Mexicaanse bladhaantjes

Gestart door paulhoekstra, juli 30, 2012, 04:00:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Klopt het dat dit bladhaantjes zijn? Is het mogelijk om die verder te determineren? Er zaten er veel op een groepje planten genaamd Sphaeralcea angustifolia (Malvaceae).


http://observado.org/waarneming/view/70110419











groeten,
Paul

Arp

Het zullen allemaal Calligrapha sp zijn. De bovenste twee lijken erg op Calligrapha serpentina, de onderste is een andere - kennelijk een paar lastig te onderscheiden soorten, waaronder Calligrapha philadelphica/vicina.

Ik heb nadrukkelijk geen idee welke van de genoemde soorten in Mexico voorkomen en of er daar misschien nog (meer) dubbelgangers zijn, maar het is een eerste zoekrichting
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Bedankt voor de hulp!


Ik vond dit artikel over Chrysomelidae in Morelos, wat dichtbij mijn vindplek ligt (1 bergketen ertussen). Daarin citeren ze een scriptie over de Chrysomelidae van de Valle de Mexico (Anaya 1987 Crisomelinos del valle de mexico), wat de vallei is waar ik de bladhaantjes heb gezien. In die scriptie hebben ze 2 soorten bladhaantjes op de plant Sphaeralcea angustifolia gevonden, namelijk Calligrapha serpentina en Calligrapha diversa.


Ik denk dus dat je gelijk hebt dat de bovenste Calligrapha serpentina zijn. Calligrapha philadelphica en vicina zijn niet bekend uit Morelos (maar misschien wel uit de Valle de Mexico), over Calligrapha diversa kan ik niks vinden, dus ik weet niet hoe die eruit ziet.
groeten,
Paul

Arp

philadelphica en vicina zullen daar inderdaad niet voorkomen - ze lijken er alleen veel op en op een aantal plekken kwam ik de term philadelphica-group voor deze tegen, waardoor je gaat denken dat het wel een complex lastig te onderscheiden soorten zal betreffen. Maar in elk geval de twee genoemden hebben ook al een compleet andere waardplant - zie o.a. hier

Calligrapha diversa is even niet zo makkelijk te vinden inderdaad. Na enig zoeken lijkt het erop dat deze origineel door Stål (1859) beschreven is als Calligrapha diversa, maar amper twee jaar later door hemzelf alweer Chrysomela diversa genoemd werd en wellicht ook nog andere namen gehad heeft (Polyspila?). Hier een beschrijving uit 1862 waarin deze en "Chrysomela simillima" c.q. "similima" (?!) als sterk gelijkend worden omschreven.
CiteerObscure aenea; elytris eburneis, margine iuflexo, vitta communi suturali striato-punctata, antice trichotoma, utrimque triramosa, nec non utriusque maculis undecim, circumpunctatis, plurimis parvis, quarum una prope apicem, unaque magna curvata prope humerum, obscure aeneis, limbo laterali impicto. Long. 9-10, Lat. 5-6,3 millim.
De originele beschrijving van diversa hier
CiteerAenea, elytris stramineis, vitta suturali utrimque quadriramulosa, nec non utriusque maculis circiter 11, una subhumerali magna, postice introrsum nonnihil producta, una inter illam et vittam suturalem, reliquis sparsis, aeneis, nulla marginali. Long. 9-10, Lat. 5-6,3 millim. — Mexico.
Echt eenduidig wordt het daar niet van ben ik bang ...

(Die originele beschrijving van simillimahier)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)