goudgele hertenzwam?

Gestart door ratje, juli 25, 2012, 15:41:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Achter de schors van een door paddenstoelen gewilde beuk vond ik deze Hertenzwammen. Ik heb niets meegenomen, was te mooi. De steel is zichtbaar en ik denk dat ik ervan uit mag gaan dat dit de goudgele hertenzwam is?

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op juli 25, 2012, 16:26:26 PM
heeeeel mooi hoor  ;)
dat kan ik helemaal beamen, daarom heb ik ze ook netjes laten staan. ;)

kvb

Hannie

En toch is er helaas weer een dubbelganger. Toch 1 lamel weghalen.

http://waarneming.nl/soort/photos/15159


Kik

ratje

Citaat van: kvb op juli 25, 2012, 19:03:47 PM
Hannie

En toch is er helaas weer een dubbelganger. Toch 1 lamel weghalen.

http://waarneming.nl/soort/photos/15159


Kik
Mm, dacht ik nog wel dit mooie ex. te beschermen en niets mee ten nemen  :( . Moet ik toch nog weer terug een dezer dagen, hopelijk staan ze er nog. Bedankt. Waarom 1 lamel? Moet ik het daar aan kunnen zien?

grietaf

Zelf kijk ik voor het verschil tussen de Goudgele hertenzwam en de Gele aderhertenzwam in eerste instantie naar de vorm van de hoedhuidcellen.
Grieta.

Melchior van Tweel

Dan is een lamel dus niet voldoende  :'(
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Groeten,
Martin

ratje

Dus vanochtend weer op pad naar het Leusveld en er toch maar eentje meegenomen  :'( . Dus dan onder de mic, en dan moet ik, als ik Grieta goed begrijp, naar de hoedcellen kijken. :o

ratje

Hier heb ik nog een paar foto's van De hoedhuid. Ik hoop dat dit duidelijkheid kan verschaffen?

loest

#10
 
Hoi Hannie,

In PdS staan tekeningen van de hoedhuid.
Bij P. chrysophaeus vind ik ronde tot peervormige cellen. Die zie ik niet op je foto's
Bij P. leoninus vind ik omhoogkomende langwerpige cellen, hyfen (afm 90-300 x 12-30 µm) en die denk ik wel op je foto's te zien.

Groet, Loes

ratje

Citaat van: loest op juli 31, 2012, 13:38:39 PM

Hoi Hannie,

In PdS staan tekeningen van de hoedhuid.
Bij P. chrysophaeus vind ik ronde tot peervormige cellen. Die zie ik niet op je foto's
Bij P. leoninus vind ik omhoogkomende langwerpige cellen, hyfen (afm 90-300 x 12-30 µm) en die denk ik wel op je foto's te zien.
Klopt, ik heb ook de plaat op de PdS gevolgd. Ik heb nog een apart stukje van de hoedhuid genomen, er zaten geen  ronde tot peervormige cellen in. Wel de langwerpige cellen, zelf dacht ik hierdoor ook aan de leoninus.

loest

Groet, Loes

ratje

Citaat van: loest op juli 31, 2012, 15:57:12 PM

Klopten de afmetingen?
de sporenmaat wel, de hyfen heb ik nog nooit opgemeten.

grietaf

Het is inderdaad de Goudgele hertenzwam.
De Gele aderhertenzwam is nogal zeldzaam, dus het is altijd de moeite waard om het even te controleren.
Grieta.

ratje

Citaat van: grietaf op juli 31, 2012, 19:54:30 PM
Het is inderdaad de Goudgele hertenzwam.
De Gele aderhertenzwam is nogal zeldzaam, dus het is altijd de moeite waard om het even te controleren.
Grieta.
Hoi Grieta,
vind ik ook niet erg hoor. Ik zou anders het verschil niet geweten hebben tussen de hoedcellen van beide soorten. Ik dacht aan de kleur te zien welke het was vandaar. En ja, je moet toch van de straat blijven, nietwaar. Dan voer ik me zo in. Bedankt allen. :duim: