Kenmerkengids

Gestart door Niko Buiten, februari 23, 2007, 17:41:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Volgens mij kan een goede Kenmerkengids een extra hulp zijn bij het op naam brengen van mossen en korstmossen. Door de tekst die nu in de topics staat en steeds verloren gaat te bewerken heb je al een basis voor de soortbeschrijvingen. De basis is uit te breiden met informatie van internet en uit literatuur. In een Kenmerkengids staan van elk mos of korstmos de belangrijkste kenmerken op een rijtje, is er een tekstdeel met extra informatie en staan karakteristieke foto's van het betreffende mos.

De afgelopen maanden heb ik ervaring opgedaan met het schrijven van soortbeschrijvingen voor de Kenmerkengids Paddenstoelen. Ik verenigde het nuttige met het aangename en leerde er veel van. Kijk eens naar het resultaat van de Gewimperde aardster. Dit heb ik ook voor ogen bij mossen en korstmossen.

Omdat de Kenmerkengids Mossen en Korstmossen nog helemaal blanco is moet er bij het begin worden begonnen. Allereerst moet er op een rijtje worden gezet welke kenmerken er in de soortbeschrijvingen moeten worden behandeld. Als je daar voorstellen voor hebt zou ik ze graag hieronder in dit topic lezen. Wie het leuk vind om als auteur van soortbeschrijvingen mee te doen kan zich hier ook melden.

Wie wil er meedoen? Welke kenmerken zouden in de soortbeschrijvingen behandeld moeten worden? Op deze vragen lees ik graag je antwoord.
Groet,

Niko Buiten.


characea

#1
Mossen:
(en zet het maar gelijk in de goede volgorde neer...!)

substraat
standplaats
biotoop
areaal
algemeenheid/voorkomen ???
stengel
blad
bladrand
bladtop
bladvorm

sporangium/zaaddoos
peristoom
hoogte/groeivorm (struik, plat)

(Ik heb niet naar paddestoelen gekeken..maar anders moeten we daar ook maar zoveel mogelijk termen van overnemen)


en bij planten/bomen:

Citeer
In elk geval staan de kenmerken nu een stuk beter.
Er is onder andere (conform Heukels) keuze uit
- bladtop
- bladvoet
- bladrand
- samengesteldheid
- bladvorm (spiervormig, pijlvormig, spatelvormig, liervormig, eirond, lancentvormig)
- steel
- bloemkleur
- beharing
- bloeiwijze (aar, samengesteld scherm, kolf, pluim)
- bloeitijd
- hoogte
- bloeitijd
- levensvorm
- standplaats

Nu moeten we maar eens op zoek naar mensen die teksten willen schrijven of kenmerken in willen voeren, net zoals nu bij paddenstoelen gebeur

Niko Buiten

#2
De afgelopen weken heb ik veel nagedacht en determinatieliteratuur bestudeert over welke kenmerken in de soortbeschrijvingen van mossen en korstmossen behandeld zouden kunnen worden. Ik kom tot het onderstaande rijtje (waarin het kenmerk welk als eerste in een beschrijving behandeld zou moeten worden voorop staat). Graag ontvang ik er in dit topic reacties op.

Groeivorm
Blad
Stengel
Takken
Sporenkapsel
Vegetatieve voortplanting
Apothecium
Pycnidiën
Soralen
Sorediën
Isidiën
Rizoïden
Kleurreactie
Chemische reacties
Microscopische kenmerken
Substraat
Habitat
Areaal
Algemeenheid
Te verwarren met

Edit --> Rizoïden toegevoegd.
Groet,

Niko Buiten.


Ron Poot

Hallo Nico,

Het kenmerk Microskopische kenmerken is wel erg breed. Misschien moet dat nog nader onderverdeeld worden in de belangrijkste items
- oppervlak bladcel (papillen, mamillen)
- vorm bladcel
- sporen
- olielichamen
- bladrand
- nerf
- kenmerken kapsel (peristoom, huidmondjes)
- onderbladen bij levermossen
- ...

Groet, Ron
Groet, Ron

JohnvR

Ik hou er persoonlijk erg van als je informatie op internet kunt vinden, maar het is natuurlijk erg veel werk en krijg je loon naar werk (waardering, credits)? Bij de vlinderstichting hebben ze twee vliegen in een klap geslagen door de tekst uit de nieuwe veldgids ook op internet te gebruiken (vlindernet) bij de soortbeschrijvingen. Dat is altijd mooi als zoiets kan. Ik hou ook erg van synergie.

Niko Buiten

#5
Dag Ron en John,

Dank voor jullie reacties.

De microscopische kenmerken kun je natuurlijk verder proberen te splitsen in kenmerken, maar ik denk dat dat nu niet mogelijk is. Het lijkt mij - gezien de huidige mogelijkheden - beter dat in de beschrijving van de microscopische kenmerken zelf te doen.

Bij het maken van de soortbeschrijvingen zullen natuurlijk veel gegevens uit de determinatiewerken op het gebied van mossen en korstmossen worden gehaald. Misschien is het in dit verband handig bij elke soortbeschrijving een link naar de online verspreidingsatlas mossen (op uurhokniveau (5 x 5 km)), waaraan ook gebruikers van Waarneming.nl meewerken, te plaatsen. Wanneer er in samenwerking met Waarneming.nl meer online verspreidingsatlassen (op kilometerhokniveau (1 x 1 km), zoals die over de mossen in de Amsterdamse Waterleidingduinen, worden gemaakt is het prettig dat je gemakkelijk toegang hebt tot de soortbeschrijving in de Kenmerkengids.

Ik wacht nog even de reacties af voordat ik begin met de aanmaak van de kenmerken en de eerste soortbeschrijvingen.
Groet,

Niko Buiten.