar moet je uit kiezen, waarbij dan andere macroscopische kenmerken een hulpmiddel kunnen zijn.
Probeer het eens!
Grieta.

adinda

#8
Zijn er publicaties die deze tabel aangeven Grieta en/of de vorm van de sporen koppelen aan de soort paddestoel dat zou het voor mij een stuk makkelijker maken.
Ben absoluut nog niet goed in staat om zoals Martin een geslacht of soort te kunnen bepalen van een foto tenminste niet de soorten die niet algemeen zijn.
Ik kan microscopisch wel veel ontdekken maar daar kom ik duidelijk niet verder mee en de sporee vergeet ik te vaak om die te produceren.
Ja Dieter ik begrijp achteraf dat Martin dat bedoelde maar het kwam er in het begin niet uitrollen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

loest

 
Joop,

Basisboek Paddenstoelen van Nico Dam, Thom Kuyper en Marjo Dam.
Heb je dat al? Ik denk dat de meesten van ons dit boek wel in de kast hebben staan.
Een sleutel naar de geslachten én een sleutel naar 500 van de meest algemene soorten van de Nederlandse Plaatjeszwammen en boleten.

Zie: http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/paddenstoelen%20en%20schimmels/0/2098
Groet, Loes

xenion

Funga Nordica heeft ook een sleutel tot de geslachten, is een combinatie van macro- en microscopische kenmerken.
Groeten,
Martin

adinda

Beiden bedankt voor de informatie ik ben er intussen uit.
Het is de Barstende Leemhoed de rafelige hoedrand was me even ontgaan.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Kijk toch ook nog maar eens bij de Champignons, Joop.
Grieta.

adinda

#13
Ik heb de hele Fungi Europaei deel 1 doorgenomen maar geen champignon kunnen ontdekken met donkergrijze lamellen en dat zijn ze nog steeds.
Ik blijf bij een Agrocybe maar twijfel nu voor de Dura omdat die 4-sporige basidia hebben.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Heb je ook een echte sporee gemaakt? Pas dan zie je de goede kleur van de sporen.
Zelf doe ik dat altijd op een stukje hard plastic waarna ik er een gekleurd papier onder houd (in dit geval zou ik een wit papier gebruiken.
Grieta.

adinda

Ben bang dat er bij het maken van de sporee (als dit nog mogelijk is) niets van het exemplaar overblijft. Hij ligt nu nog steeds in de koeling en ondanks dat hij al een week oud is nog altijd in goede staat.
Zal hem microscopisch nog eens goed onder de loep nemen, zoals de hoed en de steel en daarna probeer ik het wel om alsnog een sporee te verkrijgen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Het is misschien ook nog een idee om een preparaatje van de lamelrand in water te maken in plaats van in Congorood.
Grieta.

adinda

#17
Hallo Grieta hier de beloofde  :micro: foto's.
Er waren geen basidia meer te vinden met de vorm zoals eerder getoond.
De lamellen zaten vol met cellen (foto-2) en cystiden en sommige cellen die niet doorzichtig waren hadden een soort van wormvormig aanhangsel dat een aardige lengte kon aannemen.
Ik zou ook absoluut niet weten of ik de volgende foto's als basidia mag aanduiden maar bij foto-4 heeft het er aardig wat van weg v.w.b de sterigmen dan.
Heb geen idee wat ik hiervan zou moeten maken en nog nooit gezien onder de  :micro:
Als ik morgen tijd heb zet ik nog wel een paar foto's op het forum.
Wat ik ook heb waargenomen is dat een nieuw "spoor" wordt geproduceerd als inhoud van het oude en bij openbreken (door druk van het dekplaatje) naar buiten komt waarbij één uiteinde is vervormd. Ook sporen gefotografeerd waarbij de inhoud via de kiempore naar buiten komt.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Het is een bijzonder ding en dat is het! (vrij naar Dik Trom)
Grieta.

adinda

#19
Ik heb net Machiel Noorderloos om raad gevraagd en hij komt toch ook uit op Agrocybe Dura. Door het bewaren van exemplaren met name in de koeling komt het veelvuldig voor dat cellen, cystiden en basidia gaan vervormen zodat je er niet meer uitkomt. Normaliter heeft Dura 4-sporige basidia en sporadisch 2-sporig maar het kan ook zoals in dit geval precies andersom zijn. Hier nog wat foto's van deze bijzonder waarnemingen. Indien de sporen door druk van het dekglaasje openbarsten komt er een kern uit deze kernen zijn aan één van de topzijden vervormd (laatste foto), ook is er een opname van het lozen van de inhoud via de kiempore (komt nog)
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje